Gå til innhold

Glad i mat, ikke så glad i å spise den, må ned 17kg(hva gjør jeg)

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg er sånn at jeg mer en gjerne spiser bare to måltider om dagen, et lite og ett stort..

og med 17(!!) kg ekstra(eller alt for mange cm om du vil) så må det en endring til!

Kan man spise feks 2shaker med prot pulver og 1tyggemåltid om dagen?

og i såfall hvilke shaker er best?

hva syns dere om TN sine produkter? holder de hva de lover?

Jeg må få i meg mye mer næring, riktig sådan, og derfor vil jeg gjerne starte med å få i meg 2/3 shake, + det vanlige måltidet feks..

Tips til plan?

Fortsetter under...

Hei! :)

Jeg er sånn at jeg mer en gjerne spiser bare to måltider om dagen, et lite og ett stort..

og med 17(!!) kg ekstra(eller alt for mange cm om du vil) så må det en endring til!

Først og fremst, enklere å hjelpe deg hvis du forteller oss vekt/høyde, og at du skriver hva det er du spiser pr dag, så kan vi hjelpe deg utifra det :)

Kan man spise feks 2shaker med prot pulver og 1tyggemåltid om dagen?

og i såfall hvilke shaker er best?

Du kan i teorien det, men jeg ville ikke anbefalt det. Husk at hver dag så må du få i deg nok næring, grønnsaker, frukt osv, og en variasjon av matvarer er viktig, og med bare 2 måltider per dag (vil egentlig ikke definere proteinshake som et måltid)er sjangsen liten for at du får til dette. Hvorfor spiser du bare 2 ganger om dagen? Og hvorfor bruke proteinpulver som din hovedsaklige proteinkilde? Du sier at du sliter med å få i deg mer næring, da vil det være logisk å legge inn flere måltider ;)

hva syns dere om TN sine produkter? holder de hva de lover?

?

Nå vet jeg ikke hva de lover, men jeg tipper de kan finne på å si hva som helst for å få solgt varer.

Og kosttilskudd er ikke det du bør tenke på i første omgang, først så må du få kostholdet helt på plass, deretter kan du se på kosttilskudd, nomsayin'?

Jeg fatter ikke hva du snakker om. Du skal ned i vekt og er opptatt av å få i deg mye mer næring enn du gjør p.t.?

Å gå ned i vekt handler ikke om å spise alt for lite mat. Men det er vanskelig å hjelpe henne før hun skriver hvor mye/hva hun spiser pr dag og ikke antall måltid.

Men det handler så definitivt ikke om å spise mye mer enn en gjør i sin nåværende, overvektige tilstand

Sant det, men uansett, vanskelig for oss å hjelpe henne uten å vite hva hun spiser eller hvor mye ;)

Annonse

Jeg kan starte med vekt og høyde :)

Jeg er 161cm høy og veier grøsselige 79kg.. alt fornlite muskelmasse, og alt for mye fett på denne kroppen gidt!

Og jo, når man kan finne på å spise ett måltid (alt fra fiskegrateng og poteter, til nachos) så må man få i seg mer RIKTIG næring:) eller hur?

Hva spiser jeg? Det er et godt spørsmål.. før(les 2010) hadde jeg stålkontroll, men nå vet jeg ikke.. kan sette dagen i dag som et eksempel da, til "frokost"(13tiden) spiste jeg noen skjeernhavregryn og melk(en ts sukker på, i mangel av rusiner:p) og i 20tiden spiste jegnen medium posrtion nachos med guaqamole, creme fraishe og salsa, så ble det kanskje 2-3never potetgul og dipp, et halvt glass cola og 4kopper kaffe er også konsumert i dag.. (dårlig dag med lørdag og greier, men mengden mat er stort sett den samme vær dag...

Gjest Slettet
Jeg fatter ikke hva du snakker om. Du skal ned i vekt og er opptatt av å få i deg mye mer næring enn du gjør p.t.?

Det er ikke alltid overvektige spiser i overskudd akkurat nå.

Mange av de som kommer til fitnessbloggen har gjerne prøvd å slanke seg et par uker/mnd. Men fokuset er feil og de spiser så vidt. "for det har funket". Da blir det helt feil å si "Istedenfor å spise 1000kcal per dag" så går du heller ned 500kcal. For da er du ENDA mer i underskudd WOHOHO!(Du forstår... hehe)

Så da er det gjerne mer omvendt: Legge seg på et stabilt underskudd(typ 500kcal)--> mer energi--> bedre holdninger--> bedre treninger--> sunnere livsstil--> resultater

Du spiser lite ordentlig mat. But then again det var lørdag i går, så det kan for såvidt være derfor. Hva spiser du i løpet av en hverdag?

Jeg er ikke helt sikker, vi spiser mye wok, masse pølser og potetmos, småsteik, av og til noen fiskeretter, men aller mest går det i kjøttdeig mat..

og da gjerne en stor porsjon(spise seg overmett) og kanskje en brødskive, eller litt havregryn ila dagen..

Står opp i 08tiden, og legger meg i 24tiden, så det er jo klart at spisemønsteret er helt feil!

Til drikke går det i vann og kaffe,

cola drikker jeg på lørdager, da blir det somregel et glass eller to, og litt potetgull..

Det er ikke alltid overvektige spiser i overskudd akkurat nå.

Mange av de som kommer til fitnessbloggen har gjerne prøvd å slanke seg et par uker/mnd. Men fokuset er feil og de spiser så vidt. "for det har funket". Da blir det helt feil å si "Istedenfor å spise 1000kcal per dag" så går du heller ned 500kcal. For da er du ENDA mer i underskudd WOHOHO!(Du forstår... hehe)

Så da er det gjerne mer omvendt: Legge seg på et stabilt underskudd(typ 500kcal)--> mer energi--> bedre holdninger--> bedre treninger--> sunnere livsstil--> resultater

Der sier du det jeg tenker! :) Jeg vill ikke hive meg på en diett, og gå ned mine 17kg ila 2mnd liksom(for å sette det litt på spissen) jeg vil gjøre endringer som jeg kan leve med, jeg har jo ikke tenkt meg opp igjen heller! :)

Ok :)

Jeg ville anbefalt deg å begynne med en slags matdagbok sånn at du får en bedre oversikt over hva du spiser og hvor mye av det. Alt du spiser skal skrives ned og du skal ikke ha dårlig samvittighet for det som noteres. (!) Når du har oversikt er det lettere å se hvor du kan sette i gang endringer der det trengs :) Kalorier skal ikke noteres ned! Iallefall ikke i begynnelsen :)

Om du syns det er vanskelig trenger du ikke å begynne med gram, men mengde (eks en kyllingfilet, en kopp kokt ris.)

Det var i allefall det jeg gjorde under behandling for SF.

Og som metode heter dette strukturert dagbok, under tema selvendring i psykologi :)

Annonse

Det var jo en ide! :)

Må invistere i en skrivebok å begynne å føre logg da! Takk :)

foresten, kan jeg spørre, hva er SF?

hvordan gjorde du endringer i kosthold, etter å ha fått koll på hvor mye, og hva du spiste?

Gjest Slettet
Det var jo en ide! :)

Må invistere i en skrivebok å begynne å føre logg da! Takk :)

foresten, kan jeg spørre, hva er SF?

hvordan gjorde du endringer i kosthold, etter å ha fått koll på hvor mye, og hva du spiste?

Tipper at SF: Spiseforstyrrelse

ps: gratis nettsider hvor du kan føre inn mat evt

Online kostdagbok - Prøv gratis! Oppskrifter - Treningsdagbok - Egne matvarer - Viser næringsinnhold for alle næringsstoffer (gratis i 7 dager og så 33kr mnd)

Ernæring og treningsdagbok | MyLog

Free Calorie Counter, Diet & Exercise Journal | MyFitnessPal.com

SF - forkortelse for spiseforstyrrelse. Men det skal ikke diskuteres her siden det ikke er relevant for din problemstilling, så vidt jeg har skjønt det. Risikerer at tråden blir stengt å greier :p

Jeg gjorde mange endringer, men over utrolig lang tid. Min situasjon krevde det. Jeg har lært meg å spise kjøtt, ja jeg måtte faktisk lære det, og innføre dette i kostholdet mitt. Kutta ned på karbohydratene, da det var dette min eneste næringskilde omtrent. Altså jeg kutta ikke helt ut og ble lavkarbofrelst. Jeg begynte å spise pålegg ( ost kjøtt egg) for å øke metthetsfølelse. Det viktigste for meg var: Kalorier er ikke fienden! De er dine venner og du trenger ikke frykte dem.

Kort sagt: Brukte den til å regulere måltidsfrekvenser og hva slags mat jeg spiste. Den gav meg innsikt i hva jeg faktisk spiste i forhold til hva jeg trodde jeg spiste.

Jeg ville ikke ha holdt en sånn dagbok for meg selv, tilbakemeldinger fra en selv er ikke nødvendigvis saklig eller særlig konstruktivt. Men vær kritisk til hva slags råd du får her inne eller andre plasser, da en ikke vet noe hva slags kunnskaper den på andre siden av skjermen sitter med.

Kom på at siste avsnitt kanskje sier at du burde være skeptisk til mitt forslag også! :p Jeg prøvde dette før jeg viste hva det faktisk var for noe, men i Self-Directed Behavior - Roland G. Tharp - David Watson - (9781285077109) - Bøker | Akademika.no står det en del om bruk av structured record keeping (dagbok f eks) så jeg tar det ikke helt ut av mitt eget hodet.

btw hovedpoenget i begynnelsen er ikke å se antall kalorier du spiser, men hva slags mat du faktisk spiser. Det virker som om det er noe du først og fremst burde få koll på. Eller har jeg misforstått? Fordeling av protein/fett/karbohydrater og kalorier kan du legge til senere eventuelt.

ah, ja da skjønner jeg! og det er jo selvfølgelig ikke noe du skal trenge å snakke om her inne heller! :)

Denne uken nå blir veldig atypisk, med første bursdagsfeiring til sønnen, Oslotur på konsert ++, så neste uke begynner jeg å føre opp, også får jeg legge ut her når jeg har kommet inn i det, og klarer å føre opp på en oversiktlig måte :)

Linken din skal leses, tusen takk! :))

og du har helt rett i at jeg burde få koll på hva og hvor mye jeg spiser først, for alt jeg vet, så spiser jeg mye mer en jeg tror O.o

Tusen takk for svar! :)

Nitram:

Jeg er kjempedårlig på å holde styr på ting på nett, så jeg må ha penn og papir, gamlemåten fungerer best for meg! :)

Gjest Slettet
ah, ja da skjønner jeg! og det er jo selvfølgelig ikke noe du skal trenge å snakke om her inne heller! :)

Denne uken nå blir veldig atypisk, med første bursdagsfeiring til sønnen, Oslotur på konsert ++, så neste uke begynner jeg å føre opp, også får jeg legge ut her når jeg har kommet inn i det, og klarer å føre opp på en oversiktlig måte :)

Linken din skal leses, tusen takk! :))

og du har helt rett i at jeg burde få koll på hva og hvor mye jeg spiser først, for alt jeg vet, så spiser jeg mye mer en jeg tror o_O

Tusen takk for svar! :)

Nitram:

Jeg er kjempedårlig på å holde styr på ting på nett, så jeg må ha penn og papir, gamlemåten fungerer best for meg! :)

Null problem det ;) Så lenge du synes det er best. Eneste grunnen jeg bruker de er for å se hvor mye protein,fett,karbs og kcal jeg får i meg. Muligens når du skal ha kontroll på dette, så er det bedre ;) med mindre du har super lyst å bruke kalkulatoren flittig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...