Gå til innhold

Fitnessbloggens' treningsprogram - bytte øvelser?

Anbefalte innlegg

Gjest Linmaen

Okei, da har jeg lest gjennom styrketrening for nybegynnere og jeg tenker jeg skal begynne med dette treningsprogrammet. Men så lurte jeg på om det går an å bytte et par øvelser med mageøvelser istedet? For eksempel push down med bensenk eller og arnoldpress med bicycle crunch (bare noen eksempler). Det største målet mitt er å få flatere mage, derfor vil jeg gjerne ha litt flere mageøvelser.

Programmet er her: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Hva tenker dere om dette?

Fortsetter under...

Altså, om du vil ha mindre lår, kan du ikke trene masse lår, om du vil ha mindre mage, kan du ikke trene masse mage, å forvente at bare magen blir mindre :p Om du skjønner?

Nå mener jeg å ha lest i en annen tråd at du veide litt lite, så jeg tror at magen din vil se bedre ut av kun styrketrening. Du bruker magemuskulaturen i så å si alle baseøvelsene som knebøy og markløft, og den får masse nok trening av dette !:)

Masse lykke til med styrketreningen din, jenter som trener skikkelig styrketrening er kult ;)

Gjest Linmaen
Altså, om du vil ha mindre lår, kan du ikke trene masse lår, om du vil ha mindre mage, kan du ikke trene masse mage, å forvente at bare magen blir mindre :p Om du skjønner?

Nå mener jeg å ha lest i en annen tråd at du veide litt lite, så jeg tror at magen din vil se bedre ut av kun styrketrening. Du bruker magemuskulaturen i så å si alle baseøvelsene som knebøy og markløft, og den får masse nok trening av dette !:)

Masse lykke til med styrketreningen din, jenter som trener skikkelig styrketrening er kult ;)

Ja okei, skjønner! :) Veier ikke så mye nei, kun 49 kg. Så hvis jeg bare følger programmet som er der så vil man se tydelig forandring på magen likevel? Føler at jeg kun trener armer, rumpe, lår og legger, men det er vel kanskje feil.

Tusen takk! :) Det synes jeg og!

Ja okei, skjønner! :) Veier ikke så mye nei, kun 49 kg. Så hvis jeg bare følger programmet som er der så vil man se tydelig forandring på magen likevel? Føler at jeg kun trener armer, rumpe, lår og legger, men det er vel kanskje feil.

Tusen takk! :) Det synes jeg og!

Tung styrketrening flere dager i uken vil stramme opp kroppen din, og du vil se mer "fit" ut. Magen er involvert i de fleste(om ikke alle?) bein og rygg-øvelsene hvertfall, og bryst og forsåvidt, og alle stående øvelser, hvor den stabiliserer. Så ikke vær redd for at magen ikke blir trent av et fullkroppsprogram :)

Annonse

Gjest Linmaen
Tung styrketrening flere dager i uken vil stramme opp kroppen din, og du vil se mer "fit" ut. Magen er involvert i de fleste(om ikke alle?) bein og rygg-øvelsene hvertfall, og bryst og forsåvidt, og alle stående øvelser, hvor den stabiliserer. Så ikke vær redd for at magen ikke blir trent av et fullkroppsprogram :)

Okei. Så det skulle ikke være nødvendig og ta en dag i uken der du kun fokuserer på mageøvelser i tillegg til dette programmet som er tre dager i uken? Beklager, er helt ny i dette og forstår meg rett og slett ikke på slikt. :p

Også lurer jeg egentlig på, hvordan blir fitnessutøvere slik de blir? Altså som dette. Dette synes jeg ikke er noe fint overhodet (beklager til dere som jobber for dette, men forskjellige meninger). Fordi om man trener tung styrketrening over en lang periode vil jo musklene bygges opp mer og mer..? Jeg har ingen planer om å bli slik, hvordan kan man beholde kroppen da man har kommet til det punktet at du er 100% fornøyd med den og ikke vil bli mere muskuløs? Man kan vel ikke bare slutte å trene? Haha, dumt spørsmål sikkert, men dette har jeg lurt lenge på... :p

Du vil aldri bli slik med mindre du virkelig vil. Det krever målrettet innsats over flere år. Det å bli for godt trent er det siste du skal bekymre deg for akkurat nå. Og nei, det er ikke nødvendig med en egen mage-dag. Programmet er satt opp slik av en grunn, og det er satt opp av personer med vesentlig mer kunnskap og erfaring på området enn deg. Du vet ikke bedre selv, du er jo som du selv sier helt ny på dette ;)

Okei. Så det skulle ikke være nødvendig og ta en dag i uken der du kun fokuserer på mageøvelser i tillegg til dette programmet som er tre dager i uken? Beklager, er helt ny i dette og forstår meg rett og slett ikke på slikt. :p

Også lurer jeg egentlig på, hvordan blir fitnessutøvere slik de blir? Altså som dette. Dette synes jeg ikke er noe fint overhodet (beklager til dere som jobber for dette, men forskjellige meninger). Fordi om man trener tung styrketrening over en lang periode vil jo musklene bygges opp mer og mer..? Jeg har ingen planer om å bli slik, hvordan kan man beholde kroppen da man har kommet til det punktet at du er 100% fornøyd med den og ikke vil bli mere muskuløs? Man kan vel ikke bare slutte å trene? Haha, dumt spørsmål sikkert, men dette har jeg lurt lenge på... :p

Ta det heeelt med ro, det du ser på bildet dær krever dedikasjon over en normal evne, helt syke treningsprogram og dietter. Det er TUNGT arbeid å nå helt dit, og en hverdagshelt som oss kommer ikke dit uten å virkelig ville det!:)

Nei du trenger ikke no utover det programmet du linket til i øverste. Om du absolutt har lyst så kjør på med planken i slutten av økta, da får du trent kjernemuskulaturen også :) De aller fleste som begynner med ordentlig styrke synes det er gøy og vil fortsette med det, og noen velger å vedlikeholde med 2 økter i uka ca, ingen problem det :) Blir du fit så vil du ikke slutte å trene, når du ser hva det gjør med kroppen din og hvor sykt bra de føles etter hver økt, er som dop :p

Gjest Linmaen

Hehe okei, tusen takk for svar! :)

Også et spm til, hvor mye "digg" burde man egentlig kutte ut når du skal spise sunnere? Med dette tenker jeg på cola, potetgull og alt slikt som er usunt. Nå har jeg kuttet ut brus på hverdager men har gidd meg selv låv til å drikke det i helger. Spiser også nøtter istedenfor småsnacks som potetgull. Hva mener dere om dette?

Hehe okei, tusen takk for svar! :)

Også et spm til, hvor mye "digg" burde man egentlig kutte ut når du skal spise sunnere? Med dette tenker jeg på cola, potetgull og alt slikt som er usunt. Nå har jeg kuttet ut brus på hverdager men har gidd meg selv låv til å drikke det i helger. Spiser også nøtter istedenfor småsnacks som potetgull. Hva mener dere om dette?

Høres bra ut det ;)

Gjest Linmaen

Men, ett til! Haha! :happy:

På treningssenteret mitt er det forskjellige saltimer som aerobic, spinning, zumba, step og krønsj. Er dette god oppvarming før en styrkeøkt? Og det å løpe på tredemølla en halvtime før. Eller burde man bruke annen oppvarming?

Men, ett til! Haha! :happy:

På treningssenteret mitt er det forskjellige saltimer som aerobic, spinning, zumba, step og krønsj. Er dette god oppvarming før en styrkeøkt? Og det å løpe på tredemølla en halvtime før. Eller burde man bruke annen oppvarming?

Om du liker det, og ikke "sliter deg ut med kondisjon før styrken" så kjør på.

Men er du som meg, som synes oppvarming tar uendelig lang tid og er dødskjedelig, så skipper du mølla, og tar ett oppvarmingssett på hver øvelse før du begynner.

Dvs litt mer konkret: Skal du ta nedtrekk, starter du med ett sett på 6-7 reps hvor du tar ca 50% av hva du vanligvis tar. Så blir akkurat de musklene og leddene du skal bruke varmed opp i akkurat den øvelsen de skal brukes til :) Dette gjør du såklart på alle. Det er noe som annbefales selvom du har jobba 10min på mølla først, for etter 3 overkroppsøvelser kan beina ka blitt "kald" igjen til du skal ta beinpress, om du skjønner :)

Annonse

Dette kan være nyttig lesestoff. Dynamisk oppvarming for bedre treningsøkter - Fitnessbloggen og Dynamisk oppvarming for bedre treningsøkter - MyRevolution Dette er hvertfall langt mer hensiktsmessig oppvarming som både hjelper på mobilitet og virker skadeforebyggende.

Gjest Linmaen

Takktakk! Men siden styrketreningen skal trener 3 dager i uka.. Hva annet kan man trene de resten av dagene da? Vil gjerne trene minimun 4 dager i uka, og opp til 5. Kan man da løpe på mølla, ta aerobic timer eller andre former for kondisjonstrening i dagene mellom styrkeøktene? Det funker vel bra det? :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...