Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bli godt vant med langkjøring, lær skadeforbyggenede tiltak, alltid ha tensoplast i lomma.

Treningsmessig: Kjernestyrke. Kjør flerleddsøvelser som benk, mark og bøy. Husk å trene chins og pull-ups også. Når du er sterk nok, kan du trene målrettet mot å øke i opptaksøvelsene.

Vannfølelse og evnen til å ta det med ro er kjempeviktig. Svømming er en god treningsform fordi du slipper unna belastningsskader, og jeg kan garantere at du får svømme, kaldt blir det også, du vil hente en del på å ha opplevd svømming med klær i kaldt vann, stikkord er fullstendige bevegelser, kontroll på pust og flyteøvelser.

Kos deg :-)

Kondis og styrke er vel og bra, her inne finner du mye om emnet. Men det beste du kan gjøre er å være mye utendørs på lange turer, i all slags vær, slik at du kjenner igjen situasjoner og vet hvordan det er å bli ordentlig ordentlig sliten.

Godt tips: Last opp sekken til ca 30-35 kg, ta toget til f.eks Harestua fredag kveld. Med eg har du en lapp over mange stedsnavn i marka. Der trekker du en lapp hvor det står f.eks Kikut. Gå dit og slå opp teltet. Still en god gammeldags vekkeklokke med visere bak ryggen, sov til den ringer (kan være alt fra 10 minutter til 12 timer. Når du våkner stiller du klokka på nytt og går til den ringer, du vet aldri hvor lenge. Gjenta prosessen 3-4-5 dager. Under uttaket får du aldri vite hvor lenge du får sove, og typisk er at idet du legger deg gørrsliten ned for å sove, er det opp og gå laaangt og leenge. Der faller mange av.

En annen god test for utholdenhet, styrke og ikke minst viljestyrke, gå Grenaderen i februar. 90 km turrenn, da får du vite hva det vil si å være sliten, og det er den typen sliten du blir under uttaket.

Kondis og styrke er vel og bra, her inne finner du mye om emnet. Men det beste du kan gjøre er å være mye utendørs på lange turer, i all slags vær, slik at du kjenner igjen situasjoner og vet hvordan det er å bli ordentlig ordentlig sliten.

Godt tips: Last opp sekken til ca 30-35 kg, ta toget til f.eks Harestua fredag kveld. Med eg har du en lapp over mange stedsnavn i marka. Der trekker du en lapp hvor det står f.eks Kikut. Gå dit og slå opp teltet. Still en god gammeldags vekkeklokke med visere bak ryggen, sov til den ringer (kan være alt fra 10 minutter til 12 timer. Når du våkner stiller du klokka på nytt og går til den ringer, du vet aldri hvor lenge. Gjenta prosessen 3-4-5 dager. Under uttaket får du aldri vite hvor lenge du får sove, og typisk er at idet du legger deg gørrsliten ned for å sove, er det opp og gå laaangt og leenge. Der faller mange av.

En annen god test for utholdenhet, styrke og ikke minst viljestyrke, gå Grenaderen i februar. 90 km turrenn, da får du vite hva det vil si å være sliten, og det er den typen sliten du blir under uttaket.

Dette var genuint bra tips!!! Jeg er veldig glad i å vandre med tung sekk! Mange takk til deg Flyvende sirkus! Btw har du flere tips??

Annonse

Bli godt vant med langkjøring, lær skadeforbyggenede tiltak, alltid ha tensoplast i lomma.

Treningsmessig: Kjernestyrke. Kjør flerleddsøvelser som benk, mark og bøy. Husk å trene chins og pull-ups også. Når du er sterk nok, kan du trene målrettet mot å øke i opptaksøvelsene.

Vannfølelse og evnen til å ta det med ro er kjempeviktig. Svømming er en god treningsform fordi du slipper unna belastningsskader, og jeg kan garantere at du får svømme, kaldt blir det også, du vil hente en del på å ha opplevd svømming med klær i kaldt vann, stikkord er fullstendige bevegelser, kontroll på pust og flyteøvelser.

Kos deg :)

Takker! skal følge opp disse øvelsene :D

Dette var genuint bra tips!!! Jeg er veldig glad i å vandre med tung sekk! Mange takk til deg Flyvende sirkus! Btw har du flere tips??

Pass på å holde deg tørr, såfremt det er mulig, kroppen taper varme ca 200 ganger raskere med våte klær enn med tørre klær, og forbrenner uendelig mye energi på å holde varmen.

95% av det opptaket sitter i hodet, det er klart det hjelper å være i god form, men de gir fint f... i tiden din på 3000 meter og diverse styrkeøvelser den dagen du står ute i skogen og gråter og sier du gir deg. Da er det hodet som har gitt seg, ikke kroppen, den har 80% igjen når hodet sier det er slutt.

Ikke prøv å fremstå som noen superhelt første par dagene, det er et langt opptak og alle er i kjelleren før eller siden.

Hør på FlyvendeSirkus - det er viktig å kombinere den fysiske treningen med det psykiske. Det er det alt i hovedsak dreier seg om. Lær kroppen din å kjenne, kjør deg selv i kjelleren (eller få noen andre til å gjøre det), kjenn på hvordan det føles og ta lærdom av det. Tenk utenfor boksen, og tilbring mer tid ute enn inne. Lykke til!

Det hadde vært artig, men jeg befinner meg i Bergen for tiden. Det er en god idé å finne en treningspartner som har samme mål som deg selv. Kjempebra hvis du klarer det. Du kan jo sjekke ut den nye reklamefilmen for MJK også, hvis du ikke har gjort det enda! Ligger på Forsvaret.no. Det er bare til å gi gass! :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...