Gå til innhold

Kalori og energiunderskudd - hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her på forumet og også ganske ny i treningsverdenen.. Har siden August trent litt til og fra både styrke og kondisjon, men nå vil jeg komme ordentlig i gang. Har satt opp eget styrkeprogram sammen med instruktør, som jeg skal trene 2 ganger i uken. Samt at jeg trener/skal trene beatbelly, piloxing, styrke i sal og også prøve å svømme en gang i uka. Jeg er 22år, ca 167 høy og veier 56kg.

Altså - jeg er slank, men har for mye i fettprosent og føler meg rett og slett dvasken. Målet mitt er og stramme opp og bli sterkere, få en mer fit kropp.

Men - mitt største problem er maten. Synes det er så vanskelig å vite HVA jeg skal spise, hvor mye jeg skal spise osv. Har lest en del på forumet her, og skjønner at jeg bør gå i kalori/energiunderskudd, men hvordan regner jeg ut hvor mye jeg bør spise f.eks? Må jeg regne ut kaloriene i alt jeg spiser? Synes sånt er så vanskelig...:rolleyes:

En annen relevant ting er at jeg er et brød-menneske, men ser at det står overalt at man bør kutte ut brød. Har kuttet en del i poteter, pasta, ris o.l., og har prøvd å spise mer knekkebrød/rugbrød enn brød. Men noen ganger bare MÅ jeg ha brød. Noen sa til meg at jeg burde bake lavkarbo-brød og heller spise det, er det en god idè?

Dette ble langt og knotete, men håper dere kan hjelpe en nybegynner på riktig vei :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15098-kalori-og-energiunderskudd-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utifra det du sier du ønsker og de målene du har oppgitt så har du for tiden en BMI på 20.8, det er helt på grensa til det som defineres som undervektig. Dette har litt å si for svaret mitt videre.

Ditt mål er å "stramme opp", men husk, at du vil aldri bli "stram" om du ikke har muskler under, så du kan gå ned i vekt, men fortsatt ikke være fornøyd, en lettere deg, med rimelig samme proposjoner, samt det kan være vanskelig å vedlikeholde. Hadde jeg vært deg så ville jeg heller ikke tenkt på kiloene vekta viser, men heler faktisk spist litt mer og trent tung styrke, sånn at det er noe under som faktisk kommer til syne og vil gi deg en "strammere look" og ikke minst sunn look.

Tenk deg to ballonger, den ene har en ball inni og den andre en klinkekule. Ballongen er fettprosenten. Så når du slipper luft ut av ballongen så krymper den helt til den ved ballong a ligger stramt rundt ballen og ballong b ligger som en slapp gummipose rundt klinkekula. De du er ute etter er altså at "det ytterste laget" strammes rundt det som er innenfor, og ikke henger og slenger rundt ingenting :) Ja klinkekula veier mindre en ballen, men den vil aldri gi en stram look. For lite masse til at noe kommer til syne når du slipper ut lufta.

Knotete forklart, men den eneste billedlige forklaringsmodellen jeg kom på i farta :)

Utifra det du sier du ønsker og de målene du har oppgitt så har du for tiden en BMI på 20.8, det er helt på grensa til det som defineres som undervektig. Dette har litt å si for svaret mitt videre.

Ditt mål er å "stramme opp", men husk, at du vil aldri bli "stram" om du ikke har muskler under, så du kan gå ned i vekt, men fortsatt ikke være fornøyd, en lettere deg, med rimelig samme proposjoner, samt det kan være vanskelig å vedlikeholde. Hadde jeg vært deg så ville jeg heller ikke tenkt på kiloene vekta viser, men heler faktisk spist litt mer og trent tung styrke, sånn at det er noe under som faktisk kommer til syne og vil gi deg en "strammere look" og ikke minst sunn look.

Tenk deg to ballonger, den ene har en ball inni og den andre en klinkekule. Ballongen er fettprosenten. Så når du slipper luft ut av ballongen så krymper den helt til den ved ballong a ligger stramt rundt ballen og ballong b ligger som en slapp gummipose rundt klinkekula. De du er ute etter er altså at "det ytterste laget" strammes rundt det som er innenfor, og ikke henger og slenger rundt ingenting :) Ja klinkekula veier mindre en ballen, men den vil aldri gi en stram look. For lite masse til at noe kommer til syne når du slipper ut lufta.

Knotete forklart, men den eneste billedlige forklaringsmodellen jeg kom på i farta :)

Smart forklart ;)

Takk for svar! Nei, jeg er ikke ute etter å gå ned i vekt, er bare ute etter å få vekk valkene rundt magen og stramme opp og bli sterkere. Er heller ikke opptatt av vekta mi, jeg måler meg istedet:) Veide meg istad kun fordi jeg skulle skrive innlegget;) Derfor lurer jeg på hva som er best å spise for å bygge muskler og ikke legge på meg fett. Og bør jeg f.eks trene oftere styrke, eller holder det med to ganger i uka nå i startfasen?

Takk for svar! Nei, jeg er ikke ute etter å gå ned i vekt, er bare ute etter å få vekk valkene rundt magen og stramme opp og bli sterkere. Er heller ikke opptatt av vekta mi, jeg måler meg istedet:) Veide meg istad kun fordi jeg skulle skrive innlegget;) Derfor lurer jeg på hva som er best å spise for å bygge muskler og ikke legge på meg fett. Og bør jeg f.eks trene oftere styrke, eller holder det med to ganger i uka nå i startfasen?

Jo oftere jo bedre, men egentlig har det mye å si hva du trener og hvordan du trener, hvor lenge, program osv. Ikke noe fasit.

Om målet først og fremst er å se bedre ut ville jeg trent styrke 3-4 ganger i uka :) Fokuser på å få i deg nok proteiner, og at det samlede kaloriinntaket ligger rundt vedlikehold eller litt høyere (200-300 kcal i overskudd på treningsdager). Da vil du legge på deg muskler og mest sannsynlig ikke stort med fett.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...