Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter mange runder på fitnessbloggen for råd og tips så har jeg bestemt meg for å søke hjelp her på forumet. Dette er altså mitt første forum innlegg :)

For 3 år siden klarte jeg å gå ned 12kg ved riktig kosthold og trening. Etter dette har jeg fortsatt opprettholdt min sunne og aktive livsstil, men har ikke hatt noe ordentlig mål. I august fant jeg ut at jeg virkelig måtte sette meg mål for å fortsatt ha motivasjon nok til å trene - så da ble det å kjøre hardt på med god styrketrening og et skikkelig opplegg for å oppnå drømmekroppen!

Jeg har nå fulgt et treningsprogram fra fitnessbloggen i 12 uker og begynte å tenke på om treningsprogrammet er optimalt. Jeg håper på å få feedback på om det er noen øvelser jeg mangler, bør ta flere repitisjoner av eller bør kutte ut helt. Jeg trener styrke 3 ganger i uka og kondisjon så ofte jeg orker (som regel blir det 4-5 ganger i uka). Selv føler jeg at jeg kanskje burde kjøre flere øvelser på samme muskelgrupper - men det er dette jeg ikke vet helt selv :) Bør jeg trene hver muskelgruppe til de er utmattet?

Treningsprogrammet mitt er en 3-split og ser sånn ut:

Dag1: Rygg, Biceps

- Markløft 3x8

- Nedtrekk 3x8

- Sittende Roing 3x8

- Dragcurl 3x8

- Hammercurl 3x8

- Rygghev 3x15

Dag2: Bryst, skuldre, triceps

- Gulvpress 3x8

- Dips 3x20

- Benkpress 4x8

- Skulderpress 2x10

- Skapular sidehev 2x12

- Franskpress 4x8

- Sittende franskpress 2x10

Dag3: Lår, legger, mage

- Beinpress 4x6

- Strak mark 3x10

- Bulgarske utfall 3x10

- Frontbøy 3x6

- Sidehev 3x12 (Samme som rygghev bare tatt på siden - Vet ikke om det heter sidehev :))

- Liggende beinhev 3x15 (Denne er jeg veldig villig til å bytte ut til noe bedre!)

- Planke med tau 3x10 (Hvor jeg trekker bena mot magen og ut igjen)

Håper ikke forklaringen ble rotete på slutten og at alle forstår hvilke øvelser jeg mener! :)

Hadde vært utrolig hyggelig med noen kommentarer og jeg er virkelig villig til å forandre opplegget mitt. Vil jo tross alt lykkes med treningen min :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14559-hjelp-treningsprogram/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra du har tatt tak i dette :) ! Syns programmet ser bra ut, og ja, det heter sidehev ;) Liggende beinhev ser jeg ikke noe grunn til å bytte ut, hvis det gjøres riktig, tar det så virkelig på den rette plassen!

Hva legger du i "drømmekroppen" ? Er jo like mange definisjoner av det som det er mennesker ;)

Tja, si det.. For min del er nok det en definert kropp og at jeg ser trent ut, om du skjønner? :) Syns det er veldig fint med definerte muskler på jenter, men selv syns jeg det er vanskelig å oppnå! Innimellom er det jo litt vanskelig å holde motivasjonen oppe, men jeg skal klare det! :)

Må jo innrømme at jeg elsker den følelsen når jeg blir sterkere i øvelsene, når jeg ser hvor mange kg jeg har gått opp fra dag 1 osv :) Kjempe gøy!

Skjønner :) Da er du på riktig vei! Progresjon er alltid moro, og det er alltid moro å se at man kan putte ENDA en kilo på stanga :D *Love the feeling*

Når det er definerte muskler og (jeg tipper?) lavere fettprosent, har kostholdet MYE å si. Jeg måtte renske opp i kostholdet mitt, ikke såå mye, men alt teller.

Abs are made in the kitchen, not in the gym, you know ;)

Så få en oversikt over hva du spiser, loggfør det gjerne en periode for å se hva du faktisk får i deg, det kan gi deg en liten ide om hva du evt trenger å endre på og hva du gjør riktig :)

Haha ikkesant. Ja klart lavere fettprosent, men jeg har veldig god kontroll på kostholdet. Er det noe jeg er så er det ernæringsfreak! Studerer ernæring for tia, men så klart er det alltid noe man kan forbedre! :)

Har jo også lyst til å vite hvor lang tid det tar før man ser store resultater, men jeg vet jo så godt at det ikke fins noe fasit svar på det! :D Alikavel kan jeg ta meg selv i å google det innimellom.. hmm :p

Men gode råd :) tusen takk!

Åå så spennende! Det skal jeg også studere senere, akkurat nå er jeg opptatt med et annet studie ;) Er skikkelig utålmodig selv, så resultatene skulle helst vært her nå.. helst i går!

No problem ;) Virker som du har god oversikt, men skal følge med :)Hehe. Lykke til!

Annonse

Bør man dropp rygghev med vekt? Ble nettopp belært at jeg ikke burde trene rugghev med vekt da det er større sjangse for skader og at jeg da isåfall må trene mage med vekt for å trene korsrygg og mage likt?

Markløft krever bra kjernestyrke, så der får korsryggen kjørt seg.

Men er smart å trene mage/rygg så det stabiliserer hverandre, hvis du skjønner hva jeg mener :) Har aldri hatt noe spess sterk mage/rygg parti, og det skal jeg si det at merkes... :p Nå har jeg heldigvis skjønt viktigheten av dette :) hehe

Ja, skjønner :)

Opplevde forresten noe merkelig idag når jeg tok rygghev, kanskje jeg gjør det litt feil? Høyre kneet mitt begynte liksom å riste :S Det gikk bedre når jeg tok rygghev med egen kroppsvekt og ikke ekstra 10 kg. Men har du opplevd det eller hørt noe om det før?? Skal si jeg ble satt ut :p Stoppa jo ganske fort da..

Hmm, det må jeg si at jeg ikke har opplevd selv, nei, så kan nok ikke si hvordan det kjennes på kroppen. Kan jo godt hende det har noe med å gjøre at det ble for tungt, og så var det det som ble utfallet når kroppen reagerte :p Hehe.

Men det er jeg ikke helt sikker på... Så lenge det ikke gjør vondt, pleier jeg å fortsette. Men hvis det vedvarer burde du nok ta noen forhåndsregler ja ;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...