Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på hvordan man kan gå ned i vekt lettest. Etter en inbody-scan fikk jeg beskjed om at jeg burde gjerne fjernet litt fett. Jeg er 23 år, 163 og veier 67-68kg.

For å fjerne fettet, skal jeg fokusere på styrke- eller kondisjontrening? Nå har jeg en type blanding, hvor jeg prøver å trene styrke 3 ganger i uken, og kondisjon 2-3. Men Elixias PT sa at man ikke BÅDE kan fokusere på kondisjon OG styrke, fordi disse øktene går mot hverandre. Så alt jeg vil er å gå ned i fettprosent, og om det gjør at vekten går ned, gjør det ingenting det heller ;) (Veide 59kg da jeg var 21, så lengter litt tilbake. Videre gikk jeg opp 10kg jul 2011 pga feilmedisinering, så nå er jeg på en måte på jakt etter å bli kvitt disse).

Da jeg trener kondisjon pleier jeg å spinne, gå fort oppover på tredemølla (opp på det høyeste), eller løpe sakte (fordi jeg får sting/hold, så må jeg løpe litt forsiktig)

Da jeg trener styrke pleier jeg å bruke frivekter(stang?), kettlebells og et par apparater.

Nevner noen øvelser jeg kommer på under her, men vet jo ikke navnene på alle, så vet ikke om de blir bra forklart, og de er ikke skrevet i rekkefølge!!:)

- Begynner vanligvis med å hoppe opp og ned på en stepkasse 4x20

- markløft 4x15

- hip thrust 4x12

- Beinpress 4x12 (apparat)

- Utfall 4x10

- Nedtrekk 4x10 (apparat)

- Sittende roing 4x10 (apparat)

- Planke 20 sek

- Kettlebell hvor jeg trener innside lår 4x15

- Tar også en type pull-up, bare på et apparat, med 50kg (sikkert et apparat for svake nybegynnere :)

- manualer 3kg hvor jeg holder de strakt rett ned langs kroppen, og tar armene rett ut fra siden 4x7

- I tillegg bruker jeg jo frivektstangen til å trene biceps og triceps + skuldre, men vet ikke hva de øvelsene heter, og regner med jeg ikke klarer å forklare dem!! :)

Så, hva mener du? For å "gå ned i vekt" lettest, kondisjon eller styrke? Jeg er jo altså ikke overvektig, har bare litt mer fett enn det som trengs. PTen til Elixia sa også at armene mine var sterke nok... så jeg bør vel fokusere på mage rumpe lår. Men skal jeg i det hele tatt fokusere på kondisjon? Jeg har tatt mange spinningtimer tidligere, og har ganske OK kondisjon.

Håper noen forsto dette rotet:)

Og håper på svar:blush:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15584-f%C3%A5-ned-fettprosenten-ned-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, få ned fettprosenten er ikke helt det samme som å gå ned i vekt. Bildet illustrerer det greit:

306824_520331774646717_96491108_n.jpg

Greit nok at du ikke klarer å bli best i både cardio og styrketrening, men hvis PTen mente at du kun kunne gjøre en ting av gangen, så nei. Børge har snakket litt om at det sender kroppen forskjellige signaler uten at det er noe å henge seg opp i, og den beste tiden å gjøre cardio på er når du faktisk gidder å gjøre det. Og helst ikke før styrketreningen. Eric Helms snakker om det i noen få minutter fra 04:05 i videoen nedenfor.

Det er veldig enkelt egentlig, du trenger styrketrening, nok proteiner og et lite kaloriunderskudd. Cardio er ikke nødvendig i så måte, men det er et fint verktøy som tillater deg å spise litt mer. Også er det godt for kondisen, helsa og sånn.

Treningsprogrammet: Generelt litt mange repetisjoner og øvelser. Noe så enkelt som dette ville vært bedre:

Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen

Vel... kortversjonen er vel noe slikt:

Kosthold er viktigst, deretter tung styrketrening så kardio.

Var selv syklist og løper i mange år, hadde alltid en liten mage som aldri ville bort. Så ble jeg skadet og begynte å trene kun styrke. Kan ikke gjøre noe kardio. Før løp jeg i snitt én mil til dagen. Brukte ca. 8-10 timer i uka på det.

La om kostholdet til å spise mye mer protein enn før og logget alt jeg spiste (var viktig for meg) for å passe på at jeg alltid var litt i underskudd.

Så la jeg om styrketreningen fra mange reps og lite vekter til mer vekt og færre repitisjoner. Det finnes mange fine artikler om styrketrening her inne, ville startet med nybegynnerprogrammet.

Magen var borte på 2 måneder. Har gått ned 6 cm rundt magen på denne tiden og vekta er eksakt den samme.

Min erfaring.

Jeg er 163 og veier 62 kilo nå. Det jeg har gjort for å gå ned fra over 70 kilo til jeg er i dag er å trene og telle kalorier. Telle kalorier har jeg gjort for å lære meg mer om mat og for å få en forståelse for hva jeg putter i meg slik at det jeg liker å kalle "kaloribudsjettet mitt" går opp. Innså at jeg kunne mye mindre om mat enn jeg trodde. Nå har jeg oversikt over hva mat inneholder (sånn ca) og teller ikke kalorier lengre (kun hvis jeg har hatt en dårlig periode og vil ned i vekt på en fornuftig og effektiv måte.)

Når det gjelder trening så trener jeg en kombinasjon av kondisjon og styrke. Du blir ikke drit-god i noen av delene ved å trene begge deler, men du får en god helse. Jeg trener styrke tre ganger i uken og kondisjon tre ganger. Dette programmet hentet jeg fra trening.no, et program for trente. Når jeg trener styrke trener jeg en dag med fokus på overkropp der jeg kjører på max jeg klarer, en dag med ben, rygg og mage med maks jeg klarer og en dag der jeg trener hele kroppen og da tar i opp mot max, men ikke helt. (ett treningsopplegg jeg har fått fra en treningsveileder) Jeg varierer både styrkeøvelsene og hvordan jeg trener kondisjon. Jeg blir ikke aller best i noe, men motivasjonen holdes oppe og jeg hindrer skader. Kondisjon trener jeg på ski, på spinning, løper ute, på mølla. Styre trener jeg de samme muskelgruppene, men på ulike måter. (kan henne det er en del som er uenig med meg her, men mitt fokus er å trene på en måte som gjør at jeg kan drive på med det uten å bli lei. Ikke for å bli aller best) Styrke og kondisjon er like viktig for å gå ned i vekt. Det i tillegg til maten da.

Annonse

Tuusen takk for så mange bra svar.

Lest litt her i ne på fitnessbloggen: Den ultimate guiden til rumpetrening - teori og praksis - Fitnessbloggen

Hvor det står:

"""""Pass på at fettprosenten er lav nok

Det hjelper ikke med store rumpemuskler om fettprosenten er så høy at rumpa ikke har den ønskede fasongen. Litt avhengig av størrelse på rumpa og kroppsvekt/kroppsmasseindeks vil mange være tjent med å gå litt ned i vekt, slik at fettprosenten synker."""""

Jeg hadde jo ifølge elixiaPTen for mye fett, og for lite muskler,da i ben. Hva om jeg trener styrke, brin, ognbare har fett der nå? Blir det bare tull siden jeg må ha lav fettprosent før jeg kan trene styrke???.. :)

Tuusen takk for så mange bra svar.

Lest litt her i ne på fitnessbloggen: Den ultimate guiden til rumpetrening - teori og praksis - Fitnessbloggen

Hvor det står:

"""""Pass på at fettprosenten er lav nok

Det hjelper ikke med store rumpemuskler om fettprosenten er så høy at rumpa ikke har den ønskede fasongen. Litt avhengig av størrelse på rumpa og kroppsvekt/kroppsmasseindeks vil mange være tjent med å gå litt ned i vekt, slik at fettprosenten synker."""""

Jeg hadde jo ifølge elixiaPTen for mye fett, og for lite muskler,da i ben. Hva om jeg trener styrke, brin, ognbare har fett der nå? Blir det bare tull siden jeg må ha lav fettprosent før jeg kan trene styrke???.. :)

Du kan trene styrke uansett..

Poenget i den artikkelen er: rumpen kan være i PERFEKT stand, men med for mye fett på den. Vil man ikke kunne se formen;)

Du kan se: En kar på 80kg med 8-10% fett, ser jo MYE bedre ut en en med 80kg og 35% fett. Rett og slett fordi man ser musklene bedre:)

Ok!:) oppfattet det bare som om rumpen ble litt deformert... Hehe.

Uansett. Begynte å trene styrke for fullt i slutten av oktober, veide da ca 68-69, nå veier jeg 66! Så er så fornøyd. Dette skjedde da jeg kuttet ned på kondisjonstrening, og økte på med styrke! Fant ut at jeg forbrant ca 400-500kcal på en time under styrketreningen min, noe lignende som spinningtimen.

Ok!:) oppfattet det bare som om rumpen ble litt deformert... Hehe.

Uansett. Begynte å trene styrke for fullt i slutten av oktober, veide da ca 68-69, nå veier jeg 66! Så er så fornøyd. Dette skjedde da jeg kuttet ned på kondisjonstrening, og økte på med styrke! Fant ut at jeg forbrant ca 400-500kcal på en time under styrketreningen min, noe lignende som spinningtimen.

Nja! Styrketrening har også den store gevinsten at du faktisk strammer opp både muskulatur/holdninger og øker forbrenningen jevnt og trutt(pga større muskler osv)!:)

Vinn vinn;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...