Gå til innhold

Runners knee og styrketrening


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg løp på meg et runners knee i fjor. Fullførte NY marathon for ett år siden, og det gjorde veldig vondt i kneet, tok flere dager før jeg kunne gå normalt igjen. Tenkte at siden planen var å bli gravid hadde jeg 9 mnd å hvile kneet på, så jeg tok ikke hensyn under marathon. Nå er ungen 2 mnd og jeg er litt skeptisk til å begynne å belaste kneet igjen. Har gått masse tur for å få en skånsom tilvenning (13 mil fra han ble født til han var 6 uker), men innimellom kjenner jeg noe ømhet i kneskålen (ikke på samme sted som runners knee). Noe jeg bør tenke på når jeg begynner med styrketrening på bena?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Runners knee er ikke den skaden som får mest juling under styrketreninga, men nå høres det jo heller ikke ut som det er runners knee som plager deg nå. Om det var runners knee som var problemet ville jeg fokusert på strekk og egenmassajse av tractus iliotibialis (IT-band som mange kaller det).

Vanskelig å gi noe mer enn helt generelle råd ifht til kneet ditt nå da jeg ikke aner hva problemet dreier seg om. Sitter smertene nedenfor kneskåla, bak kneskåla eller på ut/innsiden (evt midt foran)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løp på meg et runners knee i fjor. Fullførte NY marathon for ett år siden, og det gjorde veldig vondt i kneet, tok flere dager før jeg kunne gå normalt igjen. Tenkte at siden planen var å bli gravid hadde jeg 9 mnd å hvile kneet på, så jeg tok ikke hensyn under marathon. Nå er ungen 2 mnd og jeg er litt skeptisk til å begynne å belaste kneet igjen. Har gått masse tur for å få en skånsom tilvenning (13 mil fra han ble født til han var 6 uker), men innimellom kjenner jeg noe ømhet i kneskålen (ikke på samme sted som runners knee). Noe jeg bør tenke på når jeg begynner med styrketrening på bena?

Jeg ville tatt kontakt med lege, har selv fått på meg jumpers knee når jeg var yngre, overså dette jeg og siden jeg på den tia ikke var noe aktiv med noe etter påvist. Nå skal jeg inn å operere begge knærne mine pga enorme smerter, tok legene 2 år å finne ut at der ligger noe på undersiden av kneskjellene mitt som på fjernes så går i ventemodus her på krykketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...