Idakatrine Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Hei, jeg har noen spm ang kosthold! Kort om kostholdet mitt først: frokost: 4-5 spiseskjeer hjemmelagde müsli med bær og en sukkerfri og fettfri yoghurt, kaffe og vann! Lunsj: to hjemmelagde knekkebrød med salatblader, ost, kyllingpålegg med agurk og paprika. En banan på vei hjem fra jobb, middag eks: en porsjon salat med ett kyllinglår/en laksefilet og kanskje en frukt til kvelds.. Jeg trener 3-4 dager i uken hvor minimum to av disse er styrke. Nå har jeg lest meg mye opp ang fitness på nett og ønsker å bli sterkere og øke muskelmassen! Denne uken har jeg derfor trent hardere styrke og færre rep. Da jeg tidligere kjørte 15x3 på alle øvelser. Jeg har også de siste dagene spist mer, da jeg fint skjønner at jeg har spist alt for lite... Hører selvfølgelig med til historien at jeg er jenta som er livredd for å legge på meg... Er ca 167 høy og 65-67 kg! Det jeg da lurer på er om noen har noe tips til hva jeg bør spise? Har de siste åra kutta ut mye karbo, i form av pasta,ris,poteter og brød! (Lurt??... tror vel ikke det) De siste dagene hvor jeg har spist mer har jeg økt menge mat til hvert måltid, lagt på ett 4. Måltid pr dag i form av havregryn med kanel, banan, rosiner og melk, samt mer mettede mellom måltider som skyr og mer frukt! Hvordan er det f.eks med proteinpulver?. Trenger jeg dette? hva slags? og når skal det evt tas? Jeg føler meg ganske blank på dette området nemlig! Tidligere har jeg spilt håndball i 13 år og tenkt mest på utholdenhet! Nå ønsker jeg å bli sterkere og øke muskelmasse... Jeg har også begynt å føre opp hva jeg spiser, kostholdsdagbok! Håper det er noen som kan komme med litt veiledende tips og råd:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15484-s%C3%B8ker-mer-kunnskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
M. M Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Proteinpulver er kun et tilskudd, så det er ikke noe du MÅ ha. Jeg er ikke kunnskapsrik nok på kosthold til å gi alt for mange tips, men du kan absolutt ta sikte på 2-2,5g protein per kilo kroppsvekt. Det meste av dette proteinet bør komme fra vanlig mat som fet fisk, egg,meieriprodukter, kjøtt, kylling,kalkun, men det er ikke noe problem om noe av det kommer fra proteinpulver så lenge du bruker pulveret som et tilskudd, ikke en erstatning. Regner med det kommer flere tips fra andre etterhvert Lykke til! Kristyle 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15484-s%C3%B8ker-mer-kunnskap/#findComment-593074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slettet Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Du trenger ikke kostilskudd med mindre du IKKE klarer å spise nok! Du bør få oversikt over maten på Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold Logg i en uke, og deretter evt skriv sånn at vi kan se mengder (makroer) av protein,fett og karbohydrater. Generelt av mat som mange spiser: Protein: kyllingfilet,seifilet/torsk/laks/tunfisk,kjøtt generelt og egg Karbs: havregryn,pasta,ris,poteter! (ris er lettere å spise mer av enn poteter f.eks) Fett: tilskudd(tran/andre oljer), fett fra egg/fisk osv Og selvfølgelig grønnsaker(brokkoli osv) for vitaminer/mineraler Dette er noe mange spiser ihvertfall! Mange benytter seg også av f.eks grov spagetti/pasta osv:) Hvis du logger via diett.no kan du satse på 1,8-2g eller mer protein per KG kroppsvekt, og deretter fordele resten av karbs/fett på det du vil:) Vil du få muskler: overskudd! dvs:hvis vedlikehold = 2500kcal.. Så må du f.eks over dette. Jo mer du går over, jo "fortere muskler og fett" på en måte. Så hvis man da f.eks legger seg 500kcal over, så legger du vel på deg "minimalt" med fett!(hvis jeg ikke tar heeeelt feil med tanke på hva som har blitt sagt) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15484-s%C3%B8ker-mer-kunnskap/#findComment-593075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Appelsin juice Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Når man skal bygge muskler må han ha et overskudd, som jeg ser du har forstått. En måte å gjøre det på er å ha et fast kosthold, noe jeg ser du også har. En måte man kan gjøre det på er å spise det en uke, sjekke vekta går man opp så øker man mest sansynlig muskelmasse. Om vekten står i ro, vil man kanskje øke litt kcal inntak. Det er ikke noe vits å spise alt for mye for å øke muskelmasse. Man kan øke rundt 3kg muskelmasse iløpet av et år (litt usikker om dette også gjelder jenter.) Men i mitt hode, så er det værtfall unødvendig å legge på seg alt for mange kg, i løpet av et år. (gjort feilen selv, å har mye arbeid med å rette opp i det.). Man trenger ikke utrolig stort overskudd for å bygge muskler, å legge på seg unødvendig fett er det vell de færeste som ønsker?. Jeg vil anbefale deg å lese deg litt opp på en spise metode f.eks biorytme, hvor man fint kan bygge muskler, men lar være å legge på seg for mye fett. Biorytme diett - Gå ned i vekt uten å oppgi alt det gode les den. Personlig så bruker jeg litt proteinpulver til frokost, men mener selv at det ikke er noe need å bruke proteinpulver mener egentlig at det er bedre å få protein iform av rein mat. Karbohydrater er jo den beste energikilden kroppen har, så å kutte den ut vil for det første gjøre det vanskelig å bygge muskler. Men å innta en større mengde karbohydrater på kvelden istedet for å proppe seg med mye karbs tidlig på dagen kan være lurt, det står mer om dette i artikkelen om biorytme. Mulig du bare ble forvirret av alt jeg skreiv nå, å vil sikkert komme innlegg som er uenig med meg i når man skal innta karbohydrater o.l man må prøve seg litt fram, å finne det som fungerer for hver enkelt person. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15484-s%C3%B8ker-mer-kunnskap/#findComment-593079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian91 Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Uten å lese alt hva de andre har skrevet, så er dette mine tips til deg: Enkle og greie, men et sted må man begynne. Spis mer proteiner. 2 - 2,5g pr kg kroppsvekt er vanlig når man skal bygge muskler. Ser at du har kuttet en del carbs, og det er forsåvidt greit, men det er viktig å få i seg noe. Raske carbs rett etter trening, trege carbs til frokost og middag. For å bygge bør / må du ligge på overskudd. Om dette er 3000 kcal overskudd eller 200 kcal er opp til deg, hvor fort du vil opp i muskler / fett. Av trege carbs er grov pasta eller brun ris gode alternativer. Av raske så har du riskjeks, banan, hvit ris, potet, eller "carbo fuel", som jeg pleier å ta rett etter trening. Proteinfabrikken selger dette til en grei pris. Dette gjør nok ikke at du legger på deg, men fyller de tomme lagrene i kroppen. Vitargo er et annet alternativ, som du kan sjekke ut. Du trenger ikke proteinpulver hvis du klarer å få nok proteiner fra naturlige kilder. Animalske kilder er best. Dvs. i hovedsak kjøtt, fisk, egg. Bønner, nøtter osv har også proteiner, men sies at animalske er best. Dog ofte greit å ha proteinpulver i tilfelle du skulle gå glipp av et måltid, eller til å ta etter trening. Hvis jeg var deg, ville jeg fått i meg en viss mengde proteiner hver 2,5 - 3. time. Kanskje 30g er nok for deg, men det kan du regne ut Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15484-s%C3%B8ker-mer-kunnskap/#findComment-593175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 men det er ikke noe problem om noe av det kommer fra proteinpulver så lenge du bruker pulveret som et tilskudd, ikke en erstatning. Viktig, for proteinpulver er jo så dårlig Man trenger ikke utrolig stort overskudd for å bygge muskler, å legge på seg unødvendig fett er det vell de færeste som ønsker?. Jeg vil anbefale deg å lese deg litt opp på en spise metode f.eks biorytme, hvor man fint kan bygge muskler, men lar være å legge på seg for mye fett. Biorytme diett - Gå ned i vekt uten å oppgi alt det gode les den. Personlig så bruker jeg litt proteinpulver til frokost, men mener selv at det ikke er noe need å bruke proteinpulver mener egentlig at det er bedre å få protein iform av rein mat. Helt enig i det første, men angående biorytme så kan jeg ikke se hvordan det er overlegent utover at noen trives bedre med å spise slik. Jeg har svart på så mange poster angående "rein mat" og siden jeg ikke vil gjenta meg selv sier jeg bare "nei". (Kort oppsummering: Proteinpulver er kjempebra, og det finnes ingenting som heter uren/ren mat.) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15484-s%C3%B8ker-mer-kunnskap/#findComment-593661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
M. M Skrevet 7. desember 2012 Del Skrevet 7. desember 2012 Viktig, for proteinpulver er jo så dårlig Det var ikke det jeg sa. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15484-s%C3%B8ker-mer-kunnskap/#findComment-593805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.