Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært medlem på mitt treningssenter i et år, og har ikke sett store resultater. Jeg har nok lidd litt av kukerundt-syndromet, kombinert med at jeg startet med null forkunnskaper. Så nå vil jeg prøve å få litt orden på ting, men lurer på om det følgende programmet er godkjent av fag-eliten her inne, eller om jeg burde gjøre ting fullstendig annerledes.

Jeg begynte så vidt på starting strength, men jeg har rett og slett ikke mulighet til å trene styrke tre ganger i uka, pga skole, jobb etc. Så det jeg lurer på er om det lar seg gjøre å trene alle baseøvelsene to ganger i uken (Tirsdag, Lørdag)? Altså et fullkroppsprogram med noen av øvelsene fra starting strength:

Knebøy

militærpress

Markløft

Benkpress

Planke (er denne nødvendig å ha med?)

+ eventuelt andre øvelser?

Jeg er ikke sterk nok til å trene hang-up's/chins, og jeg sliter med å ta mer enn 3-4 dips.

Jeg er 186 cm høy og 78 kg tung dersom dette er relevant.

Så for å oppsummere litt det jeg lurer på:

1. Er det greit å trene tunge baseøvelser så ofte? Jeg er relativt komfortabel med alle disse øvelsene.

2. Er det noen flere øvelser jeg burde ha med? Målet med treningen er økt styrke når jeg skal inn i militæret til høsten.

3. Og hvordan burde vektøkningen se ut? Ettersom jeg ikke løfter særlig mer enn 50-60 kg i disse øvelsene er det vanskelig å øke vektene fra økt til økt.

Takker og bukker for konstruktive svar :)

Fortsetter under...

1. Ja, men du kan gjerne ha en tung dag og en lett dag med de øvelsene. For eksempel 1 tung markløft dag og 1 tung knebøy dag.

2.Bicepskrølls og omvendt roing om du ikke er sterk nok for chinups.

3. prøv å øk med 2,5kg hver uke. i markløft og knebøy skal det gå finfint, benkpress kan det være litt vanskelig.

Spis som en hest, så øker du som en konge.

Okei :) Hvor mange reps vil en lett/tung dag tilsvare? Til nå har jeg brukt økningen som blir beksrevet i starting strength, altså å øke med 2,5 kg når jeg klarer 5 reps.

Og mener du at jeg skal ha en dag med tung markløft/tung knebøy, eller en dag med tung markløft/lett knebøy og en dag med lett markløft/tung knebøy? :)

Okei :) Hvor mange reps vil en lett/tung dag tilsvare? Til nå har jeg brukt økningen som blir beksrevet i starting strength, altså å øke med 2,5 kg når jeg klarer 5 reps.

Og mener du at jeg skal ha en dag med tung markløft/tung knebøy, eller en dag med tung markløft/lett knebøy og en dag med lett markløft/tung knebøy? :)

En dag med tung markløft/lett knebøy og en dag med tung knebøy/lett markløft.

Bare bruk samme system som de bruker i starting strength. Når du klarer 5 repetisjoner øker du vektene.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...