Gå til innhold

Arrdannelse etter strekk bakside lår


Isa19

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en kraftig strekk på bakside av låret for 4 år siden, hvor jeg gikk på krykker 2 uker etterpå. Hver gang jeg har forsøkt tunge vekter ved lårcurl eller andre metoder som går på bakside lår, får jeg ganske vondt tiden etterpå. (tror det er lårcurl det heter, men ligger på mage og trener bakside lår på maskinen ved å bøye opp beina). Er det noen andre som har hatt denne type skade og vet hvordan jeg kan trene meg opp for å bruke tyngre vekter? Jeg har nok mistet en del av elastisiteten eller hva jeg kan kalle det da denne foten alltid er stivere enn den andre, og jeg kan ikke tøye mye før jeg kjenner det godt. Jeg ser jo selv at jeg kanskje burde begynne med lettere vekter og trene meg opp, men er tøying noe som kan hjelpe? Jeg har nå lest meg opp på at det jeg burde gjort var å trene meg opp rolig ganske raskt etter skaden skjedde.. Men det er jo litt sent nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som kan skje er at man får meget stramt bindevev etter lang inaktivitet, og det er sannsynligvis dette du merker når du starter å trene igjen. Når man mister den bevegeligheten i et lem/muskel etter en skade så kommer det ofte av inaktivitet i en periode og så manglende opptrening etter skaden selv er healet. Det kan også oppstå arrvev etter skader som du sier.

Bindevevet vårt har det best når vi har mye bevegelse, ofte og ikke motsatt. Jeg mistenker at du ikke foretar egenmassasje som kan løse opp i dette problemet og at du kanskje ikke aktiverer rumpa skikkelig før du trener, eller enda verre: Du trener muskelgrupper og rumpa er ikke med i denne regningen...

Prøv følgende:

- Utfør grundig egenmassasje på hamstringene dine.

- Aktiver rumpa skikkelig før treningene dine med glute bridge, bird dog, pull through, x band walks etc

- Ikke tenk isolerende øvelser som leg curl, men gjør heller øvelser som tar hele baksiden som: rumenske markløft, glute bridge med belastning, markløft, et bens markløft.

Kjør heller litt flere repetisjoner på disse øvelsene, få rumpa til å gjøre jobben sin og masser hamstringene dine grundig, så vil du snart ha glemt hele problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar:) Jeg skal forsøke massasje og skikkelig aktivering. Når det gjelder markløft synes jeg det er vanskelig og få dette til riktig, og samme med knebøy. Dermed klarer jeg ikke motivere meg helt for å gjøre disse øvelsene. Men skal få til glute bridge og utfall, og håper dette vil hjelpe. Men er det ikke lurt å ta leg curl pga skaden, eller sier du det fordi du mener andre øvelser generelt sett er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har skikkelig med arrvev der så er det ikke nødvendigvis det lureste å bøye og strekke hardt ut, slik som man gjør i leg curls, før arrvevet er mer eller mindre borte (som egenmassasjen kan hjelpe med).

Om du ikke har god teknikk så er det ikke rart om du har/ fikk vondt i utgangspunktet. Gjør alt du kan for å tilegene deg denne kunnskapen og gjør ting korrekt. Ikke noe annet er bedre medisin enn korrekt bevegelse.

Og ja: disse øvelsene er bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen er inne på mye fint. Egenmassasje og rumpeaktivering er gull verdt. Husk at setemuskulaturen skal gjøre mye av det samme som hamstringsa dine skal (riktig nok ikke under leg curl), om hamstringsa må gjøre alt arbeidet alene blir de lite fornøyde.

Ofte etter strekkskader ser man at man får mye stramt og lite elastisk arrvev. Egenmassasje kan rive opp i det meste her, om du ikke kommer i mål med dette anbefaler jeg deg å a kontakt med en fysioterapeut e.l. som kan gi det skikkelig juling. Om dette har stått lenge kommer man ofte videre om man kjører på med harde tverrfriksjoner, grastonteknikker eller evt nåling. Du må også tøye på muskulaturen, dette burde du selvfølgelig ha begynt med mye tidligere for å hindre nettopp det som har skjedd hos deg - at arrvevet er lite elastisk i strekkretningen. Nordic hamstrings er kongen av øvelser for å hindre nye problemer i hamstrings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen ting til jeg lurer på, ikke for å mase, men greiere å høre her i stedet for å drive på med noe som ikke er lurt. Til egenmassasje, hva kan jeg bruke? Har sett på nett, men der virker det som de fleste bruker skomruller, men kan jeg bruke en hard vekt/treningsball? Er bare det som er tilgjengelig på treningssenteret i alle fall.. Kjente det ganske godt også, så måtte holde litt igjen for ikke så tung belastning.

Noe annet jeg også lurer på er i forhold til beinpress og leg extensions, Dette går vel ikke så mye på bakside lår at jeg kan gjøre disse øvelsene med tung belastning? Eller kan tung belastning for benpress også være negativt for å bli kvitt denne arrdannelsen?

Takk igjen for svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen ting til jeg lurer på, ikke for å mase, men greiere å høre her i stedet for å drive på med noe som ikke er lurt. Til egenmassasje, hva kan jeg bruke? Har sett på nett, men der virker det som de fleste bruker skomruller, men kan jeg bruke en hard vekt/treningsball? Er bare det som er tilgjengelig på treningssenteret i alle fall.. Kjente det ganske godt også, så måtte holde litt igjen for ikke så tung belastning.

Noe annet jeg også lurer på er i forhold til beinpress og leg extensions, Dette går vel ikke så mye på bakside lår at jeg kan gjøre disse øvelsene med tung belastning? Eller kan tung belastning for benpress også være negativt for å bli kvitt denne arrdannelsen?

Takk igjen for svar!:)

Skumruller er gull, men du kan bruke det meste som er ganske fast i konsistensen.

Beinpress tar en del på bakside lår, mer jo lengre opp du plasserer føttene. Leg extension tar ikke noe på bakside lår, den settes kun på strekk.

Det er heller ikke slik at du skal unngå all trening på bakside lår, snarer tvert imot. Nøkkelen er derimot å øke belastningen gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...