Gå til innhold

Rask økning - for raskt?


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt godt bevandret innen trening, men lite bevandret i meg selv når det gjelder vekt trening. Nå startet jeg i August en ganske seriøs vektreningsprogram, for å bli litt større frem til mai neste år. Jeg er litt obs på skader og lignende, fordi jeg har ingen bryter som sier "ro deg ned" når nok er nok.

Har begynt å føre logg, og på en uke har jeg gått fra 22 kg i siste sett på hantelpress skråbenk, til 26 kg.

Holdt på å kline til med 28 kg også, men jeg vet ikke engang om jeg hadde fått dem opp, jeg er ikke såå stor at det gjør noe.

Kan man øke for raskt, selv om man holder det samme repsantallet, altså, musklene klarer det, men hva med sener og ligament, bør man ta det med ro en periode slik at de kommer seg, eller er det bare å "klinke til?".

Jeg kjører tungt/lett annenhver gang, der tungt er 4-6 reps og lett er 10 -12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man sier vel at man ikke skal øke med mer enn 10 % per uke, men jeg vet ikke så mye om hvilke skader det evt. kan medføre om man øker raskere. Hvis du er ny innen styrketrening er det jo naturlig å øke mye i starten, når nervesystemet tilpasser seg, men allikevel sier man 10 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier vel at man ikke skal øke med mer enn 10 % per uke, men jeg vet ikke så mye om hvilke skader det evt. kan medføre om man øker raskere. Hvis du er ny innen styrketrening er det jo naturlig å øke mye i starten, når nervesystemet tilpasser seg, men allikevel sier man 10 %.

Obs. Da ligger jeg omtrent 10 prosent over der igjen da, iallefall på denne øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...