Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg?


Camill84

Anbefalte innlegg

Jeg skal finne ut hvor mye mat jeg trendger ila en dag..

Jeg er 157 høy og veier 80,2 kg (iiiik)

Har i dag fått vite at jeg forbrenner ca 1391 kcal i løpet av et døgn om jeg gjør absolutt inventing.

Så da kommer regnestykket, hvor mye kalorier skal jeg ha da?

Trener tre ganger i uken i 2-3 timer. Det er mest styrke (se loggen min) Så litt kondis.

Jeg er helt lost. Har fått en kostholdsplan, men siden vi ikke hadde alle tallene er ikke mengden på plass, den må jeg justere etter 1391 da...

Jeg vil bruke tid og endre hele livsstilen, jeg vil ikke bare bli tynn fort, jeg vil bli SUNN!

Håper noen gidder å gi meg noen tips og råd på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen hit.

Hvordan har din BMR blitt fastsatt? 1391 høres faktisk litt lavt ut. Uansett, det er tilnærmet umulig å si hvor mange kalorier du "skal" ha, for dette vil alltid variere og forandre seg. Kroppen vil uansett (prøve å) kompensere/håndtere på forskjellige måter avhengig av graden av under-/overskudd og kilden til under-/overskuddet.

Du skriver at du vil bruke tid og endre hele livsstilen, da kan det være mer hensiktsmessig å prøve å unngå kalori-telling så lenge det går rett vei ved å kun holde fokuset på rett mat/kalori-kilder i stedet. Du skriver også at du har fått en kostholdsplan, hva sier den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kostholdsplanen gir meg en oversikt over hva jeg burde spise i løpet av dagen..

Frokost: havregryn med mell, proteinshake

Lunsj: kjøtt/fisk/ful og grønnsaker ca 50/50

mellommåltid: cottage cheese/mager kesam med bær/frukt

midday: se lunsj

ether trening: proteinshake

Kvelds: mager kesam med frukt/bær

et eksempel på hvordan dagen min skulle legges opp med mat. Kan selvfølgelig variere utover dette. Men spise trege grove karohydrater..

mengden fikk jeg ikke da BMR ikke var målt.

BMR ble målt på en Tanita vekt med håndtak.

Fettprosenten min er massiv da, så vet ikke om det kanskje spiller inn på BMR.

Ja, jeg har det ikke travelt, og jeg kommer ikke til å veie maten min, men greit å vite ca mengde da jeg ikke vil kjøre kroppen for hardt pga for lite mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vet at det er frekt å spørre en kvinne om hennes alder. Derfor lar jeg være og tipper på at du er 29 år. Er du 84, blir regnestykket anderledes. Putter inn i Harris & Benedicts formel. Jeg vet jo ikke fettprosenten din men... Ender da på mellom 1900 og 2200 kcal pr dag.

Du ligger med andre ord noe lavt på estimat på matfronten. Om du ikke skal veie maten så trenger du heller ikke å vite hvor mye kcal du skal ha. Dette klarer du nemlig ikke å måle på noen annen måte. Ta en uke med kjøkkenvekta. Etter det greier du mye bedre å anslå hvor mye du spiser, men ta gjerne stikkprøver innimellom.

2-3 timer med styrke 3 ganger i uka høres ekstremt ut. Med mindre det er mye sosialt mellom øvelsene, og mye pauser så vil du stresse kroppen veldig. Stress fører ikke til noe bra, men heller til ett ublidt møte med hr vegg. Jeg pleier å være ute igjen innen 75 minutter. Ofte kortere, og da inkludert oppvarming og skifting. Men da er det ikke tid til å være sosial....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2-3 timer med styrke og en kondisjonsøkt. Ja, pause er der også for hvis ikke hadde jeg krepert. Bare for å rette det.. Ikke 2-3 timer med kontinuerlig trening og kun styrke.. Fredag f.eks tilbragte jeg 3 timer på senteret. Hvorav noe gikk med på en pause mellom styrketreningen og spinningstimen.. Litt påfyll av energi der..

Ja, jeg blir 29 i år.. Og jeg veier maten nå og med store øyne for jeg blir så overrasket over hvor mye mat jeg skal ha..

Samtidig koser jeg meg over å slippe å være sulten som så mange andre jeg kjenner som prøver å gå ned. Tror jeg har klart å lese me frem til riktig mengde hva mat angår, og justerer litt opp etter hvor mye jeg trener.. Funnet meg en kjekk App til dette:-)

Takk for at dere gidder å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville likt fitnessbloggen på Facebook og prøvd kalorikalkulatoren der. Det vil aldri bli 100% nøyaktig ved telling av kalorier osv, men det kan gi deg en god pekepinn. Jeg har brukt den selv, og skal prøve å gå etter det jeg fikk der, som forøvrig stemmer veldig godt med andre metoder på å regne ut inntak jeg har prøvd før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...