Tiril- Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Hei, jeg trenger litt tips for å gå ned i vekt både med trening og kosthold. Veier nå 73/74 kg og er 167 cm. Startet smått i januar 2012 da jeg veide 85 kg, da kuttet jeg ut brus helt, og kuttet en god del ned på godteriet, og begynte å lage sunnere mat. Pleier også å måle meg et par ganger i mnden, og prøver å få til 3 treningsøkter i uka. Målet mitt er 65 kg til august. Har ikke lyst til å bare bli tynn, men også få muskler. Står så mye forskjellig om hva man burde spise og hvor ofte man burde spise. Noen som har noen tips? Og burde jeg trene 50/50 med styrke og kondisjon, eller fokusere mest på en av delene? Håper noen kan komme med noen gode tips og råd Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17592-trenger-r%C3%A5d-om-kosthold-og-trening-for-vektnedgang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mali-H Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 I stedet for å gå ned til en bestemt vekt ville jeg heller ha gått for en bestemt kropp. Dette pga vekten sier så lite om hvordan kroppen ser ut. Ville ha trent 3 økter i uken med tung styrke (fokus på baseøvelser), og en økt med kondisjon hver uke. Akkurat hvor mye av hva du burde spise tørr jeg ikke si (rop på noen med mer kunnskap), men prøv å få i deg mat med en del protein, og spis når du føler for det. 3-4 ganger daglig, med noe næringgivende etter trening f.eks. Logger du hva du spiser frem til nå? om så, hvordan ser en normal dag ut matmessig? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17592-trenger-r%C3%A5d-om-kosthold-og-trening-for-vektnedgang/#findComment-670317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiril- Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 Takk for tips Er så forskjellig hvordan jeg spiser, siden jeg jobber skift. Men har veldig lyst til å få orden på dette, men vet liksom ikke hva jeg burde spise til mellommåltider, blir som regel en del brødskiver hver dag som egentlig er fyfy? Men har som regel frokost, lunsj og middag fast hver dag, og kanskje 1-2 mellommåltider. Frokost og lunsj er som regel 2 grove brødskiver med kyllingpålegg/egg/ost/makrellfilet/leverpostei, mellommåltid kan være en brødskive, en frukt eller yoghurt. Til middag er det vel vanlig middagsmat, men prøver å gjøre det litt sunnere, bruker nesten aldri saus, steker med olje, velger fullkornsprodukter, bruker lettprodukter osv.. Av drikke går det i fun light saft, vann eller ekstra lett melk. Drikker verken juice eller brus. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17592-trenger-r%C3%A5d-om-kosthold-og-trening-for-vektnedgang/#findComment-670329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mali-H Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Hva med å lage dobbelt opp av middagen hver dag og bruke dette til lunsj? Da kutter du ned på ett brødmåltid, men blir likevel god og mett Du kan jo også vurdere noe annet enn brødskive til mellommåltid: skyr, mager vanilje kesam, proteinpannekake, egg kokt på forhånd, cottage cheese, salat og som du nevnte frukt og bær. Bare noen av de tingene som poppet inn i hodet akkurat nå. Litt brød skader ikke, men finnes mange andre spennende alternativ der ute, så er nesten bare å prøve seg frem og finne ut hva som passer ens hverdag og smak syntes jeg, så får du heller bli strengere på dette etter hvert. Ingen vits å følge en streng diett, men tilpass litt etter hva som passer deg, da holdes motivasjonen lenger (for den kommer til å gå opp og ned) Asta 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17592-trenger-r%C3%A5d-om-kosthold-og-trening-for-vektnedgang/#findComment-670379 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiril- Skrevet 14. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2013 Har prøvd meg på et par dietter før, men det var ikke helt greia for meg. Liker å ha litt valgmuligheter når det gjelder mat. Har også en samboer som ikke skal ned i vekt, men heller opp, så det blir litt styr å måtte ha helt forskjellige måltider Hvor mange måltider burde jeg ha i løpet av en dag? Og hva burde jeg spise etter trening? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17592-trenger-r%C3%A5d-om-kosthold-og-trening-for-vektnedgang/#findComment-670463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjedtjernet Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Hei helt enig at du ikke burde gå etter et bestemt tall på den fordømte vektskiva. og du har jo allerede gått ned 11-12 kg? det er jo i utgangspunktet bra så hvorfor bare ikke fortsette der ? kondisjon er i hovedsak for og forbedre hjertemuskelaturen og kondisjon, men det som forbrenner mest fett er vell tung styrketrening, du kan jo prøve deg på Starting strengt som er et program som går over 3 dager med fokus på de baseøvelsene som trener hele kroppen. det du burde spise er jo kanskje ren proteinrik mat, med tanke på at du må lage evnt 2 middager trenger du jo ikke, er dere 2 og den ene skal opp og den andre ned justerer man jo bare mengden man har i seg, feks du spiser halvparten av hva han gjør. Lykke til =) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17592-trenger-r%C3%A5d-om-kosthold-og-trening-for-vektnedgang/#findComment-670480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiril- Skrevet 16. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2013 Mali-H sikter ikke til noen spesiell diett her, hun gir deg jo nettopp det du sier du liker, valgmuligheter. Om du skal ned og kjæresten skal opp er det jo ikke verre enn at han spiser litt mer enn deg. Har litt ekstra saus på maten, drikker helmelk istedet for ekstra lett, spiser en brødskive ekstra osv. Det du har fått her er jo mange gode forslag til variasjon. Når det kommer til hvor mange måltider du ska ha så finnes det ingen fasit- om du spiser 10 eller 2 måltider har det ingenting å si så fremst du får i deg nok mat. Liker du å spise mange små måltider eller foretrekker du få men store? Etter trening bør du få i deg proteiner og karbohydrater. En banan/riskaker/eple og en halvliter sjokolademelk/proteinshake/skyr er noen eksempler. Mente bare å si at jeg var enig med henne, og begrunne hvorfor Men tusen takk for tipsene! Tenker det blir lettere å spise sunnere nå når jeg faktisk vet hva jeg burde ha i meg og hvorfor, enn å ha bare spise det jeg tror er sunt. Har jo ikke tenkt på at jeg burde spise mye proteiner før. Du nevner proteinshake, har du noen forslag til en som smaker godt? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17592-trenger-r%C3%A5d-om-kosthold-og-trening-for-vektnedgang/#findComment-671682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikken Skrevet 16. februar 2013 Del Skrevet 16. februar 2013 Hei, kanskje jeg kan hjelpe deg her. Jeg begynte på 85 kg i september og hadde like mål som deg. Nå etterhvert så bryr vekta meg lite, men jeg har et mål om en strammere og slankere kropp. Jeg har blitt mer og mer fokusert på kostholdet, og etter at vekta og målene stoppet opp nå i januar så måtte jeg bli enda strengere. Her i hus har jeg kutta ned på brødmaten, jeg spiser Cottage Cheese med frukt til kveldsmat (hver kveld faktisk), og har gått til innkjøp av proteinpulver (proteinfabrikken sitt med sjokoladesmak- det syns jeg er godt blanda med skumma melk). Jeg prøver å spise egg hver dag, kutta ned/ut på potet/ris/pasta til middagen og spiser ikke som en hest! Dette har hjelpt meg siste mnd iallefall ) Kombinert med styrketrening 3 ganger i uka, og kondisjon minst 1 gang, pluss daglig aktivitet. Det føles ikke som jeg er på diett, men for mine venner kan det vel kanskje virke sånn, fordi jeg er ganske bevisst på hva jeg putter i meg. Men jeg tenker at til jeg når mine mål så må jeg unne meg litt mindre, og når jeg når måla så vet jeg hvordan jeg kan holde meg der ved å unne meg litt mer igjen! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17592-trenger-r%C3%A5d-om-kosthold-og-trening-for-vektnedgang/#findComment-671743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiril- Skrevet 16. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2013 Hei, kanskje jeg kan hjelpe deg her. Jeg begynte på 85 kg i september og hadde like mål som deg. Nå etterhvert så bryr vekta meg lite, men jeg har et mål om en strammere og slankere kropp. Jeg har blitt mer og mer fokusert på kostholdet, og etter at vekta og målene stoppet opp nå i januar så måtte jeg bli enda strengere. Her i hus har jeg kutta ned på brødmaten, jeg spiser Cottage Cheese med frukt til kveldsmat (hver kveld faktisk), og har gått til innkjøp av proteinpulver (proteinfabrikken sitt med sjokoladesmak- det syns jeg er godt blanda med skumma melk). Jeg prøver å spise egg hver dag, kutta ned/ut på potet/ris/pasta til middagen og spiser ikke som en hest! Dette har hjelpt meg siste mnd iallefall ) Kombinert med styrketrening 3 ganger i uka, og kondisjon minst 1 gang, pluss daglig aktivitet. Det føles ikke som jeg er på diett, men for mine venner kan det vel kanskje virke sånn, fordi jeg er ganske bevisst på hva jeg putter i meg. Men jeg tenker at til jeg når mine mål så må jeg unne meg litt mindre, og når jeg når måla så vet jeg hvordan jeg kan holde meg der ved å unne meg litt mer igjen! Fint å høre fra noen som har samme mål! Virker som cottage cheese er tingen, må bare lære meg å like det. Hvilke styrkeøvelser tar du? Og tar du det samme programmet 3 ganger i uken, eller deler du det opp litt etter armer, ben, mage og rygg? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17592-trenger-r%C3%A5d-om-kosthold-og-trening-for-vektnedgang/#findComment-672165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikken Skrevet 17. februar 2013 Del Skrevet 17. februar 2013 Fint å høre fra noen som har samme mål! Virker som cottage cheese er tingen, må bare lære meg å like det. Hvilke styrkeøvelser tar du? Og tar du det samme programmet 3 ganger i uken, eller deler du det opp litt etter armer, ben, mage og rygg? Jeg likte ikke cottage cheese før, men med eple eller appelsinbiter oppi er det faktisk så godt at jeg gleder meg til kveldsmat hver dag! Ekstra godt med kanel oppå frukten! Jeg kjører det starting strenght programmet, du finner det her inne! Kjempe godt nybegynner program! Så har jeg lagt til 3 ekstra øvelser som jeg gjør hver gang. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17592-trenger-r%C3%A5d-om-kosthold-og-trening-for-vektnedgang/#findComment-673388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiril- Skrevet 18. februar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2013 Da får jeg prøve det til kveldsmat i kveld! Noen som vet om noen side hvor man kan regne ut hvor mye proteiner, kcal osv man burde få i seg i løpet av en dag for å gå ned i vekt? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17592-trenger-r%C3%A5d-om-kosthold-og-trening-for-vektnedgang/#findComment-673941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.