Gå til innhold

Vil ned i vekt. Trenger hjelp. Shape up.

Anbefalte innlegg

Jeg har lastet ned appen, shape up. Jeg har tatt på at jeg vil ned 0,6kg i uken og ligger på et kaloriinnhold på litt over 1400 kcal. Jeg spiser bare rundt 1000 kcal hver dag, men likevel så spiser jeg for mye fett og protein. Gjør det noe? Står at jeg skal ha 41g fett hver dag, men jeg overstrider den med 10-20g.

(Jente, snart 18år, ca. 165 høy og veier rundt 64kg.)

Vil veldig gjerne ned i vekt, uansett om jeg er normal vektig.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17160-vil-ned-i-vekt-trenger-hjelp-shape-up/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1000 kcal om dagen er litt for lite for deg, selv 1400 hørtes litt lite ut. Og vil si at det ikke nødvendigvis er best å følge appen slavisk. Tror ikke du skal være så bekymret for å ligge over på ant. gram fett. 41 gram er ikke spesielt mye.

Du bør få i deg mellom 1,5-2 gram protein pr kilo kroppsvekt.

Trener du? Isåfall hvordan, hvor ofte, tungt, kondisjon eller styrke?

Jeg er med på noe som heter friskis og svettis. Middelstreningen består av halvparten styrke og andre halvparten med utholdenhet (1 times program). Og på ene dagen er det interval. Trener 4 ganger i uka.

Trener også litt styrke hjemme med manualer. 15kg på knebøy og utfall, 8-9kg på bicepscurl osv.

Men gjør det noe at jeg får i meg alt for lite kalorier? Vil jeg ikke gå ned i vekt da?

Jeg er med på noe som heter friskis og svettis. Middelstreningen består av halvparten styrke og andre halvparten med utholdenhet (1 times program). Og på ene dagen er det interval. Trener 4 ganger i uka.

Trener også litt styrke hjemme med manualer. 15kg på knebøy og utfall, 8-9kg på bicepscurl osv.

Men gjør det noe at jeg får i meg alt for lite kalorier? Vil jeg ikke gå ned i vekt da?

Du vil gå ned i vekt, til et visst punkt, men du vil tære på muskelmasse og det er tøft for dine indre organer. Den sunne måten vil være å ligge på mellom 200-400 kcal i underskudd (dette er litt individuelt). Dvs at om du trenger 2100kcal for å vedlikehold vekta, kan du kanskje prøve å legge deg på 1700-1800 kcal.

Svært overvektige folk tåler å ligge så lavt som du ønsker å ligge, mens du som er normalvektig men bare vil stramme opp litt bør ikke legge deg så lavt. Det vil skade mer enn det "fikser".

Tung styrketrening vil "forme" kroppen din annerledes, og du vil se strammere ut. Så ser ikke for meg at du behøver å gå ned så veldig mye, om du trener rett :)

Annonse

Jeg har lastet ned appen, shape up. Jeg har tatt på at jeg vil ned 0,6kg i uken og ligger på et kaloriinnhold på litt over 1400 kcal. Jeg spiser bare rundt 1000 kcal hver dag, men likevel så spiser jeg for mye fett og protein. Gjør det noe? Står at jeg skal ha 41g fett hver dag, men jeg overstrider den med 10-20g.

(Jente, snart 18år, ca. 165 høy og veier rundt 64kg.)

For å gjøre dette ganske kort og brutalt.

Vi kan ikke under noen omstendigheter godta eller støtte en slik "diett" eller anbefale noe i nærheten. De eneste tipsene vi kan gi deg er å sette deg inn i dette og faktisk spise mer. Ikke følg en app slavisk, da appen ikke aner noe om ditt liv og dine behover. Du vil oppnå dine resultater mye bedre om du begynner å trene styrke utenom saltimene og spiser MER.

Jenter, slik når dere målene deres - Fitnessbloggen

Videre liker jeg ikke at du avslutter posten din med:

Det er helt motsatt av hva vi prøver å fremme på fitnessbloggen og alene står det seg til grenseland skummelt mht SF tankegang. Vi skal fremme sunnhet, trening og styrke, ikke ekstremslanking og undervekt.

Vil 1500-1600 kcal på dager uten trening være riktig for meg?

Det ble linket til denne, har du lest den? Mat og kalorier - hvor mye trenger du? - MyRevolution

Og nei, det er for lite. Og hvorfor vil du ikke trene? For å si det slik da, om du kun skal sulte deg ned i vekt vil du aldri få en stram kropp. Det vil tilslutt bli en tynn pløsete kropp og du vil ikke bli fornøyd.

Jeg trener 4 ganger i uka. Bladet av kondisjon og styrke.

Men hvorfor vil du da vite kcal uten trening? Ikke lett å holde tunga rett i munnen her.

Men for å gi deg en pekepinn:

Kvinne

17 år

64 kg

165 cm

Moderat aktiv 3-5 treninger i uka:

Estimert energiforbruk: 2209 kcal

Så om du skal ligge i underskudd så ikke mer en 500kcal, dvs at 1700 er absolutt MINIMUM

Jeg anbefaler deg fortsatt rundt 2000 oppover om du skal ha noen utbytte av treningen.

og har du lest artikkelen? Som OhMickey også poengterer er at siden du ikke er overvektig er 500 i meste laget så ville sett at 2000 var minimum hva du spiste om dagen.

LES:

Hva om jeg spiser for lite?

Har du spist for lite og trent for mye en periode kan du regne med kroppen din har vent seg til et redusert inntak gjennom mekanismene jeg har nevnt tidligere.

Det vil i praksis si at du forbruker mindre energi på en gitt kroppsvekt enn det en skulle tro om du hadde vært i energibalanse i perioden før.

Dersom du har ligget for lavt, og her går jeg ut fra det ikke er en farlig lav mengde du har ligget på eller at du har gjort det lenge- øk kalorimengden jevnt. Det kan for eksempel innebære en økning på 200 kcal om dagen til å begynne med for å la kroppen venne seg til økningen og tilpasse seg mer energi slik at den metabolske aktiviteten øker og du ikke får panikk ved at vekten skyter opp, du føler deg oppblåst og stor med en gang.

I en stresset , lett underernært kropp kan det føre til litt ubehageligheter å plutselig øke matinntaket mye.

Mage/tarmsystem er ikke vant til et normalt matvolum, noe som i seg selv kan føre til ubehageligheter og en følelse av oppblåsthet.

Dersom du har problemer med matinntak utover å kun bevisst ha spist for lite for å gå ned i vekt – søk profesjonell hjelp.

Mangel på kunnskap kan bøtes på gjennom å søke den fra gode kilder, men dersom problemene er alvorlig og et symptom på at mat brukes som en kontroll og maktmekanisme utover det vanlige bør du oppsøke kompetent personell som har erfaring og kompetanse med din problemstilling. En tur til fastlegen eller en prat med IKS kan være lurt. Å være spiseforstyrret kan være så mangt, noe IKS sin definisjon av når en er spiseforstyrret viser :

“Man har en spiseforstyrrelse når tanker, følelser og handlinger i forhold til mat, kropp og vekt går utover livskvalitet og fungering i hverdagen”.

-Interessegruppen for Kvinner med Spiseforstyrrelser

Hva kan jeg forvente når jeg begynner å spise nok? Vil jeg legge på meg?

Dersom du øker jevnt og bruker tid på å bygge deg opp igjen fra et for lavt inntak vil du erfaringsmessig oppleve:

• Økt livsglede. Du føler deg mer vel.
  • Du beveger deg mer i hverdager, orker mer og gjør mer.
  • Bedre treningsresultater. Du har overskudd til å trene hardere og henter deg inn igjen kjappere.
  • Mer vekt på stangen, en kropp som i økende grad strammer seg opp og responderer på treningen.
  • Bedre søvn. Med mer karbohydrater og mer energi tilgjengelig er det ikke uvanlig at mange sover bedre og er mer uthvilt om morgenen.
  • Du ser og føler i økende grad positive endringer selv om du spiser mer – du begynner å tro på at det har noe for seg.
  • Du legger grunnlaget for en bedre helse og en kropp du kan trives i og med lenge.
  • Det blir kjekt å se for venner og familie at du er gladere og at det er mer liv i deg – og kjekt for deg også!images?q=tbn:ANd9GcRhZ4EkDhKLPero6ztEvqvy9I9Eu7kc3sHvOAylRvlI5YCGOQO5

Tilfører mat deg glede og muligheten til å fungere i hverdagen, eller er tankene, følelsene og handlingene dine i forhold til mat, kropp og vekt hemmende for fungering og livskvalitet?

Ta kontroll på en god og riktig måte.

Jeg vet ikke hva det vil innebære for deg, men å gi kroppen din det den trenger for å fungere er et godt steg på veien.

Livet venter.

Mat og kalorier - hvor mye trenger du? - MyRevolution

Annonse

Jeg lurte på kalorier på dager uten trening fordi det er noen dager jeg har fri fra trening.

Kan jeg altså da ligge på 1700 kalorier da, uten å ødlegge forbrenningen min? Og gå ned i vekt?

Og hvor mange kalorier annbefaler du på dager hvor jeg trener? Over 2000?

Og hvor mye fett og karbohydrater bør jeg innta på en dag?

Jeg lurte på kalorier på dager uten trening fordi det er noen dager jeg har fri fra trening.

Kan jeg altså da ligge på 1700 kalorier da, uten å ødlegge forbrenningen min? Og gå ned i vekt?

Og hvor mange kalorier annbefaler du på dager hvor jeg trener? Over 2000?

Og hvor mye fett og karbohydrater bør jeg innta på en dag?

Du kan jo prøve 1700 på treningsfri og 2200 på treningsdager.

Du ødelegger ikke forbrenningen.

Fett og karbo? Spiller ingen rolle, det er ikke noe jeg kan fortelle deg. Det er ditt liv og du som skal leve det. Du er 17 år, ikke stiller du i konkurranse eller noenting. Så å finregne på kalorier, gram, prosentvis fordeling osv er fullstendig unødvendig egentlig. Om du spiser så og så mye fett en dag og karb en annen så har ikke det noe å si.

Du må se på de store linjene, vektendring gradvis over tid, over uker, måneder osv. Samlet antall kalorier er det som dikterer dette, ikke om du spiser 17 eller 19 % fett :)

Jeg prøver egentlig å si at det blir helt feil for en fremmed på internett å si til en person en ikke kjenner, aner mål, aktivitet, liv osv hvordan de skal leve ned til minste gram. Og ikke for å være frekk men endel av spørsmålene tyder på at du kanskje ikke er helt stødig på kunnskapen så å følge slike retningslinjer vil også være temmelig vanskelig om ikke umulig uten en enorm egeninnsats på kunnskapsfronten.

Mitt råd? Spis sunt, variert, tren hardt, kos deg, lev livet og fokuser på det store tingene som betyr noe :)

Da skal jeg prøve det du har anbefalt :) Skal begynne å trene mer styrke, for å få en strammere kropp. Håper jeg vil gå ned i vekt og få en finere og strammere kropp ved anbefalt kalorier.

Husk at vekten spiller ingen rolle for hva du ser i speilet, gå ned i vekt er ikke det samme som å få en strammere kropp så ikke heng deg opp i badevekta. Det er forholdet mellom fett og muskler som skaper kroppen, så når du begynner å få mer muskler og mister litt fett kan du veie akkurat det samme som før, men se 10 ganger bedre ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...