laleh Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Hei! Jeg gikk opp over 10 kg i november 2011 pga noen medisiner jeg fikk av legen. Sluttet selvfølgelig med disse da jeg og legen min fant ut at disse var hovedgrunnen til vektøkningen. Jeg har siden prøvd å ta disse 10 kg av igjen, noe som jeg ikke får til i det hele tatt. Er forresten ei 23 år gammel jente, og veide faktisk 58 kg i 2010!! (og 60 kg i 2011, og nå er BMIen min på 25,5. Jeg har vært medlem i vektklubben, og fikk derfra beskjed om å spise 1300kcal til dagen, fordi jeg vil nå ned fortest mulig. Tidligere spiste jeg 2000 kcal, men gikk ikke ned da heller, selv med bra diett og trening! Treningen min er nå: Kondisjonstrening 5 dager i uken, hvor 2 av dem er intervalløkter. Her pleier jeg å spinne mest, på egenhånd men også i saltimer. Prøver også og få inn powerwalking på tredemølla hvor jeg går i "oppoverbakke" på det høyeste, og går i 5-6km/t. Jeg får lett sting/hold, og kan faktisk ikke jogge så ofte. Men prøver å jogge de dagene jeg merker jeg kan få det til uten sting og hold. Styrketrening 3 dager i uken, hvor jeg pleier å ta frivekter på egenhånd, eller Elixia Power-timer. I tillegg til litt andre PT-øvelser jeg har lært. Skal også prøve meg litt på hoppetau i ti min, om jeg har en eller to sting/hold-frie dager. Det med hold/sting er faktisk det som ødelegger mest for meg. Fordi jeg elsker å jogge. Men uansett hva jeg prøver så kommer det. Har fått til å jogge en gang nå, på ca 1 mnd. TROR det har noe med holdningen min når jeg jogger (?), fordi får det aldri når jeg er på spinning. Får også lett holdsting når jeg går. Er skikkelig irriterende, ihvertfall når jeg har prøvd absolutt alle metoder for å unngå det. uansett. Etter å ha spist 1300kcal over lenger tid, føler jeg at treningen blir litt dårligere utført fordi jeg har ikke nok å gi under trening, pga energimangel. Er noe underdosert på stoffskiftemedisinene mine, men regner med at dette ikke trenger å være hovedgrunnen. Så, 1. Spiser jeg for lite kcal til å utføre treningen min? 2. Hvor mange kcal må jeg spise for å kunne gå ned 1 kg i uken, mens jeg opprettholder treningsplanen min? 3. Tips og triks? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13890-vektnedgang-og-treningsplan-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Jeg har ikke noe bra svar til spørsmålet ditt, for jeg lurer på akkurat det samme! så jeg håper noen vil svare Selv har jeg registrert meg på Diett.no for å telle kaloriene, og jeg ligger nå ca 700kal under det anbefalte hvis man vil holde vekten. dvs rundt 1000kalorier. har fått forskjellig svar ang om dette er sunt.. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13890-vektnedgang-og-treningsplan-hjelp/#findComment-537895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laleh Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Noen andre som vil svare? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13890-vektnedgang-og-treningsplan-hjelp/#findComment-547238 Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrainGre Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 ...ingen som har peiling tydeligvis.. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13890-vektnedgang-og-treningsplan-hjelp/#findComment-547426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mali-H Skrevet 4. november 2012 Del Skrevet 4. november 2012 Jeg kan alltids prøve meg med et svar, men lærer fortsatt selv, så ta det med en liten klype salt Om du er sliten og lite energi på 1300 kcal så prøv å øk dette litt, med all den treningen du gjennomfører høres 1300 ut som litt lite, og jeg tror om du øker gradvis kcal til du finner en mengde kroppen trives med og på den måten også får mer ut av treningen at dette kan hjelpe deg i større grad til vektnedgang og strammere kropp enn å ha lite energi på grunn av lavt kcal inntak og ikke være i stand til å yte ditt beste da du trener, og resten av dagen. En spisedag i uken kan også være bra for kroppen. Dette betyr ikke at du trenger å leve på pizza og sjokolade hele dagen, men unn deg en god middag og øk det daglige kcal inntaket med 200-500 kcal. Her får kroppen igjen noe av den energien den mangler, og også motivasjonen ved å holde en diett stiger ved en spisedag. 1 kg i uken er mulig, men personlig vil jeg ikke anbefale det da det er en del og du kommer nok til å merke det på kroppen både på energinivå og humør. Husk også at vekten tipper opp og ned fra time til time uten at dette trenger å bety at du har lagt på deg noe i fettprosent. Kjøp deg et måleband og mål kroppen og skriv ned i stedet, det er her de store forandringene kommer etter hvert. Vekten kan brukes, men om du går opp 3 kg mellom hver veien så ta det med en klype salt, det kan ha mange grunner og sier ofte veldig lite om fremgangen din. Sette bilder av personer med en BMI tilsvarende overvektig som hadde supre kropper, og andre med normal BMI som hadde litt ekstra her og der. Grei indeks, men ikke noe å følge slavisk eller bruke som mål. Derfor skal du kaste den forbanna baderomsvekta i søpla - Fitnessbloggen - grei lesing på vekta Syntes også 5 økter med kondisjon + 3 økter styrke høres ut som mye på en uke, og med dette og kcal underskudd er det ikke rart at energien din er lav. Effektiviteten i øktene er ofte mer fordelaktig enn antallet økter og lengden på disse. Jeg ville ha prøvd å kutte ned til maks 3 kondisjonsøkter på 1-2timer hvor du bruker kroppen for det den er verdt (intervaller - løping, spinning, elipsemaskin, roing, ski, gå med stigning, rask gange - ting jeg kommer på i farten) og beholde 3 styrkeøkter hvor du trener hardt og hele kroppen. Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen - nå sier du ikke hvor mye erfaring du har fra styrketrening, men linken der inneholder mye basis kunnskap og også en oversikt over øvelser og tips rundt disse. Baseøvelser er gull verdt. 7 viktige punkter for en velykket vektreduksjon - Fitnessbloggen Hvordan spiser du de 1300 kcal dine, har du et eksempel på mat-oppsett for en typisk dag? og skeier du ut i helgene (alkohol f.eks)? Håper noe av dette var fornuftig, og de som har noe å rette på, please do! dette er mest ut av egen lesing og prøving:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13890-vektnedgang-og-treningsplan-hjelp/#findComment-547604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr P Skrevet 5. november 2012 Del Skrevet 5. november 2012 Enig med deg Mali-H, det er viktig å legge inn tid til restitusjon. Det med hold er en sann plage, og det er ikke sikkert du får bukt med problemet. Her er noen tips som (kanskje) kan hjelpe, eller dempe holdplagene noe. Kanskje nok til at det blir utholdelig. 1 legg kardioøktene før frokost, og ikke drikk noe særlig før du begynner. 2 ha på ett varmt plagg, gjerne noe som støtter litt over magen, kanskje slik som dette Støttebelte ES 6200 - Nettbutikk Straen Sykepleiesenter AS Fås på apoteker. 3 drikke på treningen bør være lunken og inntas i små slurker. 4 prøv å løpe med så lite hælstøt som mulig, løping i motbakker er feks ypperlig, kan kjøre fartslek der du gir på i motbakkene og ar det rolig nedover. Hælstøtene kan bidra til utløsing av hold (kanskje derfor du ikke merker noe på spinning) 5 varm godt opp! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13890-vektnedgang-og-treningsplan-hjelp/#findComment-548835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laleh Skrevet 8. november 2012 Forfatter Del Skrevet 8. november 2012 Takk: ) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13890-vektnedgang-og-treningsplan-hjelp/#findComment-553261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.