Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heihei,

Jeg har lest en god del på forskjellige treningsprogrammer for nybegynnere,

da jeg har begynt å trene igjen etter mange års opphold.

Jeg begynte i september med 30days shred, gikk ned 7 kg. Var veldig fornøyd med det. Men det var et utrolig kjedelig opplegg, siden det er samme video om å om igjen...

Det som er, er at jeg vil fortsatt gå ned mer og få mer definert kropp. :)

Jeg er 159cm og 79 kg. Har prøvd å legge om kostholdet mitt og i tillegg skrive ned hver dag hva jeg spiser, uansett hva.

Har noen av dere en idè på hvordan treningsprogam jeg skal begynne med?

Jeg blir så forvirret.. :huh:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16751-treningsprogram-for-vektnedgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det har jeg. Men synes det er litt ekkelt å trene me vekter der, så mye folk om ser på osv... Redd for å gjøre feil.

Har brukt å gjøre de øvelsene jeg kan når jeg har vært der.

Hmm jeg spiser veldig mye forskjellig. Tror jeg.

Jeg er ikke en person som klarer å holde seg unna potet, pasta og slikt. Har prøvd det før, å da sprakk jeg etter en uke.

F.eks idag spiste jeg

Frokost: halv banan (dårlig matlyst på morgenen)

Lunch: 2 fiber rik med leverpostei og agurk

Middag(jobb): grov baguett med ost og skinke.

Mellommåltid: 2 fiberrik igjen med leverpostei og agurk

Kveldsmat: sunnere pizza med squash, karbonadedeig, speltmel deig osv.

Jeg er veldig dårlig med mellommåltid da jeg ikke alltid har tid til det.

Nå skal jeg fortelle deg noe: De aller fleste føler akkurat det samme som du de første gangene de tar turen inn på styrkeavdelingene, og jeg har vært der selv også, men det var faktisk ikke så skummelt da jeg først begynte.

1. De fleste ser ikke på deg uansett, de er i sin egen verden.

2. Spør noen på senteret om de kan hjelpe deg med øvelsene så du vet at de blir riktig gjennomført, føles bedre om du er sikker på dette

3. Tren de timene av dagen hvor det er lite folk der noen gang, og bruk tiden da på å teste ut nye øvelser.

4. Alle har vært nybegynnere en gang.

Hvilken øvelser føler du deg sikker på og gjør nå? :)

Annonse

Nå vet jeg ikke hva kunnskaper du har om styrketrening. Ikke meningen å skrive "nedverdigende" på noen måte :) Kan dele med deg hvordan jeg har valgt å legge opp min styrketrening :)

Jeg kjører en såkalt 2-splitt. Deler musklene/kroppen inn i 2 grupper. Økt 1: bryst, skuldre, rygg, biceps. Økt 2: Bein, mage, triceps, rumpe. Har søkt rundt på øvelser som er bra for å trene de forskjellige musklene. Testet litt forskjellig, plukket ut de jeg syns "tar" best, og som jeg liker best, og laget et treningsprogram. Begynner økten med de største musklene. 6-12 repetisjoner, 3 sett per øvelse. Kjører øktene annenhver gang, annenhver dag. Slik at det blir 3 eller 4 økter per uke. ;)

Nei, det går så fint :)

Jeg har ikke mye peiling på styrketrening ;)

Men det høres jo veldig lurt ut da, hvordan varmer du opp før en styrketrening?

Trener du kardio i tillegg? :)

Jeg liker å bruke ellipsemaskinen eller sykkling, da jeg har vært plaget med beinhinnebetennelse, pga tredemølle og vanlig jogging ute i skog å mark. Så jeg er livredd for å få det igjen, noe av det verste jeg har vært med på. huff

Jeg varmer opp med 8 - 10 minutter på tredemølle/ellipsemaskin. Dette fordi jeg liker dette best. Jeg vet at det er mange som syns det er best å ta ett par oppvarmingssett på øvelsene, istedenfor å varme opp på den måten jeg gjør. Det viktigste er at du finner en måte å varme opp på som hjelper å forhindre skader, og på en måte du liker. I og med at du sliter med beinhinnebetennelse er det kanskje lurt for deg å holde deg borte fra tredemøllen. Se om du klarer å finne litt informasjon om "dynamisk oppvarming". Kanskje dette kan være noe for deg :)

Jeg trener cardio ca én gang i uken. Så det blir ca 25% cardio og 75% styrke :)

Så bra :) jeg liker også å varme opp med ellipsemaskinen. Men som du sier, jeg ser også mange som varmer opp med oppvarmingsett. Så ble litt usikker.

Det å sette opp et treningsprogram for meg selv synes jeg høres vanskelig ut. Jeg har lest å lest å lest. Jeg blir så forvirret.

Jeg fant nå dette nybegynner programmet.

Tror dere dette kan være noe for meg?

Det eneste er at mange av øvelsene har jeg aldri gjort selv. Bare sett videoer.

DAG 1

• Beinpress på ett bein 1 x 8-12 reps (kjør alle repetisjonene på ett bein, og bytt så til det andre)
  • Benkpress 1 x 8-12 reps
  • Roing 1 x 8-12 reps
  • Mage 1 x 8-12 reps

DAG 2

• Beinpress på ett bein 1 x 8-12 reps
  • Roing 1 x 8-12 reps
  • Skulderpress 1 x 8-12 reps
  • Nedtrekk 1 x 8-12 reps
  • Mage 1 x 8-12 reps

DAG 3

• Beinpress på ett bein 1 x 8-12 reps
  • Roing 1 x 8-12 reps
  • Skulderpress 1 x 8-12 reps
  • Nedtrekk 1 x 8-12 reps
  • Biceps 1 x 8-12 reps
  • Triceps 1 x 8-12 reps
  • Mage 1 x 8-12 reps
  • Rygghev 1 x 8-12 reps

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...