Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har fått litt vondt i korsryggen som jeg ikke helt vet hva kan være.

Det har sannsynligvis oppstått når jeg har presset vekt over hodet da sannsynligvis under et overstøt. J

Smerten kommer når får hyperekstensjon i ryggraden bakover, eller dersom jeg bøyer meg framover for å ta på tærne. Jeg kjenner det også dersom jeg plasserer fingeren i underkant av L2 og presser. På selve ryggvirvelen. Smerten kan best beskrives som om man trykker på et blåmerke. Det er dog ingen tegn til blåmerke el tilsv på ryggen.

Smerten er ikke plagsom og den forverres utover dagen hvis jeg går eller jobber med ryggen strekt. Har av denne grunn unngått alle øvelser med vekt på ryggraden i 1 måned.

Begynner å bli lei og lurer på om noen har vært borti noe tilsvarende. Har bestilt MR, men har ikke fått time enda.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17610-smerte-i-korsrygg-underkant-av-l2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, har opplevd noe av det tilsvarende. Kjente det spesielt dersom jeg tok knebøy og markløft. Jeg fant ut at jeg hadde for stramme (altså ikke myk nok!) sener på baksiden av låret. Disse senene går tydeligvis hele veien opp til litt over korsryggen. Så når jeg bøyde meg forover strakk det noe voldsomt i ryggen og jeg fikk smerter tilsvarende det du forklarer... Begynte bare å tøye ut baksiden av lårene i 5-7 min før jeg la meg hver kveld. Hjalp en del, men det varierte ettersom jeg glemte å tøye ut hver kveld. Mange som tydeligvis har dette problemet, men de går rundt og tror det bare er slitasje og så er det rett og slett at en for stiv :)

Har fått litt vondt i korsryggen som jeg ikke helt vet hva kan være.

Det har sannsynligvis oppstått når jeg har presset vekt over hodet da sannsynligvis under et overstøt. J

Smerten kommer når får hyperekstensjon i ryggraden bakover, eller dersom jeg bøyer meg framover for å ta på tærne. Jeg kjenner det også dersom jeg plasserer fingeren i underkant av L2 og presser. På selve ryggvirvelen. Smerten kan best beskrives som om man trykker på et blåmerke. Det er dog ingen tegn til blåmerke el tilsv på ryggen.

Smerten er ikke plagsom og den forverres utover dagen hvis jeg går eller jobber med ryggen strekt. Har av denne grunn unngått alle øvelser med vekt på ryggraden i 1 måned.

Begynner å bli lei og lurer på om noen har vært borti noe tilsvarende. Har bestilt MR, men har ikke fått time enda.

Hei!

Smerter mellom ryggtaggene er vanlig om man er ganske mobil, da kalles dignosen kissing spines og er rett og slett at benstrukturene presser mot hverandre. Dette kan stemme bra med smerter ved bakoverbøy og press over hodet. Da er det imidlertid ikke like vanlig med smerter når man bøyer seg frem. Smerter mellom ryggtaggene (testes ved coin test) er også et vanlig tegn på segmentell instabilitet, altså at et segment av ryggen beveger seg for mye og ukontrollert. Om det er dette som er årsaken bør man forsøke å jobbe med de resterende segmentene (de er ofte stive) for å fordele belastningen. Dette er ikke noe man klarer på egenhånd. Det beste er alltid å oppsøke en terapeut som kan undersøke deg skikkelig og legge behandlingen opp deretter. På egenhånd kan du forsøke å jobbe med hoftemobilitet, eventuelle muskelimbalanser og egenmassasje av stram muskulatur.

Hei, har opplevd noe av det tilsvarende. Kjente det spesielt dersom jeg tok knebøy og markløft. Jeg fant ut at jeg hadde for stramme (altså ikke myk nok!) sener på baksiden av låret. Disse senene går tydeligvis hele veien opp til litt over korsryggen. Så når jeg bøyde meg forover strakk det noe voldsomt i ryggen og jeg fikk smerter tilsvarende det du forklarer... Begynte bare å tøye ut baksiden av lårene i 5-7 min før jeg la meg hver kveld. Hjalp en del, men det varierte ettersom jeg glemte å tøye ut hver kveld. Mange som tydeligvis har dette problemet, men de går rundt og tror det bare er slitasje og så er det rett og slett at en for stiv :)

Disse senene går ikke opp på ryggen, men fester seg på sitteknuten og lårbeinet. Likevel er det sånn at om disse musklene er korte vil man ved fremoverbøy måtte ta ut den manglende bevegeligheten i hoftene ved å bøye i ryggen - så de kan absolutt være en enkel løsning på et stort problem.

• 3 uker senere...

Har fått sjekket det opp. Visste ganske tidlig at det definitivt ikke var prolaps.

Resultatene av MRI viser at det ikke er noe gale med ryggen som er synlig. Smerten har ikke gått helt bort, men den er litt mindre. Sannsynligvis der det en liten betennelse ifm en skade som bruker lang tid å leges siden området aldri vil være helt i ro.

Takk for svar!

Annonse

Drøye 200 om du venter, ca 800 privat. Røntgen viser uansett lite spennende, så ville ikke kastet bort pengene mine på det. MR viser smer, men anbefaler det aldri om det ikke er helt nødvendig - man finner alt for mye galt..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...