Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mine 5cent, og det fra en kar som var SKIKKELIG smultring, og som nå framstår som veltrent ( håper iallefall det, å gå fra en trang 38 og trang XXL i genser, til 31 i bukser og M i gensere, bør synes på avstand:

du spiser alt for mye karbo om du ønsker raske resultater. Dropp brød, tacolefser og banan. Ikke for at det er noe galt i seg selv med karbo, men det metter mindre enn endel alternativer, og gir en raskere sultfølelse. Kan man ikke unngå brødmat med pålegg, bør dette erstattes med f.eks knekkebrød, eller enda bedre TYNNE knekkebrød, som man dynger ned med pålegg. Du blir forbløffet over hvor mye pålegg som går på en rugsprø, rekorden er 2 egg, en bra haug kaviar, og majones ( EKTE ikkenoe lett-tull på toppen. Det holder fint for meg fra 0545 på morran og fram til lunch, normalt rundt klokka1100.

Hvordan har du forresten finni ut at du skal ha et inntak på ca 1100Kcal ? Det høres EKSTREMT lite ut, selv om du er jente.

Den viktigste jobben for å gå ned, gjør man mentalt. Å motstå fristelser, samt si NEI TAKK, er en veldig viktig egenskap, du bare MÅ lære å beherske. Å si nei til fredagskake på jobben, vaffel i kantina, bløtkake ifbm feiring av kolleger osv føltes litt kleint til å begynne med, idag føles det helt greit.

Å gi et fasitsvar på hva du kan spise, går ikke an. Ulike mennesker reagerer ulikt. Det som fungerer for en, fungerer ikke nødvendigvis for en annen. Likevel bør man holde igjen på karbohydratene, øke proteinmengden ( egg, fisk, kjøtt, skalldyr, melkeprodukter ) og innta moderate / normale mengder med fett.

Jeg tror ingenting på "quickfix " eller bestemte " kur " løsninger. Varige livsstilsendringer må være nettopp varige, for å fungere over tid.

Imponerende!:)

Hvilken frukt er grei å spise, med lite karbo i?

Regnet ut p diett.no at jeg skal ligge på rundt 1300 for å gå ned i underkant av 1kg pr uke..

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive såpass mye, følte det var til god hjelp:)

Fortsetter under...

For min del, så er det alfa og omega å ha fokus på det. I starten er det utrolig fort gjort å glemme seg, handle inn helgekos en onsdag, og falle for fristelsen til å åpne chipsposen samme kveld. Jeg var motivert i flere år, men glemte meg innimellom, og når "faenskapet" var i hus, hadde jeg ingen sjanse til å motstå fristelsen på kvelden - ofte etter en dag med litt for lite mat.

Og det bringer meg til mitt andre punkt - spis NOK! Vær mett - på gode måltider som ikke fyller deg med for mye kalorier. Spiser du for lite (og 1100 kalorier høres lite ut) og er du sulten på kvelden skjer det ofte skumle ting. ;)

En ting som fungerer veldig bra for meg, er trening på ettermiddag/kveld. I timene etter en trening er jeg så "høy" på treninga, og faller aldri for fristelsen til å ta et glass vin og chips, men spiser/drikker noe sunnere. Tror det igjen går litt på fokuset.

Og, ta høyde for at du kommer til å feile litt. En "uplanlagt" dag med 2000 kalorier er ingen krise bare du fortsetter ufortrødent med endringene de andre dagene.

Utrolig bra skrevet, tusen takk!:)

Nå har jeg bestemt meg for at nok er nok!

Og har bestemt meg for å endre livsstil:)

Har hele livet hatt "litt for mye å ta i".

Er også vandt med å få høre det. Kommer fra en familie der de fleste er slanke. Har i hele oppveksten min blitt mobbet, fått slengt ting etter meg og med jevne mellomrom fått høre det, spesielt fra min far. (selv om jeg aldri har vert enorm).

Sliter derfor med lavt selvbilde og er mye deppa pga av vekt.(ser sikkert på meg selv som større enn jeg er, men føler meg stor).

Jeg er ei jente på 21år, er 159 cm og 70 kg.

Har egentlig ikke noe erfaring med trenging, og har heller ikke vert spesielt aktiv.(sett bort i fra fotball når jeg var yngre.)

Kan også nevne at jeg er mamma til en jente på 17mnd.

Har meldt meg inn på treningsstudio og fått laget til ett styrke-program av pt, planen er å trene styrke 3 ganger i uken.

Blir veldig motivert av å se på før-etter bilder her inne, så mange utrolig flinke mennesker!

Har tatt før-bilde og veid meg idag, skal legge det ut når jeg har ett etter-bilde jeg er fornøyd med:)

Takknemmelig for alle råd og all støtte jeg kan få!:)

Hva er favoritt maten din? Og Evt favoritt snopet?

Kylling finnes jo i uendelig mange sunne og GODE varianter:) min favoritt er å legge kyllingen i hjemmelaget marinade av mango og ananas, eller karri og opptint frossenspinat. :)

Hvis du ikke vil unnvære pizzaen kan du jo lage en bunn på rug eller mandelmel, steke kjøttdeig, helde over finhakkede, tomater og hvitløk. Et par skiver med en mager ost og for eksempel Rukola og ananas på toppen. Det er vel et verdig måltid? :) Men lurt å lage porsjons størrelser da. Ellers spiser man lett for mye. Men all ferdig pizza er litt fy! :)

Prøvd å lage din egen chips da? Jeg har hørt det skal være veldig godt av gulrot og søtpotet ?

Imponerende!:)

Hvilken frukt er grei å spise, med lite karbo i?

Regnet ut p diett.no at jeg skal ligge på rundt 1300 for å gå ned i underkant av 1kg pr uke..

Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive såpass mye, følte det var til god hjelp:)

Næh, har ikke de fleste frukt-typer endel carbo da ?

Banan er versting, personlig forsøker jeg unngå frukt. Ikke for at det er noe galt med frukt, men jeg blir så inne i helv. sulten etter å ha spist frukt. Og siden jeg forsøker være disiplinert, betyr det ofte fler timer der jeg føler meg skrubbsulten. Dette unngår jeg glatt om jeg ikke spiser frukt. Skal jeg absolutt spise frukt, velger jeg f.eks grønne epler, eller kiwi i hovedsak. Må jo kose meg litt også :D Druer er versting, da føles det som om jeg stryker med av sult etterpå. Har egentlig aldri studert i detalj hva som inneholder minst og mest av karbo. Vannmelon er det eneste jeg spiser " ubegrenset " av, det inneholder stort sett... vann uansett....:D

Å gå ned 1kg pr uke i snitt er EKSTREMT mye, spesielt siden du ikke akkurat er gigantstor. Mitt tips er å forsøke få til 1kg pr mnd, altså 250gr pr uke i snitt. Klarer du det over tid, går du ned like mye, det tar bare litt lengre tid.

Fra 01.09.2011 til 01.01.2012 gikk jeg ned ca 13kg. Fra 01.01 til 1/5 gikk jeg ned 6,8kg. Jeg gikk da ned så raskt at fler på jobben, kom å spurte rett ut om jeg hadde fått kreft eller annen alvorlig sykdom... Jeg så da ut som en smultring i utgangspunktet, og hadde en vekt jeg ikke engang tør si idag...

Å gå ned 1kg i snitt over fler uker, er helt unødvendig. I tillegg tror jeg det medfører at du må ha rutiner for å SULTE deg ned i vekt, og det er ikke forenelig med å skape nye og varige rutiner.

Jobb med rutinene, så kommer resultatene snikene av seg selv er mitt beste tips.

Annonse

Kylling finnes jo i uendelig mange sunne og GODE varianter:) min favoritt er å legge kyllingen i hjemmelaget marinade av mango og ananas, eller karri og opptint frossenspinat. :)

Hvis du ikke vil unnvære pizzaen kan du jo lage en bunn på rug eller mandelmel, steke kjøttdeig, helde over finhakkede, tomater og hvitløk. Et par skiver med en mager ost og for eksempel Rukola og ananas på toppen. Det er vel et verdig måltid? :) Men lurt å lage porsjons størrelser da. Ellers spiser man lett for mye. Men all ferdig pizza er litt fy! :)

Prøvd å lage din egen chips da? Jeg har hørt det skal være veldig godt av gulrot og søtpotet ?

Ja, det er sant:)

Takk for tips!

Har du en god oppskrift med karri ?:)

Nei det har jeg aldri prøvd, kanskje jeg må teste det til helga!;)

Ja, det er sant:)

Takk for tips!

Har du en god oppskrift med karri ?:)

Nei det har jeg aldri prøvd, kanskje jeg må teste det til helga!;)

1. Kylling i karri - 7 sunne middager - her er oppskriftene

Kylling curry | Sunne Fristelser

Jeg bruker ofte bare de jeg har hjemme å gjør det enkelt, å jeg pleier å tine spinat og legge det i en boks eler pose samen med en kyllingfilet over natta i kjøleskapet, sammen men hva annet jeg har hjemme, feks, sherrytomater, hvitløk, gulrot. Dagen etterpå legger jeg enten fileten hel inn i ovnen, ellers nå skjærer jeg den i stykker, steker den med mer grønnsaker også tar jeg bare masse karri krydder på toppen. Bruker gjerne mager kesam som dressing:)

lykke til med livsstilsendring! det er mange som er i samme båt som deg her inne! :)

små endringer i hverdagen gjør underverker over tid, og for matinspo, sjekk Fitnessnora - Train hard or go home! og Trening, bodyfitness og fordommer. :) myye godt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...