Gå til innhold

kronisk akillessenebetennelse


Gjest SlettetBruker4

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest SlettetBruker4
Svært høy sukksessrate, men avhenget av skadelokalisasjon, alvorlighetsgrad, varifghet og operasjonsmetode. Tallene jeg har blitt presentert ligger som regel mellom 80 og 90 prosent.

Takk for et konkret svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har hatt kronisk akillessenebetennelse siden jeg gikk på barneskolen og spilte fotball (som jeg sluttet med ganske fort pga. smerter i bena). Nå er jeg 20 år og sliter med det fortsatt. Det har utviklet seg over mange år, men det er jo først nå jeg skjønner at dette ikke er noe som går bort av seg selv. Jeg har ikke prøvd så veldig mange behandlingsalternativ, men har gått til fysioterapi pluss at jeg har fått henvisning fra fastlege til fysikalsk medisin og rehabilieringsavdelingen på sykehuset. Her fikk jeg ikke noen andre råd enn jeg har fått hos fastlege og fysioterapeut: kjøp riktige sko, såle som hever hælen, tøying, osv. Ingenting hjelper, og jeg blir bare mer og mer frustrert for hver dag som går. Det går veldig i periodevis, noen dager fungerer jeg helt fint men andre dager klarer jeg nesten ikke gå fra senga til badet uten å ha noe å støtte meg i fordi det er så stivt og smertefullt. Jeg er aktiv og liker å være i aktivitet og trene, men akillessene hemmer meg mye når det kommer til stykket.

Jeg har prøvd å søke hjelp hos fastlege men det virker ikke som om det blir tatt seriøst. Og jeg synes det er forferdelig å tenke på at jeg som 20-åring skal gå rundt med slike plager. Hvordan blir det når jeg blir 40 år? Så det jeg lurer litt på er hvordan jeg skal gå frem for å nå gjennom hos fastlege og få tatt f.eks. MR? Kan jeg kreve å få henvisning til MR? Sist jeg var hos fastlege med disse problemene spurte jeg rett ut om det faktisk var bedre å gå å vente på at akillessene skulle ryke, i steden for å gjøre noe annet, og legen svarte at det nesten var bedre at de røyk enn noe annet.. Så på en måte håper jeg at de ryker for da får jeg i det minste hjelp! Sånn som situasjonen er nå så ser jeg ikke noe lys i tunnellen for å si det sånn.

Har tidligere trent mye, da jeg var aktiv volleyballspiller hadde vi 3-4 treninger i uken. Nå går jeg på skole og det har blitt betydelig mindre trening, mer eller mindre ingenting. Så det å kutte ut all trening blir litt vanskelig siden jeg ikke utøver noen form for trening akkurat nå. Jeg tror selv at det har kommet så langt nå at det skal veldig mye til for å bli kvitt problemene, og jeg skulle gitt mye for å fungere optimalt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...