Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en jente på 19 år, og har så langt levd livets glade dager når det kommer til kosthold og trening. Jeg har aldri vært noe særlig glad i fysisk aktivitet, men har aldri holdt meg unna det heller. Jeg spilte håndball i en periode, og har alltid vært deltagende i gym. Nå har jeg flyttet på folkehøyskole og er redd for at "bølgen" skal ta meg, etter å ha hørt så utrolig mange historier om folk som går opp både ti og tyve kg. iløpet av et år på FHS. Med motivasjon i dette (og noen gulrøtter fra kjæresten) håper jeg på å få hjelp til å komme i gang, siden jeg ikke akkurat er erfaren når det kommer til dette emnet.

Jeg er 157 høy og veier 64 kg. (var ihvertfall rundt der sist gang jeg veide meg). Ifølge BMI ligger jeg rett over grensen til overvektig, men det er da så som så. Er ikke noe mer enn smålubben, så det er ikke utseendet jeg vil ha mest fokus på å endre. Jeg vil bli sunnere og gå ned i vekt (ihvertfall til "normalvektig"). Målet er 55 kg, da det ville gjort at jeg hadde følt meg så utrolig mye bedre med tanke på min egen kropp.

Jeg ønsker så mye tips som mulig, angående ALT! Men det er fint om det kan holdes i tankene at jeg ikke har særlig mye styring over måltidene mine, da vi får alle måltider på skolen. Noe annet som bør nevnes er at jeg ikke spiser rødt kjøtt. Jeg spiser derimot hvitt kjøtt (fugl) og fisk så det holder! Treningsrom har vi på skolen så det er ikke noe problem!

Takker på forhånd for alle innvendinger, de kommer nok godt til nytte!

Fortsetter under...

Det er i kosten det skjer. Ingen treningsprogram i verden kankompensere for et alt for høyt kaloriinntak.

Du kan kanskje ikke lage maten selv, men du kan velge knekkebrød med egg fremfor loff med nugatti til frokost. Hvordan er det med middagene, kan dere forskyne dere selv med hovedrett og tilbehør, eller legges det opp posjoner til dere ? Om du ihvertfall får forskyne deg selv, så kan du ta mer kjøtt/fisk og kokte grønnsaker ev salat og mindre brød/pasta/ris så hjelper det mye.

Også inntak av potetgull og sjokolade på internatet om kveldene kan man styre selv :-)

Det er i kosten det skjer. Ingen treningsprogram i verden kankompensere for et alt for høyt kaloriinntak.

Du kan kanskje ikke lage maten selv, men du kan velge knekkebrød med egg fremfor loff med nugatti til frokost. Hvordan er det med middagene, kan dere forskyne dere selv med hovedrett og tilbehør, eller legges det opp posjoner til dere ? Om du ihvertfall får forskyne deg selv, så kan du ta mer kjøtt/fisk og kokte grønnsaker ev salat og mindre brød/pasta/ris så hjelper det mye.

Også inntak av potetgull og sjokolade på internatet om kveldene kan man styre selv :)

Jeg har et relativt lavt kaloriinntak, ligger vel på 1100-1500 (svært sjeldent over det), men jeg spiser fire måltider dagen og spiser til jeg er mett. Jeg foretrekker grovt brød ovenfor lyst og spiser to skiver med philidelphia, tomat og agurkskiver på til nesten hvert måltid (fantastisk godt!). Vi får heldigvis forsyne oss selv. Tar som oftest lite pasta/ris i forhold til fisk/kjøtt og grønnsaker, så jeg følger egentlig disse "hovedreglene" ganske så slavisk fra før av. Brus og godterier blir holdt til helgene!

Så jeg regner med at jeg ikke kommer til å ha store problemer med for høyt kaloriinntak, heller med å opprettholde treningen, da dette ikke er noe jeg har noen særlig fornøyelse av.

Annonse

Jeg har et relativt lavt kaloriinntak, ligger vel på 1100-1500 (svært sjeldent over det), men jeg spiser fire måltider dagen og spiser til jeg er mett.

Jeg har grunn til å tro at du spiser mer enn du tror, eller skeier ut mer enn du vil innrømme.

Din BMR er på 1500. Står du opp av senga og tusler litt rundt i stua så er du på 1700. Trener du 3 ganger i uka så er du på 2200. Hvis du spiser fornuftig mat 1100-1500 så skulle du ikke bedt om råd til vektnedgang.

EDIT Poenget er at med ett så lavt inntak så skulle du ha ett kaloriunderskudd på 3000-7500 pr uke, og da gå ned 1/2-1 kg i uka.

Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold

Jeg har grunn til å tro at du spiser mer enn du tror, eller skeier ut mer enn du vil innrømme.

Din BMR er på 1500. Står du opp av senga og tusler litt rundt i stua så er du på 1700. Trener du 3 ganger i uka så er du på 2200. Hvis du spiser fornuftig mat 1100-1500 så skulle du ikke bedt om råd til vektnedgang.

EDIT Poenget er at med ett så lavt inntak så skulle du ha ett kaloriunderskudd på 3000-7500 pr uke, og da gå ned 1/2-1 kg i uka.

Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold

Problemet er at jeg har spist godterier og drukket brus hver dag! Det har jeg bare kuttet ut i det siste. Jeg teller bokstavelig talt kalorier, så vet at jeg ligger rundt nevnte kaloriinntak. Overdriver i tillegg om jeg er litt usikker (skriver heller mer enn mindre). Største "problemet" mitt ligger rundt treningen og ikke kostholdet.

Ok, det er bra, men jeg er redd du spiser for lite, og da spesielt protein.

Hvilke treningsmuligheter er det på og rundt folkehøyskolen?

Jeg gjør det meste av min trening hjemme. Har rigget til trapes (pull up bar) og trx slynge. Tar null plass omtrent. Så har jeg en tung sekk som jeg justerer vekta på vha halvlitersflasker som er halvfulle av sand.

Gå på

RossTraining.com Blog og Barstarzz og BODYROCK.tv | Fitness Advice, Workout Videos, Health & Fitness | Bodyrock.tv for plenty med gratis treningstips.

Lykke til :-)

Ok, det er bra, men jeg er redd du spiser for lite, og da spesielt protein.

Hvilke treningsmuligheter er det på og rundt folkehøyskolen?

Jeg gjør det meste av min trening hjemme. Har rigget til trapes (pull up bar) og trx slynge. Tar null plass omtrent. Så har jeg en tung sekk som jeg justerer vekta på vha halvlitersflasker som er halvfulle av sand.

Gå på

RossTraining.com Blog og Barstarzz og BODYROCK.tv | Fitness Advice, Workout Videos, Health & Fitness | Bodyrock.tv for plenty med gratis treningstips.

Lykke til :)

Vi har et relativt godt utstyrt treningsrom, med det meste som er å ønske. I tillegg har vi tilgang til en hall et par dager i uken og har gratis inngang i svømmehallen (selv om svømming er noe jeg vil unngå).

Hva er det du trenger hjelp til da ?

Mest på treningsfronten. Hva er effektivt, hva bør jeg unngå, f.eks noen gode vaner du har/vet om, noen lure tips, osv. Hva som helst egentlig! Har heldigvis en fyr her på skolen som kan mye om trening som kan hjelpe meg med å få utført øvelsene korrekt, så det blir nok ikke noe problem heller.

Annonse

Tips number one:

Ikke stopp

Tips number two:

Sett deg mål du kan følge opp, måle, som har betydning for deg og som er delt opp i større og mindre porsjoner, belønn deg selv med noe du har behov når du når de store målene. Pass på at målene er realistisk og satt i nåtid til et tidspunkt som også er realistisk. Heng disse store målene og små målene opp hvor du ser de hver dag.

Det kan være:

Den 01.02.13 har jeg fått en fast rutine med trening. Nå trener jeg 3 ganger i uken, jeg digger styrketrening!

Den 01.01.13 har jeg holdt rutinene og trener fast 2 ganger i uken, jeg digger styrketrening!

Den 01.12.13 har jeg trent 1 gang i uken i 4 uker, jeg digger styrketrening!

Vips.. ny rutine skapt for life! Dette kan gjelde kosthold, spesifikk fremgang, fettprosent.. muskelmasse.. hva som helst. Har du ingen motivasjon til å drive deg.. er sjansen større for at du faller av!

A-Motivational-Poster-In-A-Motivational-Poster_c_100539.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...