Gå til innhold

Knebøy


Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg begynte å trene for ca 6mnd siden nå.

Nå de siste gangene har jeg også begynt med knebøy men noe er galt.

Idet jeg går ned å kommer til 90grader, så sklir rompa automatisk ut mot høyre side.

Jeg belaster høyre lår med ca 70% av vekten, så etter trening kjennes det godt i høyre lår, men ingenting i venstre.

Har prøvd å fokusere på å tvinge rompa til senter, å har prøvd å endre fotstilling for å sentrere rompa for å utligne lik vekt på begge ben men uten suksess.

Noen som har vært borti noe lignende før eller noen som vet en måte jeg kan få dette i orden på ?

Har pratet med PT på treningssenteret å hun ville anbefale meg å dra til fysio for å sjekke ryggrad.

Men ville bare høre her om noen har erfaring med dette så jeg vet hva jeg kan forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være veldig mange ting. Ubalanser i muskulaturen, stramheter etc..

Prøv å kjør bulgarsk utfall / ett-beins romansk markløft i en 4-6 uker og begynn å tøye illiopsoas / rumpen / fremside lår / piriformis / ankelmobilitet. Det burde endre det. Ville også anbefalt at du kjører aktiverings øvelser for rumpen (cook hip lift, goblet squat med strikk rundt knær f.eks).

Youtube øvelsene så finner du det. :)

"illiopsoas stretch" "glut stretch" "rectus femoris stretch" "piriformis stretch" "cook hip lift" "goblet squat with pulse" "ankle mobility"

Legg også til dynamisk tøying før du begynner å trene + massasjerulle. :)

Oppsummert:

Massasjerulle

Mobilisering / Dynamisk tøying

Aktivering

Oppvarming for hovedøvelsen, fokus på ett-beins øvelser.

Jeg har lagret noen gode strekk øvelser her:

http://www. youtube. com/watch?v=HQ2oOOUgJQo&list=PLCmJ3A7LSfo0AtAq3bWef0b9NQy7uWMdO&feature=g-list

Fjern mellomrommene og putt den i browserfanen din. :-)

Massasje rulle først (gjerne 2 ganger om dange)

Deretter en sirkeløkt hvor du har 3-5 øvelser for probleområdene dine 8-12 reps x 2-3 runder

Gjør dette i 4 uker før du vurderer om du trenger å bytte ut noen øvelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret over har meget bra informasjon. Følg alt dette så vil du sannsynligvis merke god forskjell.

Prøv også å kjøre knebøy til boks, slik at hver repetisjon blir lik og du lærer deg å sette deg like langt ned og bak på hver repetisjon. Til slutt går dette av seg selv, du har lært deg riktig motormønster og du kan så fjerne boksen om du ønsker det. Om du har en totalt skjev ryggrad så ville du merket dette ellers i livet også, så om dette er tilfellet er absolutt en kiropraktor noe å oppsøke.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinlengde forskjell kan være en årsak. Beinlengdeforskjeller kan også føre til scoliose (s formet ryggrad) i mange tilfeller. Dette kan sees godt hvis noen ser på hoftekammer + ryggrad. Mange er skjeve i ryggen uten at de er klar over det. Det samme gjelder beinlengde forskjell. PTn du har pratet med har helt rett. Dra til fysio for å få sjekket det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten skoliose selv. Noe jeg faktisk ikke har lagt merke til selv før noen sa at jeg løftet skakt i alle øvelser. Jeg har aldri fått noe vondt eller skader av det, dro til en kiropraktor og det er var der jeg fant det ut etter et rønken bilde. Han sa jeg uansett bare skulle fortsette og trene så lenge det ikke var noe smerter ved det. Og det har jeg heller ikke, bare og kjøre dynamisk oppvarming, tøye, rulle og alt som er skadeforebyggende så skal det gå greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...