Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei allihop!

Jeg lurte på dette med bruk av proteinpulver hvis man er overvektig. Er det å anbefale?

Jeg er overvektig og får bla. ikke i meg nokk næring fra mat, og det er jeg klar over. Men hvordan vil effekten bli av proteinpulver? I tillegg trener jeg mye styrke. Har kroniske ryggproblemer da muskler og senner ikke sitter ordentlig festet til hoftekammen, og trener derfor rygg og korsrygg ganske ofte.

Så, hvis noen kan være så snill og hjelpe meg litt her. Har noen erfaringer de vil dele, så er jeg svært taknemlig!

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16864-proteinpulver-og-overvektig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil være en fordel for deg å få i deg nok proteiner. Men det beste er å få i deg proteiner fra fast mat som kjøtt, fisk og egg siden dette metter bedre. Men proteinpulver i bakevarer, mager kesam, cottage cheese eller rørt til en tykk grøt i vann sammen med bær kan være et glimrende måltid som metter bra i forhold til kalorimengde.

Det du bør gjøre er å få oversikt over hvor mye du får i deg i dag. Når du skal ned i vekt bør du få i deg minimum 2g protein pr kg kroppsvekt (bruk gjerne målvekt om du er overvektig).

Fører proteinpulveret til at du øker kalorimengden vil det også redusere eller stoppe vektnedgangen.

Selv gikk jeg ned fra 120 kg og synes proteinpulver var praktisk for å få i meg nok proteiner til alle måltidene.

Næring er vel ikke helt synonymt med energi/kalorier. Men inbefatter alt kroppen trenger som energi, proteiner, essensieller fettsyrer, vitaminer og mineraler.

Pri 1 er vel da først å kutte ut denne typen mat, før man øser på med proteiner.

Annonse

ja, mitt kosthold er ganske sunt. problemet er at jeg ikke spiser nokk mat for å få i meg den næringen jeg trenger.

Hvordan det kan være mulig at jeg er overvektig og ikke få i meg nokk nærin?miljø og arv. det vil jeg jo gjøre noe med! derfor jeg trenger råd

ja, mitt kosthold er ganske sunt. problemet er at jeg ikke spiser nokk mat for å få i meg den næringen jeg trenger.

Hvordan det kan være mulig at jeg er overvektig og ikke få i meg nokk nærin?miljø og arv. det vil jeg jo gjøre noe med! derfor jeg trenger råd

Hei, newbieee! Jeg føler at du lider under noen grunnleggende misforståelser. :) Med mindre noen veldig spesielle forhold gjør seg gjeldende, så får du i deg for mye mat dersom du er overvektig. For mye energi. For mange kalorier totalt sett. Hvis det du mener er at du, på tross av mye mat, likevel får i deg for få proteiner, så kan det være et fint alternativ for deg å bruke proteinpulver. Men da må du kutte kalorier et annet sted, fett, karbohydrater, bare for å holde deg på stedet hvil sånn vektmessig. Dersom du kaster i deg ekstra proteinpulver uten å redusere kalorier et annet sted, øker du den totalt matmengden/energiinntaket ditt, og du vil sannsynligvis oppleve å øke enda mer i vekt.

Nei. Jeg er oppvokst i en overvektig familie og slik har det alltid vært. Jeg er 18 år og bor for meg selv, og da bestemmer jeg selv hva jeg spiser. Jeg sier ikke at jeg opprettholder den livsstilen som jeg er oppvokst med, jeg har jo begynt å spise sunt og trener og slikt. MEN jeg er jo fortsatt overvektis selv om jeg har gått ned i vekt. Jeg vil jo fortsette å gå ned, og bygge muskler.

Det er vel litt viktig å presisere at proteinpulver, og lignende, ikke er kosttilskudd med fullverdig næringsinnhold. Det er ikke en erstattning for et variert og næringsrikt kosthold, desverre:)

Hvis det er så ille som det kan virke som, ut ifra det du skriver, så ville jeg heller anbefalt deg å bruke næringspulver i mat og drikke:)

Du sier forøvrig ingenting om vekt, kost, trening(intensitet) osv, som kanskje kunne gitt et grunnlag for litt mer hensiktsmessige råd:)

Det er vel litt viktig å presisere at proteinpulver, og lignende, ikke er kosttilskudd med fullverdig næringsinnhold. Det er ikke en erstattning for et variert og næringsrikt kosthold, desverre:)

Hvis det er så ille som det kan virke som, ut ifra det du skriver, så ville jeg heller anbefalt deg å bruke næringspulver i mat og drikke:)

Du sier forøvrig ingenting om vekt, kost, trening(intensitet) osv, som kanskje kunne gitt et grunnlag for litt mer hensiktsmessige råd:)

Vell, jeg veier 80 kg, spiser ganske så sunt og trener en del høyintensive økter, men også en del vanlige styrkeøkter. Noen uker er jo mer travle enn andre, da jeg går Vg3, men prøver å få trent minst tre dager i uka.

Håper det gir et litt bedre bilde av hvordan situasjonen er. :)

Annonse

Jeg kan jo si såpass, etter hva jeg hørte fra en ernæringsfysiolog på Obesitaspoliklinikken;

Proteinpulver skal kun brukes som et supplement hvis man skal bevare(under diett) eller bygge muskelmasse, og virkelig ikke får nok protein gjennom den vanlige kosten. Hun sa det ikke var noen vits i å ta det om du "bare trente", kroppen må ha beov for det. Det er jo fett og kalorier i det, det er jo det.. :p

-----------------------------------------------------------------------------

Hvis f.eks. en kis på 200kg begynner å mosjonere, og spiser sunnere(f.eks. i følge kostholdsplan), så vil mest sannsynlig kostholdet inneholde nok av det han trenger, og kroppen har mest sannsynlig ikke så stort behov for ekstra protein.

Dette er bare noe jeg tror, vel å merke:P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...