Gå til innhold

For mye eller for hard trening?


AlmaOscura

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Jeg er en skikkelig newbie når det gjelder trening, og har så vidt begynt. Jeg har trent litt styrke og kondisjon på egenhånd, og det har gått veldig fint, men jeg fikk plutselig vondt i kneet. Dette er noe jeg vet jeg burde gått til fysioterapaut med, men jeg har ikke fått gjort det. Jeg har bare kjøpt meg rehband.

Jeg begynte med Wushu i det små tirsdag 30. oktober. Så har jeg også vært der nå sist tirsdag 6 Nov. Begge gangene er jeg blitt så støl som jeg aldri har vært før, og det stikker litt i musklene/senene (eller hva nå enn). På treningene kjører jeg så hardt at det brenner i musklene, enda det bare varer en time. Som sagt er jeg dårlig trent..

Jeg prøvde å trene i dag igjen, og følte at jeg virkelig ikke fikk til noen ting... Kroppen føles alt for tung, og jeg blir frustrert fordi jeg ikke klarer å få til noe. I tillegg gjør det vondt i kneet.

Når det er sånn, bør jeg bare hvile? eller trene noe annet eller hva?

De andre på wushuen trener både tirsdager og torsdager...

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det samme gjelder for folk som starter å trene som for folk som har hatt et lengre treningsopphold: Starter du med 100% intensitet risikerer du bare skader, og forlenger i tillegg restitusjonstiden - den tiden kroppen trenger for å komme seg etter trening.

Tren hardt, men ikke gå helt i kjelleren den første tiden. Som nybegynner vil du uansett ha fantastisk fremgang om du trener regelmessig og fornuftig :-)

Hva vil du helst gjøre, trene til du spyr en gang i uka og hverken kunne gå eller stå i flere dager etterpå, eller trene med fornuftig intensitet 2-3 ganger i uka? Tipper du vet svaret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder for folk som starter å trene som for folk som har hatt et lengre treningsopphold: Starter du med 100% intensitet risikerer du bare skader, og forlenger i tillegg restitusjonstiden - den tiden kroppen trenger for å komme seg etter trening.

Tren hardt, men ikke gå helt i kjelleren den første tiden. Som nybegynner vil du uansett ha fantastisk fremgang om du trener regelmessig og fornuftig :)

Hva vil du helst gjøre, trene til du spyr en gang i uka og hverken kunne gå eller stå i flere dager etterpå, eller trene med fornuftig intensitet 2-3 ganger i uka? Tipper du vet svaret :)

Tusen takk :) Det var et fint svar.

Så da antar jeg du mener jeg skal fortsette med egentreningen, men unngå å begynne på Wushu nå?

For på Wushu er det jo treneren som bestemmer, og de andre får svi om ikke jeg gjør det samme.

Kan jeg heller begynne senere når jeg har trent meg opp litt tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Det var et fint svar.

Så da antar jeg du mener jeg skal fortsette med egentreningen, men unngå å begynne på Wushu nå?

For på Wushu er det jo treneren som bestemmer, og de andre får svi om ikke jeg gjør det samme.

Kan jeg heller begynne senere når jeg har trent meg opp litt tror du?

Mnja, hvis du virkelig liker Wushu, og det virker det jo som du gjør, kan du jo legge til Wushu egentrening. Kroppen er jo sånn at den blir god på det du trener, det er ikke selvsagt at du får veldig mye bedre toleranse for den type trening ved å legge til styrke og kondisjon utenom, men det vil definitivt hjelpe :)

Hadde dette vært meg så ville jeg sannsynligvis fortsatt å stille på trening, men kanskje bare en gang i uken, og så repetert hjemme i eget tempo et par ganger i uken inntil jeg følte meg komfortabel med restitusjonstiden. Det bør ikke ta lang tid, kroppen er helt utrolig til å tilpasse seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten umulig å stille diagnoser over nett, men det er et par punkter som du bør tenke over:

1: teknikk, teknikk, teknikk... Om du ikke har en totalt dysfunksjonell kropp eller tidligere skader så vil man ved god teknikk ikke få vondt på feil steder (ledd, bindevev, ligamenter) men kjenne en god treningsøkt i musklene som man brukte. Om du ikke har god teknikk derimot, så kan det så absolutt gå ut over knær, korsrygg, nakke, skuldre osv... Sørg for at du bruker god tid og lærer deg skikkelig teknikk i alle baseøvelsene. Denne kunskapen er ofte nok til at man automatisk gjør andre øvelser riktig siden man har lært kroppen rikitg motormønster.

2: Det høres ut som du har ganske så dårlig kvalitet på musklene og vevene dine. Du sier at det stikker i musklene og vevene dine, noe som høres ut som små avrivninger i veldig stramt vev. Dette oppstår mer hyppig hos de som har generelt dårlig vevskvalitet og gjerne hos de som har hatt lange avbrekk fra trening, siden bindevevet da kan bli litt strammere siden kroppen blir hverken utsatt for de samme bevegelsene eller blodgjennomstrømingen som tidligere.

Løsningen på dette er en kombinasjon av mye egenmassasje for å få kvaliteten i orden og ikke minst korrekt bevegelse under treningene som vil medføre gode forandringer i vevene dine over tid.

Det er også et godt tips å huske at man er gjerne ikke supermann, selv om man ønsker det, så ta både vekter, volum og intensitet gradvis på veien tilbake til en sterk kropp. Og ALDRI gjør noe som gjør vondt andre steder enn i den muskelen(e) du ønsker å trene.

Sjekk ut denne artikkelen for å fikse vevskvaliteten din: Den ultimate guiden i egenmassasje - Fitnessbloggen

lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten umulig å stille diagnoser over nett, men det er et par punkter som du bør tenke over:

1: teknikk, teknikk, teknikk... Om du ikke har en totalt dysfunksjonell kropp eller tidligere skader så vil man ved god teknikk ikke få vondt på feil steder (ledd, bindevev, ligamenter) men kjenne en god treningsøkt i musklene som man brukte. Om du ikke har god teknikk derimot, så kan det så absolutt gå ut over knær, korsrygg, nakke, skuldre osv... Sørg for at du bruker god tid og lærer deg skikkelig teknikk i alle baseøvelsene. Denne kunskapen er ofte nok til at man automatisk gjør andre øvelser riktig siden man har lært kroppen rikitg motormønster.

2: Det høres ut som du har ganske så dårlig kvalitet på musklene og vevene dine. Du sier at det stikker i musklene og vevene dine, noe som høres ut som små avrivninger i veldig stramt vev. Dette oppstår mer hyppig hos de som har generelt dårlig vevskvalitet og gjerne hos de som har hatt lange avbrekk fra trening, siden bindevevet da kan bli litt strammere siden kroppen blir hverken utsatt for de samme bevegelsene eller blodgjennomstrømingen som tidligere.

Løsningen på dette er en kombinasjon av mye egenmassasje for å få kvaliteten i orden og ikke minst korrekt bevegelse under treningene som vil medføre gode forandringer i vevene dine over tid.

Det er også et godt tips å huske at man er gjerne ikke supermann, selv om man ønsker det, så ta både vekter, volum og intensitet gradvis på veien tilbake til en sterk kropp. Og ALDRI gjør noe som gjør vondt andre steder enn i den muskelen(e) du ønsker å trene.

Sjekk ut denne artikkelen for å fikse vevskvaliteten din: Den ultimate guiden i egenmassasje - Fitnessbloggen

lykke til:)

Tusen takk! Dette er flotte tips :)

Jeg skjønner at jeg ikke har hatt nok kunnskap. Takk for at du opplyser meg :) Dette med egenmasjasje er noe jeg skal begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...