mythbuster Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Hmm.. hvorfor bestrider du dette? Jeg er ikke ute etter å krangle med noen, men det er selvsagt viktig å opplyse folk om farer når de faktisk spør om det. Tråden her handler om overinntak av de fettløselige vitaminene kan være skadelig, forskning har vist at doser selv lavere en det som har blitt brukt som "øvrig grense"som nevnt over her kan være skadelig, jeg er veldig kritisk til hvorfor du ønsker å antyde at dette ikke stemmer? Jeg påstår ikke at all forskning og alle studier som blir gjort gir helt sikre og deffinitive svar, men når det er snakk om folks helse bør man virkelig være på den sikre siden, den andre veien finnes det jo ingen forskning på vanlige friske mennesker som tilsier at overdrevent inntak av fettløselige vitaminer vil være forddelaktige, så hvorfor i huleste skal man ta sjansen når forskning har resultert i advarende funn, og helsepersonell advarer om dette? Har du referanser på dette? Høres ut som observasjonsdata. Er det tatt hensyn til inntak av andre næringsstoffer? A- og D-vitamin kan for eksempel binde til noen av de samme reseptorene, så disse effektene kan f.eks. ha med lavt inntak av D-vitamin å gjøre. Excessive dietary intake of vitamin A is asso... [Ann Intern Med. 1998] - PubMed - NCBI Serum retinol levels and the risk of fracture. [N Engl J Med. 2003] - PubMed - NCBI Vitamin A intake and hip fractures among postmenopausal... [JAMA. 2002] - PubMed - NCBI Dette bør du helt ærlig snakke med en lege om. Det er ikke noe nytt at vitamin A er et næringstoff som man skal få i seg i en viss mengde, dette inkluderer en nedre og en øvrige grense, får du i deg for lite er det helseskadelig, men får du i deg for mye er det akkurat det samme. Vitamin A tilskudd er for eksempel forbudt i norge, om du ikke visste årsaken til det så er det at helsemyndighetene aktivt ønsker å begrense nordmenns inntak av vitamin A, det er samme grunnen til at vitamin A innhold i tran blir kunstig redusert med 75% før det selges i butikkene. Dette begynte man å gjøre etter at en stor studie viste at regelmessig inntak av tran økte risikoen for osteoporose. Tran bidrar til en positiv effekt på vitamin D nivåer så vi kan vel gå utifra at det ikke er grunnen? Omega 3 har ikke blitt assosiert med dårligere bentetthet, men det finnes masser av studier og er et velkjent fenomen at vitamin A påvirker bentettheten negativt ved for lave eller for høye doser. Jeg kommer ikke til å bruke morningen på å prøve å fiske frem studier for å bevise noe for deg, dette er ikke viktig for meg, dessuten vet du jo hvordan forskningsstudier blir referert til på nett, kilder viser ofte bare hvem som har utført studien og når det er blitt gjort, det er ikke alt som publiseres fritt på nett. Jeg påstår som sagt ikke at det noe som er 100% definitivt her, men jeg blir opprørt av at du prøver å antyde at dette bare er tull. Hvorfor skal man ta sjansen? Hvorfor overdrive inntaket utover det man vet gir en positiv helsemessig effekt? Skjønner ikke hvorfor man skal ta sjansen hvis det ikke er blitt vist å ha en positiv effekt med disse inntakene. Igjen, referanse på dette? Uten tilskudd kommer man som du sier ikke opp i slike doser, og det gjelder også dersom man tar tran i noenlunde fornuftige mengder (ikke styrter hele flasken). Det jeg nevnte med at man ikke kommer opp i for høye doser uten tilskudd gjorde jeg bevisst fordi jeg snakker selvfølgelig her også om tilskudd, det er jo med tilskudd, som inkluderer tran, at man øker risikoen for overinntak. Med mindre man bruker et spesifikt vitamin E tilskudd er ikke overdose et tema, selv ikke med tran da med mindre du inntar 10x anbefalt dose. Man hører av og til i media (kanskje ikke her i norge) at vitamin E "øker risikioen for plutselig død" og øker risikoen for andre degenerative sykdommer. En stor studie som gikk over flere år som tok for seg mange forskjellig inntak av vitamin E viste at de som inntok noe særlig mer en 100 mg daglig og oppover hadde økt risiko for plutselig død, risikoen økte i takt med inntaket. Risikoen var størt hos de som inntok 400 mg. Jeg orker ikke prøve å lete frem til dette, og jeg mener ikke bastant at studien viser noen definitiv konklusjon, men hvorfor ta sjansen når man ikke har klart å produsere studier som viser at skyhøyt inntak av vitamin E beskytter mot hjertesykdom etc, som man trodde på før. Her vet vi heller ikke så mye foreløpig, selv om D-vitamin potensielt kan ha mange effekter blant annet når det kommer til genregulering og genuttrykk. De norske anbefalingene har forøvrig vært dobbelt så høye som det du sier her. Javell. Jeg ser at vitamin D anbefalingen er satt til 7.5 mcg. Ser du på baksiden av tranflaska står det at 10 mcg er 200% av anbefalt inntak. Jeg brukte tidligere en multivitamin med 5 mcg vitamin D daglig, jeg tok også i perioder tran. Når jeg fikk sjekket vitamin D nivå hos legen hadde jeg for lave nivåer. Jeg bruker nå et tilskudd daglig på 30 mcg, og har nå normale nivåer. Legen fortalte meg da at de anbefalingene som har blitt gitt til nå kan være utilstrekkelig, og at det optimale inntaket ligger på 30-50 mcg daglig. - Mer D-vitamin i kosttilskudd - VG Nett Merk forresten hva han sier om vitamin A og benskjørhet Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/page/2/#findComment-642764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Tråden her handler om overinntak av de fettløselige vitaminene kan være skadelig, forskning har vist at doser selv lavere en det som har blitt brukt som "øvrig grense"som nevnt over her kan være skadelig, jeg er veldig kritisk til hvorfor du ønsker å antyde at dette ikke stemmer? Jeg antyder ikke at dette ikke stemmer. Jeg antyder at dette ikke er realistiske trusler for helsen med mindre man tar spesifikke tilskudd av enkeltvitaminer. Og tran er ikke dette, som du selv sier er tilogmed A-vitamininnholdet redusert. Dette bør du helt ærlig snakke med en lege om. Det er ikke noe nytt at vitamin A er et næringstoff som man skal få i seg i en viss mengde, dette inkluderer en nedre og en øvrige grense, får du i deg for lite er det helseskadelig, men får du i deg for mye er det akkurat det samme. Hvorfor bør jeg snakke med en lege om dette? Toksikologiske vurderinger av næringsstoffer er jeg godt kjent med. A-vitamin brukes ofte som eksempel når det snakkes om dette. Poenget mitt er fremdeles at det å få i seg for mye vitamin A ikke er noe man trenger å bekymre seg for om man har et noenlunde normalt kosthold, som også kan inkludere tran. Det er også andre måter å tilføre A-vitamin på enn via kostholdet. Tran bidrar til en positiv effekt på vitamin D nivåer så vi kan vel gå utifra at det ikke er grunnen? Hvis de kan binde til de samme reseptorene, så vil de også være antagonister av hverandre. Hvis D bindes slik at mindre A kan bindes, vil mer A kunne hope seg opp. Jeg kommer ikke til å bruke morningen på å prøve å fiske frem studier for å bevise noe for deg, dette er ikke viktig for meg, dessuten vet du jo hvordan forskningsstudier blir referert til på nett, kilder viser ofte bare hvem som har utført studien og når det er blitt gjort, det er ikke alt som publiseres fritt på nett. Alt publiseres ikke fritt nei, men jeg har tilgang til rimelig mange tidsskrifter så du må bare referere om du har noen gode kilder på lager. Det jeg nevnte med at man ikke kommer opp i for høye doser uten tilskudd gjorde jeg bevisst fordi jeg snakker selvfølgelig her også om tilskudd, det er jo med tilskudd, som inkluderer tran, at man øker risikoen for overinntak. Med mindre man bruker et spesifikt vitamin E tilskudd er ikke overdose et tema, selv ikke med tran da med mindre du inntar 10x anbefalt dose. Men da er ikke tran problemet, da er overinntak av tran problemet Man hører av og til i media (kanskje ikke her i norge) at vitamin E "øker risikioen for plutselig død" og øker risikoen for andre degenerative sykdommer. En stor studie som gikk over flere år som tok for seg mange forskjellig inntak av vitamin E viste at de som inntok noe særlig mer en 100 mg daglig og oppover hadde økt risiko for plutselig død, risikoen økte i takt med inntaket. Risikoen var størt hos de som inntok 400 mg. Jeg orker ikke prøve å lete frem til dette, og jeg mener ikke bastant at studien viser noen definitiv konklusjon, men hvorfor ta sjansen når man ikke har klart å produsere studier som viser at skyhøyt inntak av vitamin E beskytter mot hjertesykdom etc, som man trodde på før. Dette er observasjonsdata, og som du sier så kan de ikke gi grunnlag for definitive konklusjoner. Jeg er enig i at tilskudd av E-vitamin er unødvendig og kan bidra til overinntak. Javell. Jeg ser at vitamin D anbefalingen er satt til 7.5 mcg. Ser du på baksiden av tranflaska står det at 10 mcg er 200% av anbefalt inntak. Jeg brukte tidligere en multivitamin med 5 mcg vitamin D daglig, jeg tok også i perioder tran. Når jeg fikk sjekket vitamin D nivå hos legen hadde jeg for lave nivåer. Jeg bruker nå et tilskudd daglig på 30 mcg, og har nå normale nivåer. Legen fortalte meg da at de anbefalingene som har blitt gitt til nå kan være utilstrekkelig, og at det optimale inntaket ligger på 30-50 mcg daglig. Det er gamle tall. Anbefalingene nå er på 10µg og 20µg hos eldre. Jeg vil fremdeles argumentere for at dette er i laveste laget. Men jeg er nysgjerrig på hvordan legen din kan hevde at 30-50µg er det optimale inntaket. Det er greit at han mener det, men slike påstander bør bunne i god dokumentasjon. Hovedpoenget mitt er at for høyt inntak av A- og D-vitamin ikke er noe man skal bekymre seg for, selv om man tar tran. Om man vil bruke et annet omega-3-tilskudd, så er det selvfølgelig helt legitimt (det gjør jeg selv, men ikke pga mindra A-vitamin). Nå er det uansett ikke sikkert at omega-3-tilskudd er så bra for alle heller. Det finnes upubliserte tall på at tilskudd kan øke risikoen i visse subgrupper av befolkningen. Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere dette videre, da det for det første er godt nok belyst nå og for det andre ikke er mitt fokusområde i det hele tatt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16201-overinntak-av-a-d-og-e-vitamin/page/2/#findComment-643875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.