Gå til innhold

Smerter i korskryggen ved bevegelse framover og til siden


soenes

Anbefalte innlegg

Hei,

Sliter med smerter i høyre side av ryggen, området til høyre for ryggraden hvis dere skjønner (ikke så god til å forklare, nei :p) . Det gjør vondt når jeg bøyer meg framover eller til siden, og har det vært slik i flere måneder nå. Har vært hos lege, og på sykehuset og tatt ultralyd, og det er ingenting galt med urinveier, nyrer ol. Det må altså være muskulære smerter.

Hvordan blir jeg kvitt disse smertene? Jeg er på utkikk etter øvelser som kan bedre tilstanden min.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666
Hei,

Sliter med smerter i høyre side av ryggen, området til høyre for ryggraden hvis dere skjønner (ikke så god til å forklare, nei :p) . Det gjør vondt når jeg bøyer meg framover eller til siden, og har det vært slik i flere måneder nå. Har vært hos lege, og på sykehuset og tatt ultralyd, og det er ingenting galt med urinveier, nyrer ol. Det må altså være muskulære smerter.

Hvordan blir jeg kvitt disse smertene? Jeg er på utkikk etter øvelser som kan bedre tilstanden min.

Takk for svar :)

Først og fremst er dette noe for legen osv osv... De har ikke sagt noe om betennelse?

Markløft med rett teknikk kan være veldig bra! Også "Kjernemuskulatur" trening.. Typ planken osv... Kan også hjelpe:) på generelt basis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er dette noe for legen osv osv... De har ikke sagt noe om betennelse?

Markløft med rett teknikk kan være veldig bra! Også "Kjernemuskulatur" trening.. Typ planken osv... Kan også hjelpe:) på generelt basis!

Nei, de har kommet fram til at det må være muskulært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Nei, de har kommet fram til at det må være muskulært.

Da er det vel fysio osv du burde vært henvist til?:) eller annen type spesialist?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har stram setemusklatur og hofteleddsbøyere vil dette kunne provosere fram smerter i korsrygggen. Tøy disse muskelgruppene (vær flinkpå dette!) og inkluder øvelser for å styrke kjernemusklatur i programmet ditt. Tipper dette vil hjelpe! Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du har stram setemusklatur og hofteleddsbøyere vil dette kunne provosere fram smerter i korsrygggen. Tøy disse muskelgruppene (vær flinkpå dette!) og inkluder øvelser for å styrke kjernemusklatur i programmet ditt. Tipper dette vil hjelpe! Lykke til:)

Tusen takk, Steffen! :) Det er notert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre sier: Kom deg til en som har peiling på slikt. Naprapat, osteopat, fysio eller manuellterapeut er alle ålreite valg. Det viktigste er at du går til noen flinke innenfor sin faggruppe.

Bare for nysgjerrighet:

Rundt 2:50 er det en spesiell strekk. Gjør denne vondt på høyresiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du kan gjøre er å utføre egenmassasje med en tennisball/golfball på området og se hvordan dette påvirker deg.

Det jeg er sikkert på er at denne artikkelen med påfølgende videoer på hvordan du behandler området selv, helt gratis og med maksimal effekt. Om du er interessert i å bli kvitt stive muskler/fascia i korsryggen, så er disse videoene ganske enkelt essensielle.

Enkle triks for en sunn ryggrad - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d e kanskje lurt å spørre fastlegen din om de kan ordne MR undersøkelse på korsryggen din. for å utelukke prolaps/isjia. :)

Det er ikke alltid noe poeng med MR, kun hvis smertene passer klinisk sett. Og da må man gjennomføre en klinisk undersøkelse først. Her kommer manuellterapeuten inn, siden en manuellterapeut muligens (er ikke helt sikker, men alt skulle da tilsi det) er bedre på det kliniske enn den gjennomsnittlige lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...