Gå til innhold

Hjelp ang. kostholdet!


Silje22

Anbefalte innlegg

Jeg er ny her inne, så vet ikke heelt hvordan dette funker!!(OBSOBS; langt innlegg) Men jeg har iallefall noen spørsmål ang min egen form og kostholdet! Jeg har trent aktivt hele livet, men startet med tung styrketrening for snart 2 år siden! Har hatt stor framgang, og blir stadig sterkere, antagligvis pga tung styrke og masse mat(tror jeg..) Jeg merke imidlertid at hodet og kroppen ikke henger med! Jeg er konstant trøtt, sover opptil 8 timer natta + middagshvil midt på dagen (gjerne flere og) Jeg svimler rundt hver eneste dag, men med en gang jeg sette foten på treningssenteret så har jeg energi til å gi alt jeg orker! Like merkelig hver gang! Rett etter trening er jeg tilbake i komatilstand! Psyken svinger også veldig opp og ned, og hverdagen føles veldig ofte meningsløs ut! Kan dette ha noe med matinntaket? En typisk dag ser slik ut;

Frokost 09.00: havregrøt, 40 g havregryn, 2 dl skummet melk, 100 g gottage cheese, 3 kapsler omega3

Lunsj 12.00(før trening): 200 g kyllingfilet, 30 g avokado, masse salat m/tomat,agurk,mais,paprika, + et par frukt

Trening

Etter trening 15.00: 30 g proteinshake, 1 banan + et par riskaker

Middag: 16-17.00: 1 potet, 100 g kesam, 150 g kjøtt, grønnsaker + dessert( 50/50 (ca 100 g) gottage cheese og kesam m/lettsyltetøy og 10 g valnøtter

Mellommåltid: 200-300 g frukt

Kveldsmat 21.00: 1 vitahjertegod rundsstykke, 50 g røkelaks, 1 egg + 150 g gottage cheese

Blir ofte småspising av gottage cheese, nøtter, frukt osv i løpet av dagen i tillegg. Trener styrke på overkropp 2 ganger i uken, intervall + bein 2 ganger i uken og et par kardiotreninger( times gåtur/joggetur). Har ikke bil så det blir en god del hverdagsaktivitet i tillegg, som feks 30 min fram og tilbake til bussen. Noen som kan hjelpe? For lite mat? Feil sammensetning av næringsstoffene? Eller rett og slett en sliten kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utifra symptomene du nevner, mistenker jeg at det kan ha med D-vitamin å gjøre, spesielt når du sier at psyken svinger mye opp og ned. Det kan godt foreligge mangel på andre vitaminer/mineraler også, men hovedsakelig mistenker jeg D-vitamin. Det kan være en god ide å ta en tur til legen for å sjekke ut vitaminstatus med en blodprøve, sånn at du kan få dette bekreftet/avkreftet.

Når det gjelder kostholdet ditt så syns jeg det ser ut som du får i deg ganske lite fett. Du kan begynne med å velge fetere meieriprodukter, f.eks. H-melk til frokost og lage saus basert på fløte til middagen. Andre gode kilder til fett er nøtter, frø, avocado, olivenolje osv. Frokosten din mangler fett, prøv å bland inn litt nøtter og frø i havregrynen din.

Symptomene kan også minne om overtrening, så det kan også være du vil ha godt av å ta deg en uke eller to med treningsfri, og se hvordan det fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar! Jeg har bestilt legetime, men det er ikke før i midten av desember, så da skal jeg be legen sjekke vitaminstatusen. Har en ganske lang liste som han skal få sjekke allerede ;-))

Jeg spiser gjerne litt lite fett, og det har jeg fått beskjed om før, derfor har jeg prøvd å øke inntaket noe! Sannsynligvis ikke nok, så takk for tips, skal begynne å tilsette peanøttsmør i havregrøten! Ellers knasker jeg en del nøtter i løpet av dagen så tror den er i boks;-)

Var hos en personlig trener for en stund tilbake, som også trodde det gjerne kunne være overtrening, fikk da beskjed om en ukes treningsfri! Jeg gjor som han sa, og all aktivitet den uka var kun gåturer. Ble desverre ikke bedre av den grunn. Men det jeg synes er rart med hele greia er at jeg alltid har energi på trening, det kan være tungt å komme i gang men med en gang jeg blir varm i kroppen så våkner jeg til, og jeg har svært sjeldent en dårlig treningsøkt! Så jeg er "meg selv" de timene med trening, så faller energien og humøret betraktelig etter trening. Veldig frustrerende!! Muligens vinterens mørke og kulde, gjesp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har slike perioder om høsten/vinteren, og sannsynligheten for at det henger sammen med D-vitaminstatus er høy. Her i Norge produserer vi ikke D-vitamin i det hele tatt i denne perioden, siden solen står alt for lavt. Inntaket fra mat kan aldri måle seg med det vi lager ved hjelp av sollys, så da bør man enten ta solarium jevnlig eller ta tilskudd.

Sjekk status for A og D-vitamin, pluss B-vitaminene. Du kan også sjekke jern, jod, selen og sink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...