Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke nødvendigvis snakk om tung bøy, men dersom man bruker belte i f.eks. skulderpress ved skade i ryggen er det kun for å øke buktrykket => mer stabilisering. Kan sikkert finne noen tall på dette dersom du er interessert. Mener det stod noe om det i "Science and practice of strength training". Knebøy er generelt, for min del ihvertfall, no go med ryggskade. Kanskje frontbøy går greit og da langt ifra max belastning.

Det hjelper ikke dersom en ikke klarer å bruke kjernemuskulaturen riktig uansett => kjerneøvelser for å lære seg riktig nevromuskulær aktivering. Om du kjører tung frontbøy uten tilstrekkelig fungerende magemuskler uansett vil du bare utsette deg for skader som kunne vært unngått ved å kjøre noen enkle øvelser for kjernen. Jeg snakker her om å gjøre begge deler, ikke utelukkende den ene eller den andre. Hvorfor ikke være på den sikre siden? Og enda mer viktig; Hvorfor være så dogmatisk til enhver tid?

Siste setningen er jeg helt enig i. Selv om det ved løft over 85% av maks belastning vil være en viss fordel med tanke på større buktrykk som vil beskytte mer for strukturen i lumbosakral region. Som ofte er der det skjer ting uansett.

Fortsetter under...

Belte øker buktrykk, der er vi enige. Så si f.eks. i millitærpress, eller benk, så vil man kunne løfte mer med belte, kontra uten belte.

Om man starter med lave vekter i frontbøy, så vil vel kjernemuskulaturen trigger helt av seg selv og naturlig? Hvis den ikke trigges, så kollapser man jo.

Ser ikke hvordan man har noen overføringsverdi fra diverse fancy kjerneøvelser til tunge baseløft. Flere tunge styrkeløftere jeg har pratet med sier at beste øvelsene for kjernen er tunge baseløft.

Det bør ikke være noen problemer med å løfte 85% + uten noen som helst form for belte.

Flott. Jeg snakker egentlig ikke om å løfte så mye mer, bare det å være stabil under løftet. Ta f.eks. skulderpress hvor mange går inn i lumbal hyperlordose fordi de ikke fyrer magemusklene (og også kanskje har elendig skuldermobilitet). Gitt et belte vil det være lettere å huske på riktig posisjon. Det trenger ikke nødvendigvis sitte så stramt på heller (propriosepsjon).

Der er i tilfelle jeg et levende motbevis. Hverken rumpe eller mage "fyrer automatisk" for meg under frontbøy. Og her blir det jo enormt upresist, men hva jeg mener er at ingen av de gruppene jobber så optimalt som de "burde".

Det som har skjedd er at jeg da har jobbet opp en enda større ubalanse (rygg tar over stabilisering) og magen henger da enda lenger etter. For min del har det hjulpet ekstremt mye med relativt enkle kjerneøvelser.

Trenger ikke være så enormt fancy. Statiske øvelser vil ha overføringsverdi da funksjonen du ønsker av kjernen under baseløft er nettopp statisk. Igjen så er det mange som sier annet, så det bringer oss ikke veldig langt.

Aldeles ikke noe problem. Men ta f.eks. olympisk vektløfting. Når du kommer til støtdelen i konkurransen bruker de aller fleste belter. Elendig argument; Det må vel være en grunn til det?

Beklager at dette ble litt dårlig skrevet, men har litt dårlig tid!

Der er i tilfelle jeg et levende motbevis. Hverken rumpe eller mage "fyrer automatisk" for meg under frontbøy.

Er du fersk på frontbøy da ? Når man har trent frontbøy en stund, så fyrer jo alle muskler for fulle mugger. Om man har fokus på teknisk riktig utførelse, så vil jo alle muskler jobbe slik de er ment til å jobbe fra naturens side. Om man legger på for mye vekter i en tidlig fase, vil kroppen kompensere med 'rar teknikk'.

Hva mener du med at hverken rumpe eller mage fyrer automatisk ? Hvor mye tar du i frontbøy. Ikke for å være frekk, men jeg føler at det ofte er folk som løfter veldig lite som kommer med slike problemstillinger som dette.

wingeer ikke fôr trollet. Du kommer uansett ingen vei og vi vet hva som er fornuftig beltebruk. Diskusjonen er uansett langt fra hvor den startet. Apropos, føler trådstarter at temaet er belyst tilstrekkelig eller har du flere spørsmål, Thea?
wingeer ikke fôr trollet. Du kommer uansett ingen vei og vi vet hva som er fornuftig beltebruk. Diskusjonen er uansett langt fra hvor den startet. Apropos, føler trådstarter at temaet er belyst tilstrekkelig eller har du flere spørsmål, Thea?

JarleS. Dette er din definisjon. Jeg kunne kalt deg han som mobber og kaller meg et troll. Om du har noe saklig å komme med, så kan du heller ytre det, så skal vi se på saken.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...