Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg prøver og legge opp en spiseplan,og prøver og komme meg gjennom jungelen av info.

Eg prøver og få i meg 100-120g protein hver dag, dette gjennom karbonadedeig eller kylling/kalkun.

Da eg prøver og holde karbo inntaket lavt. Eg ser noen skriver at du kan spise peanøttsmør(men hvor mye?) og avokado. Har noen her et par tips for og innføre litt fett i spiseplanen min. Den inneholder nå nesten ingenting i fra mat, da eg ikke er så glad i fisk.

Mottar gladelig litt tips her :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16732-sunt-fett-i-kostholdet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er målsetningen din da? ned i vekt (hvor mye)? Vedlikehold? Bygge muskler? Hva veier du nå og hvor høy er du?

Du må se på hvor mange kalorier du skal ha totalt sett og så fordele det resterende etter at proteinbehovet er dekket mellom karbs og fett.

Avokado, oliven, egg, smør, ost, meieriprodukter, fet fisk, nøtter, kokosmelk, kokosolje og virgin olivenolje er eksempler på sunne og varierte fettkilder.

Annonse

eg er nå 77 kg og 1.72, eg var oppe i 100 kg for 1 år siden.men la om kosthold og begynnte og jogge,men jogga av alt av muskler. Har en del fett på magen og lovehandles som ennå ikke vil bort. Og jogger nå turer på 30 min x 3 i uka. og trenger vekter 5-6 ganger i uka.Fordelt på upperbody og lowerbody.

eg er nå 77 kg og 1.72, eg var oppe i 100 kg for 1 år siden.men la om kosthold og begynnte og jogge,men jogga av alt av muskler. Har en del fett på magen og lovehandles som ennå ikke vil bort. Og jogger nå turer på 30 min x 3 i uka. og trenger vekter 5-6 ganger i uka.Fordelt på upperbody og lowerbody.

Ja, da bør du oppjustere kalorier litt ihvertfall. Jeg vil anbefale deg å øke både karbohydrater og fett. En moderat lavkarbo kan fungere bra om du vil bygge litt muskler og forbrenne mer fett. Med så høy treningsmengde bør du godt over 2000 kalorier i snitt. Du bør også øke proteinmengden til 140-160 gram.

Takk for det :) da øker eg protein opptaket og kalorier der ligger eg som regel på rett over 1000. har du tips til hva eg kan spise for og justere opp karbo ? vanlig kjøttdeig istedenfor karbonadedeig./eller nøtter /frukt etc ? Leser om alt dette på nettet,men det er jo en jungel av forskjellige meininger.

Takk for det :) da øker eg protein opptaket og kalorier der ligger eg som regel på rett over 1000. har du tips til hva eg kan spise for og justere opp karbo ? vanlig kjøttdeig istedenfor karbonadedeig./eller nøtter /frukt etc ? Leser om alt dette på nettet,men det er jo en jungel av forskjellige meininger.

Om jeg forstår deg riktig så ligger du på et inntak rett over 1000 kalorier daglig? Med din treningsmengde kan du fint gange dette med 1,5 og fremdeles ligge i underskudd bare så det er sagt.

Mettet fett begynner av fler og fler mer eller mindre å bli frikjent som den store synderen i kostholdet vårt, så du kan med god samvittighet velge fler fettkilder utover kilder til PUFA. Deriblant naturlige kjøttprodukter som svinekoteletter, grillet kylling, H-melk og så videre. Av karbohydrater er poteten en soleklar favoritt for mitt vedkommende, men havregryn, fukt, bær og grovt brød fungerer også.

Dersom det har seg slik at du kun spise 1000 kcal/dag vil jeg generelt sett tatt sikte på å øke kaloriinntaket mitt og da er matvarene jeg nevner over ganske greie kilder til energi i tillegg til det som allerede er nevnt.

Er da igang med og kjøre på med mer kcal og fett. visst eg skal holde en slags lavkarbo er det noe slags formel for hvor mye fett du skal ha..visst eg skal ligge på 140-160g protein, og kanskje ca 100 i karb. hvor skal fette ligge i prosent her. Kan være denne posten ikke hører til her ...

Anders

Er da igang med og kjøre på med mer kcal og fett. visst eg skal holde en slags lavkarbo er det noe slags formel for hvor mye fett du skal ha..visst eg skal ligge på 140-160g protein, og kanskje ca 100 i karb. hvor skal fette ligge i prosent her. Kan være denne posten ikke hører til her ...

Anders

Da tilpasser du fettmengden etter målsetningen din. Vil du foreksempel gå ned 0,5 kg i uken så tilpasser du fettmengden så du får et daglig underskudd på ca 500 kcal. Har du et forbruk på 2500 kcal (wild guess) så blir det da 2000 kalorier. 600 fra protein og 400 fra karb så har du igjen 1000 kalorier som skal komme fra fett. Dette bli ca 110 gram fett.

Vil du ha et mer moderat underskudd for å fokusere mer på muskelbygging kan du også øke karb litt til 120-150 og kanskje fett rundt 120, eller mer om det viser seg at forbruket ditt er høyere enn min gjetning.

Men prøv å la sultfølelsen også styre dette, det er ikke nødvendig å veie alt ned på grammet for å passe på at man får i seg riktig mengde energi. Dette klarer kroppen som regel å styre veldig greit selv om man bare velger riktige matvarer.

Annonse

Hei!

Takker :) skal sette meg ned nå og prøve og lage en plan på dette :) blir litt forandring fra ca null fett og karbo i maten til så mye :) men mangler fremgang på trening i lang tid nå, og det har nok noe med maten og gjøre tenker eg.

Du trenger ikke øke alt på en gang. Start med f.eks 50 gram fett og 100 gram karb første uken, så øker du litt hver uke til du når et passelig nivå. Da slipper du å bli oppblåst og plutselig holde masse vann fordi du gjør store endringer i kostholdet på kort tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...