Gå til innhold

Skade på leddkapsel


Gamla

Anbefalte innlegg

Noen her med peiling på leddkapsler...?

For halvannen måned siden skadet jeg leddkapselen i to fingre under ballspill.

Umiddelbart opplevde jeg sterke smerter, men dette roa seg litt utover dagen. Neste dag derimot, var smertene verre, i tillegg til at jeg opplevde svært smertefulle og ubehagelige "støt" i det ytterste fingerleddet på ringfingeren. Etter to dager spurte jeg legen min om hjelp når jeg tilfeldigvis var innom. Jeg fikk beskjed om at det mest sannsynlig var skade på leddkapselen(dette har jeg hatt før, men smerten var ikke spesiellt lik). Jeg fikk beskjed om at jeg kunne teipe fingrene, med å legge noe imellom de to skadede fingrene og teipe rundt beinet, mellom hvert ledd(og ytterst), men passe på at det var bevegelighet i leddene. Alternativt kunne jeg bruke en elastisk, selvklebende bandasje som gir mulighet for fortsatt å kunne begeve leddene.

I starten fikk jeg mye smerter under styrketrening, ved å holde/bære/gripe osv. Det er utrolig vanskelig å ikke bruke fingrene, eller bøye dem!

Jeg hadde så fri fra vanslig styrketrening i noen uker, og var bl.a. på ferie og bar på koffert, noe som også fremprovoserte smerte. Etter dette bestemte jeg meg for å alltid gå med den elastiske bandasjen, men fortsette å "lufte" fingrene stort sett hver dag(skiftet jo bandasje).

De siste ukene har jeg av og til gått en del timer uten, og kun teipet det hardest rammede leddet, fordi jeg skulle hekle. Det gikk greit med langfingeren, som kun har vært litt stiv og verket en sjelden gang.

Det ytterste leddet på langfingeren derimot, blir overhodet ikke bedre..

Jeg har forstått at det kan ta like lang tid som et brudd, ca 6 uker, og første gangen dette skjedde meg, så kunne jeg droppe teipen før det hadde gått 2 mnd, men kunne verke litt av og til, i ca 3mnd etterpå.

Nå har det jo gått vel over 6 uker, og jeg sliter minst like mye med den ene fingeren og vet ikke mine arme råd, da det virker som jeg bare gjør vondt verre, eller ihvertfall går et skritt og to tilbake, med å bruke fingrene, f.eks. ved styrketrening.

Skal jeg la fingrene vært helt i ro og droppe alt av øvelser der jeg må gripe? Må jeg spjelke? Må jeg bare leve med det, eller bør jeg gå til legen og be om hjelp, hvis det overhodet er noe å gjøre med det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kapselskader skal jo, som du sier, heles i løpet av 6-8 uker om de får god avlastning. Ble det tatt bilder av fingrene dine når du skadet dem? Mye hevelse eller misfaring? Om det over hodet ikke er bedre etter mer enn seks uker synes jeg det kan være en idé å få det sjekket ut videre for å se om alt er som det skal. Inntil videre er det nok å anbefale å la leddene få mest mulig ro, det er flere relativt gode måter å tape fingrene på uten at du mister for mye funksjon, litt avhengig av hvilke deler av kapselen som er skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapselskader skal jo, som du sier, heles i løpet av 6-8 uker om de får god avlastning. Ble det tatt bilder av fingrene dine når du skadet dem? Mye hevelse eller misfaring? Om det over hodet ikke er bedre etter mer enn seks uker synes jeg det kan være en idé å få det sjekket ut videre for å se om alt er som det skal. Inntil videre er det nok å anbefale å la leddene få mest mulig ro, det er flere relativt gode måter å tape fingrene på uten at du mister for mye funksjon, litt avhengig av hvilke deler av kapselen som er skadet.

Takker for svar:)

Nei, det ble ikke tatt noe bilde. Ærlig talt så husker jeg ikke om det var særlig misfarga, men det vr ikke så stor hevelse, og det gikk over rimelig raskt syns jeg.

Syns det er så håpløst å la fingrene få skikkelig ro med tanke på styrketrening:( I hverdagen gjør jeg jo så godt jeg kan, men det går ofte på refleks, at man må bære noe, eller plutselig må gripe om eller ta imot noe, om du skjønner?

Har prøvd de anbefalte måtene å tape/stabilisere, men ingenting er bra nok liksom, om det skal være en viss mobilitet. Å teipe på den måten som jeg har beskrevet i første posten, har jeg gitt opp, det hjelper overhodet ikke:confused:

Hvilken del som er skadet vet jeg jo ikke.. Hva mener du da? På siden, hvilket ledd..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken vei ble leddene overstrekt da du slå dem, om du merket noe til det? Eventuelt hvilken vei er det vondt å prøve å presse dem, bøy/strekk/til siden? Om det er sideligamenter eller tilsvarende deler av leddkapselen som er skadd kan man få lov å beholde en del bøy i leddet, er det overstrekt i bøy/strekk bør leddet stives ganske bra, men man kan tillate de andre leddene i fingeren å bevege seg. Vanskelig å gi noe konkrete anbefalinger uten å ha sett fingrene dine :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken vei ble leddene overstrekt da du slå dem, om du merket noe til det? Eventuelt hvilken vei er det vondt å prøve å presse dem, bøy/strekk/til siden? Om det er sideligamenter eller tilsvarende deler av leddkapselen som er skadd kan man få lov å beholde en del bøy i leddet, er det overstrekt i bøy/strekk bør leddet stives ganske bra, men man kan tillate de andre leddene i fingeren å bevege seg. Vanskelig å gi noe konkrete anbefalinger uten å ha sett fingrene dine :(

Litt usikker der, men jeg spillte volleyball, så det ble jo litt dask og klask, med noen treff direkte på fingertuppen.. Det er verst å bøye, det er da jeg får disse "støtene".

Akkurat nå har jeg alltid ekstra teip på det ytterste leddet, med eller uten bandasje på, for det er så jææævlig ekkelt når jeg får de støtene:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vondt om du holder fingeren med lett bøy og prøver å strekke den mens du holder imot med en annen finger? Når det er vondt å bøye må man nesten bare stive av det ytterste leddet, og da er det enkleste å bare legge en sirkulær sportstape rundt hele leddet, pass på så leddet ligger ca midt i tapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vondt om du holder fingeren med lett bøy og prøver å strekke den mens du holder imot med en annen finger? Når det er vondt å bøye må man nesten bare stive av det ytterste leddet, og da er det enkleste å bare legge en sirkulær sportstape rundt hele leddet, pass på så leddet ligger ca midt i tapen.

Jupp, og uten motstand når jeg bøyer.. Får fortsette med det da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...