Gå til innhold

Bygge muskler med artrose, treningsmengde?


jaja90

Anbefalte innlegg

Hei!

Er 22 år og har artrose i flere ledd,da familien min er sterkt preget av revmatiske sykdommer.

Vet at mange sier frekvens over volum. Og har selv trent i snart tre år, men lurer på noen tips angående treningsmendgde og volum. Har kjørt to split to ganger i uka, alla X - size bare med lette vekter. Dette har vært anbefalt av leger / fyso osv. Det å prøve meg frem. Har lagt på meg 10 kilo muskler på disse årene og har stål kontroll på kostholdet. Men føler leddene mine verker mer i perioder da jeg gjerne vil bli sterkere, som fører til tyngre vekter. Det jeg da lurer på er om ha høyere volum og slite ut muskelaturen med lettere vekter, ved å trene et program nedenfor. Masse øvelser jeg ikke kan gjøre men nedenfor kan dere se et eksempel på program. Mange av disse to x to splittene og fullkroppragrammene er basert på å løfte tungt. Feks X-size, PHAT, Plyo - reps osv.

Men tenkte å prøve å trene en muskelgruppe en gang i uka istede for alt to.

Feks:

Man: Bryst (12sets)

Tirs: Rygg (15sets)

Ons: Cardio

Tors: Bein / skuldere (bein 15 sets / skuldre 8 ) 6 sett m/ sidehev, siden skuldrene er vonde.

Fre: Lett armer, 6 sets bi / tri

Lør:cardio

Søn: Cardio

Noen innspill og tips på treningsprogram det hadde godt ann og prøvd? Lettere vekter med 1 min pause og failure kanskje en løsning på ikke belaste leddene med tunge vekter.

Takker for innspill og god helg alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bumper denne med håp om noen tips fra andre medlemmer her inne. Fysioterapeuter og leger sier prøv deg frem, og så klart må jo bare prøve. Men tenkte litt på muskelveksten, om det kan gjøres med høy intensitet og lettere vekter en gang i uken pr muskelgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Jeg kan høre med moren min som har en haug med sånne såkalte "revmatiske sykdommer"(sjeldne greier). Men er ikke hjemme før rundt 14-15.des ;) Skal se om jeg husker å høre hva hun har fått anbefalt av fysio/leger og PT'er;) Håper det går fint! Er bare å prøve seg frem! :D lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan høre med moren min som har en haug med sånne såkalte "revmatiske sykdommer"(sjeldne greier). Men er ikke hjemme før rundt 14-15.des ;) Skal se om jeg husker å høre hva hun har fått anbefalt av fysio/leger og PT'er;) Håper det går fint! Er bare å prøve seg frem! :D lykke til!

Hadde satt pris på det, takk ;)

Ja blir å prøve det nå etter nytt år, sliter med albuene og skulderene så blir lett trening nå i desember og prøver meg på nyåret med høyt volum. Mange av de internasjonale fitnessmodellene kjører høyt volum, men er er vel litt mer enn proteiner i kosten blant enkelte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Hadde satt pris på det, takk ;)

Ja blir å prøve det nå etter nytt år, sliter med albuene og skulderene så blir lett trening nå i desember og prøver meg på nyåret med høyt volum. Mange av de internasjonale fitnessmodellene kjører høyt volum, men er er vel litt mer enn proteiner i kosten blant enkelte ;)

Vet at moren min(som aldri har vært noen treningsfreak så lenge jeg har vært født) sliter veldig med skuldre ihvertfall(hun har en sjelden revmatisk sykdom, husker ikke navn)

Det hun gjør er at hun har begynt på bunn, og øker gradvis. Trener vel 10-12repitisjoner, men hun har også PT hvor hun får variert trening og "ta og kjenner" på det etterhvert! Er ikke kjekt det der, men jeg skal ta å høre om hun har fått noen spesielle "instrukser":)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funker det godt å ta få, men tunge repetisjoner. Synes lettere vekter og mange reps sliter mer. MEN, nå har jeg trent veldig forsiktig i ca ett år, og ikke begynt å ta skikkelig i før i høst. Jeg hadde nok ikke kunnet ta såpass i hvis jeg ikke hadde trent lett i forkant.

Det er veldig individuelt, så mitt råd er at du prøver deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...