Gå til innhold

Smerter i hæl - plantar fasciit


Dite

Anbefalte innlegg

Smertene startet etter at jeg begynte med regelmessige fotballtreninger og kamper. Om kvelden etter kampene var det som om en nål presset seg langt inn i undersiden av hælen og dagen etter kom det periodevise små støt som gjorde at jeg måtte stoppe opp.

Gikk til legen og fikk fastslått at det var plantar fasciitt. Hun gav meg resept på betennelsesdempende og anbefalte meg å ikke spille fotball en periode fremover, samt å drive med forebyggende trening (føre foten over en ball/pinne/dørstokk, tøye ut beina) og teipe om nødvendig.

Etter en uke på betennelsesdempende var smertene borte i to dager før de startet igjen. I frykt for at smertene skal øke har jeg ikke startet på fotballtrening igjen og anser den epoken som et avsluttet kapittel for å kunne fungere optimalt ellers i livet. Jeg vil ikke risikere å få kronisk smerter og slite med dette når jeg blir eldre.

Så det jeg lurer på er:

Hvilken treningsform inneholder godt underlag/tilhørende sko hvor man kan være eksplosiv?

Jeg elsket fotball for det gav meg sjansen til å få ut underbygget aggresjon ved å skyte ballen, spurte og ta taklinger. Var som en blid smørunge etter treningene. Så jeg lurer på om f.eks kampsport kan være et alternativ, uten at jeg vet hvordan det påvirker hælen og muskelen under foten.

Hvilke vintersko/andre sko tar hensyn til god demping samtidig som de ser bra ut?

Har du noen gode råd når det kommer til plantar faschiitt? Et treningsprogram når jeg driver styrke som kan være forebyggende osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Slet lenge med det, redningen for meg var formstøpte såler. Jeg har en kjempehøy vrist som gjør at jeg får masse belastning på helen. Etter en lang dag på jobb var det ganske vondt, men dagen etterpå hoppet jeg rundt på gulvet i smerte. Jeg går i dag ikke et skritt uten såler i skoene mine. Formstøpte, ikke universalgreier, det fungerer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, har slitt med det samme. I første omgang skal du ta det helt med ro i noen uker/til betennelsen roer seg. Du kan gjerne teipe fotbuen for å avlaste plantar fascien, slik at den får mest mulig ro. Du kan for eksempel kjøpe betennelsesdempende gel og smøre der du har vondt.

Deretter kan du begynne prehab/rehab bestående av tøye og styrkeøvelser for legger og føtter:

Egenmassasje av leggmusklatur (gastrocnemius og yttersiden)

Egenmassasje av fotbue (bruk f. eks en manual/vektstang, og rull/legg trykk på vonde punkter)

Tøying av leggmusklatur

Arbeid med ankelmobilitet (Tøying av akillessenen)

Tøying av fotbuen (før tærne bakover)

Styrking av fotbuen (gripeøvelser med tærne/gå barbeint og fokuser på å bruke musklene under føttene)

Du kan også prøve tverrfriksjoner (massasje på tvers av plantar fascien). Om ikke ting begynner å ordne seg kan du prøve trykkbølgebehandling.

Deretter kan du trappe gradvis opp på løpingen igjen :) Landeveissykling og styrke er forøvrig fint i mellomtiden om du ønsker å trene kondisjon og styrke uten å trigge betennelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forhøre meg med fysio avdelingen på jobben etter påskeferien!

*Edit, etter å ha lest det han under meg skreiv så kan æ nevne at de lager sånne såler på fysioavdelingen ;p

Tusen takk, det sette eg pris på!^^

Humm...kanskje ein tur innom fysioavdelingen hos dåkke hadde vært no! Får forhøre mg i Bergen først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet lenge med det, redningen for meg var formstøpte såler. Jeg har en kjempehøy vrist som gjør at jeg får masse belastning på helen. Etter en lang dag på jobb var det ganske vondt, men dagen etterpå hoppet jeg rundt på gulvet i smerte. Jeg går i dag ikke et skritt uten såler i skoene mine. Formstøpte, ikke universalgreier, det fungerer ikke.

Takk for tipset! :D

Har blitt mye bedre etter at jeg kuttet ut fotball, men jeg kommer nok til å investere i slike skåler likevel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange bra tips her, spesielt vil du kunne få god effekt av å gjøre ankelmobiliseringer til vegg, hvor du holder mobiliseringen i maks ytterpunkt som en tøyning. GJør du dette riktig vil du føle en god tøyning så si helt nede ved hælen og dette kombinert med de andre gode tipsene vil absolutt kunne hjelpe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, har slitt med det samme. I første omgang skal du ta det helt med ro i noen uker/til betennelsen roer seg. Du kan gjerne teipe fotbuen for å avlaste plantar fascien, slik at den får mest mulig ro. Du kan for eksempel kjøpe betennelsesdempende gel og smøre der du har vondt.

Deretter kan du begynne prehab/rehab bestående av tøye og styrkeøvelser for legger og føtter:

Egenmassasje av leggmusklatur (gastrocnemius og yttersiden)

Egenmassasje av fotbue (bruk f. eks en manual/vektstang, og rull/legg trykk på vonde punkter)

Tøying av leggmusklatur

Arbeid med ankelmobilitet (Tøying av akillessenen)

Tøying av fotbuen (før tærne bakover)

Styrking av fotbuen (gripeøvelser med tærne/gå barbeint og fokuser på å bruke musklene under føttene)

Du kan også prøve tverrfriksjoner (massasje på tvers av plantar fascien). Om ikke ting begynner å ordne seg kan du prøve trykkbølgebehandling.

Deretter kan du trappe gradvis opp på løpingen igjen :) Landeveissykling og styrke er forøvrig fint i mellomtiden om du ønsker å trene kondisjon og styrke uten å trigge betennelsen.

Tusen hjertelig! :D

Har blitt mye bedre etter at jeg startet med å bøye/tøye tærne bakover, trykkmassere langs musklene og rulling av foten på ball.

Tar med meg tipsene videre og håper du har blitt bedre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...