Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har begynt å ta ZMA sammen med siste måltid før jeg legger meg. Har merker at jeg kan bli ganske kvalm før jeg sovner. Noen andre som har opplevd dette? Noen som vet hvorfor dette er tilfelle?

Mistenker overdosering. Men jeg plir ofte plaget med leamus, noe som tyder på mangel...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16494-zma-bivirkninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har begynt å ta ZMA sammen med siste måltid før jeg legger meg. Har merker at jeg kan bli ganske kvalm før jeg sovner. Noen andre som har opplevd dette? Noen som vet hvorfor dette er tilfelle?

Som nevnt så er kvalme en kjent bivirkning av sink. Men det har nok ikke noe med overdosering å gjøre, akutt overdosering er bare mulig med ekstreme mengder, ellers må det bli for mye over tid.

Sinkmangel er ikke spesielt vanlig, derimot er det lett å få i seg for lite magnesium, derfor vil jeg si at du i det minste bør ta den anbefalte doseringen for å få i deg en god dose magnesium, regner med at det ikke er så mye magnesium i den ene kapselen? Vanlig ZMA dosering er 350 mg magnesium. Men nå er jo kanskje ikke dette så aktuelt for deg uansett ettersom du opplever kvalme av det. Jeg har også opplevd f. eks. kvalme eller hodepine av noen tilskudd og ved å ta det på kvelden er jo slik man løser det problemet... man kan jo ikke merke ubehaget hvis man sover :p Det eneste som er igjen da er å bare fortsette å ta det og se om det går over, hvis du orker det da, personlig merker jeg at det ofte er slik med tilskudd at ubehag og bivirkninger går over etter maks 2 ukers tid.

Jeg får ikke sove i det hele tatt når jeg har prøvd ZMA, skal vel egentlig være andre veien?

ZMA gjør ikke at du sovner eller blir søvnig eller noe sånt. Det eneste er at magnesium har den egenskapen at det slapper av nervesystemet og hvis du da tar det før leggetid så sover man ofte tyngre og dypere. ZMA bruker mineralforbindelser bundet til aminosyrer, syntetiske aminosyrer selv i veldig små doser kan ha den bivirkningen at de gjør deg rastløs/urolig.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16494-zma-bivirkninger/#findComment-632958
Del på andre sider

ZMA gjør ikke at du sovner eller blir søvnig eller noe sånt. Det eneste er at magnesium har den egenskapen at det slapper av nervesystemet og hvis du da tar det før leggetid så sover man ofte tyngre og dypere. ZMA bruker mineralforbindelser bundet til aminosyrer, syntetiske aminosyrer selv i veldig små doser kan ha den bivirkningen at de gjør deg rastløs/urolig.

Aha, sånn sett ja. Så hvis jeg tar kun magnesium så vil det kanskje ikke ødelegge nattesøvnen? Kjekt å vite :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16494-zma-bivirkninger/#findComment-633072
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...