Gå til innhold

Lavt stoffskifte??


Jasmine H

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettop fått vite at jeg har lavt stoffskifte!Jeg er slank, er 1.59 høy og veier ca 51-52 kg.. Men har i det siste følt meg veldig slapp og trøtt, ukonsentrert osv.. Jeg trener regelmessig 5g i uken, og spiser alltid sunt. (kan noen ganger spise litt for lite kansje) Har aldri veid mer enn 53kg.. Men nå har jeg jo skjønt at så mange med lavt stoffskifte går OPP i vekt, og mange kg, uten at de nødvendigvis trenger å være "lat", så jeg er jo livredd nå for at det samme skal skje meg?:/ Er det noen som har noe spesiell greie på dette? Selvom jeg nå er påvist lavt stoffskifte, vil det si at jeg også vil gå opp i vekt? Eller kan man bare ha noen av symptomene? Min mor er også veldig overvektig, og lavt stoffskifte. Kansje en av grunnene til at jeg er så opptatt av å ikke gå opp i vekt:sick:

Tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk resept av legen for å se om det kunne hjelpe på "energi mangelen" min, for å se om det blir bedre. Siden han ikke visste helt om stoffskifte var årsaken til at jeg føler meg slik, så fikk den laveste doseringen for å se. Men de inneholder jo laktose, så får ik startet opp med de enda uansett. (Har laktoselinteloranse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mengdene laktose store nok til at det blir et problem? Sannsynligvis vil det ikke ha noe å si, men du kan for sikkerhets skyld ta det til måltid om du skulle være bekymret. Om du får mageproblemer av det må du ta dette opp med legen og få et alternativ uten laktose, men det er lite trolig.

Og ja, så lenge du fortsetter å oppføre deg fornuftig så vil du nok holde deg slank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg har nettop fått vite at jeg har lavt stoffskifte!Jeg er slank, er 1.59 høy og veier ca 51-52 kg.. Men har i det siste følt meg veldig slapp og trøtt, ukonsentrert osv.. Jeg trener regelmessig 5g i uken, og spiser alltid sunt. (kan noen ganger spise litt for lite kansje) Har aldri veid mer enn 53kg.. Men nå har jeg jo skjønt at så mange med lavt stoffskifte går OPP i vekt, og mange kg, uten at de nødvendigvis trenger å være "lat", så jeg er jo livredd nå for at det samme skal skje meg?:/ Er det noen som har noe spesiell greie på dette? Selvom jeg nå er påvist lavt stoffskifte, vil det si at jeg også vil gå opp i vekt? Eller kan man bare ha noen av symptomene? Min mor er også veldig overvektig, og lavt stoffskifte. Kansje en av grunnene til at jeg er så opptatt av å ikke gå opp i vekt:sick:

Tusen takk for svar:)

hvis du ikke har gått opp til nå så er det ikke noe som betyr at du plutselig vil legge på deg.. MEN du kan med fordel være litt ekstra bevisst - altså følge litt med på vekta =) Naturlig at den svinger litt opp og ned - men langsiktig bør den være relativt stabil. Mange som får påvist lavt stoffskifte har vektøkning som et av symptomene. Det vanlige er vel 2-3 kilo - selv om det finnes mange som hevder at kraftfig overvekt også skyldes stoffskiftet alene.. Ikke godt å vite hva som er hva...

Lavt stoffskifte har jeg også fått påvist, og har fått levaxin som har fungert veldig bra for meg! Jeg gikk ikke noe opp i vekt - men var meget aktiv og spiste relativt sunt og regelmessig. Det jeg derimot merket var at jeg ble enormt sliten og "tiltaksløs". Da er det veldig fort gjort å kutte ut trening og sitte mer inne. Og nettopp DET kan føre til vektøkning.. =)

Trøst deg med at du har funnet ut av det er lavt og at det kan behandles. Og - les pakkevedlegge på repsepten godt.. Jeg må nemlig ta min medisin fastende, og vente minst 30 min etterpå før jeg kan spise frokost! Det sa ikke legen til meg, nemlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du ikke har gått opp til nå så er det ikke noe som betyr at du plutselig vil legge på deg.. MEN du kan med fordel være litt ekstra bevisst - altså følge litt med på vekta =) Naturlig at den svinger litt opp og ned - men langsiktig bør den være relativt stabil. Mange som får påvist lavt stoffskifte har vektøkning som et av symptomene. Det vanlige er vel 2-3 kilo - selv om det finnes mange som hevder at kraftfig overvekt også skyldes stoffskiftet alene.. Ikke godt å vite hva som er hva...

Lavt stoffskifte har jeg også fått påvist, og har fått levaxin som har fungert veldig bra for meg! Jeg gikk ikke noe opp i vekt - men var meget aktiv og spiste relativt sunt og regelmessig. Det jeg derimot merket var at jeg ble enormt sliten og "tiltaksløs". Da er det veldig fort gjort å kutte ut trening og sitte mer inne. Og nettopp DET kan føre til vektøkning.. =)

Trøst deg med at du har funnet ut av det er lavt og at det kan behandles. Og - les pakkevedlegge på repsepten godt.. Jeg må nemlig ta min medisin fastende, og vente minst 30 min etterpå før jeg kan spise frokost! Det sa ikke legen til meg, nemlig...

Ja riktig.. Nei har ikke gått opp noe enda, men er jo forholdsvis fortsatt ung (23 år) så er jo bare livredd for at det skal endre seg:( Merker jeg nesten blir deprimert bare av å tenke på det. For det er seriøst noe av det jeg frykter mest (å likevel trene bra, og spise riktig- men fortsatt gå opp i vekt:/) Men det er det jeg også merker, at jeg er veldig sliten og trøtt!! Og fryser konstant (men det kan også være fordi jeg ikke har så veldig mye fett på kroppen også) Ja, må lese pakkevedlegget godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...