Gå til innhold

Doping i idrett


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer på en ting - hvorfor man ser opp til bolere, men ned på de som doper seg innen idrett?

EDIT: Ser at det var noe dårlig formulert, jeg mente her på nivået til de største og sterkeste ute i verden, Der mange selv innrømmer bruk. Det var IKKE myntet på mannen i gata som driver med dette! Jeg beklager at det ble misforstått og det var aldri meningen å dra alle over en kam.

Tror nok dette kommer av to ting.

1: Innen bodybuilding og powerlifting på nivå som mr.olympia og diverse amerikanske "federations innen for en av disse" er det nok litt utbredt. Samt det ikke er noen utbredt testing da det ikke er pålagt. Det vil si at de som ikke doper seg når aldri opp til toppen og derfor forblir ukjent, men de som hevder seg (stjernene) er alle dopa. På den måten er det ikke juks, da det er fritt fram for bruk og alle gjør det.

2: Innen annen idrett er det strengt forbudt og det blir testet, noe som gjør at majoriteten av utøverne er rene, dvs at når en doper seg blir han sett på som juksemakeren da han aviker fra normalen for å prestere! En annen ting er at det er lettere å rope og skrike om juks når det er motstanderen, noe en finner innen lagsporter eller friidrett etc. Om svenskene juksa i ski hadde vi gått av hektene! Men i bodybuilding er ikke konkuransen så "direkte" man kan ha flere favoritter på scenen, men det blir ikke som at "laget ditt tapte" om ikke favoritten vinner. En kan ikke skylde på juks da hele rekka er like fulle av lureri uansett.

Men vi som forbrukere har litt av ansvaret, vi ønsker større kropper på scena, kjappere rundetider, høyere hopp, flere homeruns etc hele tiden, noe som gjør at stjernene av og til supplerer litt for å prøve å nå opp! Det er rimelig mye penger det er snakk om, og i et lite vindu i livet ditt du har mulighet, så skjønner at mange blir fristet.

Men alt dette gjelder pro-sports, hva zyzz dytter og ikke dytter i seg bryr meg lite, ser ikke fasinasjonen for han rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette kommer av to ting.

1: Innen bodybuilding og powerlifting er det så utbredt at alle gjør det. Samt det ikke er noen utbredt testing da det ikke er pålagt. Det vil si at de som ikke doper seg når aldri opp til toppen og derfor forblir ukjent, men de som hevder seg (stjernene) er alle dopa. På den måten er det ikke juks, da det er fritt fram for bruk og alle gjør det.

2: Innen annen idrett er det strengt forbudt og det blir testet, noe som gjør at majoriteten av utøverne er rene, dvs at når en doper seg blir han sett på som juksemakeren da han aviker fra normalen for å prestere! En annen ting er at det er lettere å rope og skrike om juks når det er motstanderen, noe en finner innen lagsporter eller friidrett etc. Om svenskene juksa i ski hadde vi gått av hektene! Men i bodybuilding er ikke konkuransen så "direkte" man kan ha flere favoritter på scenen, men det blir ikke som at "laget ditt tapte" om ikke favoritten vinner. En kan ikke skylde på juks da hele rekka er like fulle av lureri uansett.

Men vi som forbrukere har litt av ansvaret, vi ønsker større kropper på scena, kjappere rundetider, høyere hopp, flere homeruns etc hele tiden, noe som gjør at stjernene av og til supplerer litt for å prøve å nå opp! Det er rimelig mye penger det er snakk om, og i et lite vindu i livet ditt du har mulighet, så skjønner at mange blir fristet.

Men alt dette gjelder pro-sports, hva zyzz dytter og ikke dytter i seg bryr meg lite, ser ikke fasinasjonen for han, og synes hele fyren er en klyse. Men det er da mitt syn på han.

Dude...wtf... at alle doper seg i styrkeløft er fullstendig feil. At det ikke er utbredt testing innenfor styrkeløft er fullstendig feil. De som er i toppen i styrkeløft testes mye.

Ikke rart myter, fordommer og generelt feilinformasjon fortsetter å blomstre evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da strengt forbudt innen flere byggekonkurranser også? Mener at vi har en pro i Norge som ble utestengt fra en stor konkurranse fordi han/hun ble tatt for bruk av ulovlige midler i en annen litt mindre konkurranse.

Man blir hvertfall testet også der.

Eneste idrettene man blir hyppig testet i er vel sykkel og ski? Og selv der er vel dopingbruken ganske utbredt. Husker Riccardo Ricco uttalte at eneste grunnen til at han ble tatt under TDF skyldtes feil dosering når han skulle maskere bruken. Han lo jo av testingen syklistene må gjennom og påstod at det var enkelt å dope seg uansett (til tross for at han selv ble tatt).

Sykkel må da være skrekk eksemplet til tider :)

å ja, du har rett, tenkte mer i retning av mr.olympia og den gjengen. Cutler, Coleman, Martinez, Heath osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dude...wtf... at alle doper seg i styrkeløft er fullstendig feil. At det ikke er utbredt testing innenfor styrkeløft er fullstendig feil. De som er i toppen i styrkeløft testes mye.

Ikke rart myter, fordommer og generelt feilinformasjon fortsetter å blomstre evig.

Igjen, var dårlig formulert, men tenkte på Louis simmons, mark bell etc. Skulle kanskje pressisert det litt bedre at det ikke gjaldt styrkeløft som sporten generelt, men at mye av de folk sitter å kikker på på youtube fra ymse rekorder rundt omkring har innrømmet bruk.

Jeg beklager dårlig formulering, mente IKKE at alle drev med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette kommer av to ting.

1: Innen bodybuilding og powerlifting er det så utbredt at alle gjør det. Samt det ikke er noen utbredt testing da det ikke er pålagt. Det vil si at de som ikke doper seg når aldri opp til toppen og derfor forblir ukjent, men de som hevder seg (stjernene) er alle dopa. På den måten er det ikke juks, da det er fritt fram for bruk og alle gjør det.

Nå må du ha gjort årets skivebom ved å kalle powerlifting/strykeløftere dopet utøvere. Styrkeløft er en ren idrett, vi har tett samarbeid med Antidoping Norge og har slagordet "sterk, blid og dopingfri". Vi blir testet og miljøet har så klare retningslinjer på at vi skal være en ren idrett at det du sier der må være det dummeste jeg har hørt på lenge. Ikke sett dopa kroppsbyggere i sammenheng med styrkeløftere, gjør hjemmeleksa di og se hva styrkeløft faktisk innebærer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen, var dårlig formulert, men tenkte på Louis simmons, mark bell etc. Skulle kanskje pressisert det litt bedre at det ikke gjaldt styrkeløft som sporten generelt, men at mye av de folk sitter å kikker på på youtube fra ymse rekorder rundt omkring har innrømmet bruk.

Jeg beklager dårlig formulering, mente IKKE at alle drev med dette.

Ja, problemet er at det er tanker, uttalelser, og formuleringer som dette som er med på å både ødelegge for en fin idrett. Myter og feilinformasjon kryr det av og så vidt jeg har skjønt det så er jo målet til fitnessbloggen blant annet å slå ned på dette.

Drar man alle over en kam så vil man alltid bomme litt, det er nok en grei regel å ha i bakhodet. Har man det i bakhode vil det bli lettere å formulere seg korrekt.

Jeg tar det selvfølgelig også litt personlig da jeg driver litt med styrkeløft selv og vet godt hvordan både feilinformasjon og intrykk og fordommer florerer i forhold til dette.

Uansett veldig bra at du beklager deg og innser at det var en dårlig formulering! Takk :)

Styrkeløftnorge sin hjemmeside: http://www.styrkeloft.no/

logo_small.png

(Dette ble jo forøvrig veldig offtopic, og det kunne kanskje vært startet en egen tråd om dette. Både i forhold til informasjon, fordommer etc..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ha gjort årets skivebom ved å kalle powerlifting/strykeløftere dopet utøvere. Styrkeløft er en ren idrett, vi har tett samarbeid med Antidoping Norge og har slagordet "sterk, blid og dopingfri". Vi blir testet og miljøet har så klare retningslinjer på at vi skal være en ren idrett at det du sier der må være det dummeste jeg har hørt på lenge. Ikke sett dopa kroppsbyggere i sammenheng med styrkeløftere, gjør hjemmeleksa di og se hva styrkeløft faktisk innebærer!

Jeg skal ta å edite den posten, mente ikke styrkeløft generelt! Beklager dette igjen! Siden det ble nevnt "se opp til" så mente jeg mye av de kjente personlighetene man som regel hører om på nett, forum osv. IKKE det vanlige utøverne som f.eks innenfor styrkeløft i Norge osv! Skal rette det opp. Igjen, det var aldri meningen å beskylde en hel sport, for hva noen få har gjort og sagt! Norge var ikke engang i bakhodet mitt da jeg skrev det, mente i retning Louis Simmons og gjengen over dammen som ikke akkurat har lagt skjul på noe, men nå løfter vell disse innenfor egen organisasjoner som ikke er så streng på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på siden, men etter at utøvere i min egen idrett ble tatt for doping under sommerens VM har jeg rett og slett dømt dem fordi de virker fullstendig idiotiske hele gjengen. Altså, hva faen, den fysiske biten av fotball er langt mindre betydelig enn at man tar sjangsen på noe sånt. Å dope selv et helt lag gir ingen garantier for å vinne en hel kamp. Den taktiske, tekniske og relasjonelle biten er såpass viktig, at det ikke en gang er overraskende å høre at Ronaldinho en kamp ble målt til å ha løpt mindre enn målvakten. (Ja, han er et unntak, men det sier noe)

En ting er å jukse, en annen er å jukse med et elendig kalkulert gevinst/risiko-forhold. Mongoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra daria.no

Doping har vært, og fremdeles er, et stort problem innen de fleste idrettsgrener, og det er innenfor styrkeløft det er mest utbredt. Tall viser at omlag 60% av alle dopingsaker skjer innenfor denne idretten. Det finnes mange slags former for doping, men de mest utbredte er:

1. Bloddoping

2. Anabole steroider

fra store norske leksikon

Misbruk av vanedannende dopingmidler og et illegalt omsetningsmarked med smugling og annen kriminalitet, er blitt et stort samfunnsproblem. Dette skyldes en økende interesse for kroppsbygging og annen styrketrening, som har spredt doping fra organisert konkurranseidrett til privat trening og trening i helsestudioer og lignende lokaler.

litt ot - tror dere kroppsbygging hadde blitt mer allment akseptert om utøverne hadde vært dopingfrie? og vil vi det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være et rasshøl, men doping blant sprintere og olympiske svømmere er like vanlig som det er blant styrkeløftere. Derimot er det ikke like godt dokumentert.

Effekten av doping avhenger av hvordan man trener og av genetikk; både Ben Johnson, Bruce Lee og Frank Zane har alle brukt flere av de samme dopingmidlene; resultatet ble forskjellig fordi de prioriterte forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra daria.no

Doping har vært, og fremdeles er, et stort problem innen de fleste idrettsgrener, og det er innenfor styrkeløft det er mest utbredt. Tall viser at omlag 60% av alle dopingsaker skjer innenfor denne idretten. Det finnes mange slags former for doping, men de mest utbredte er:

1. Bloddoping

2. Anabole steroider

fra store norske leksikon

Misbruk av vanedannende dopingmidler og et illegalt omsetningsmarked med smugling og annen kriminalitet, er blitt et stort samfunnsproblem. Dette skyldes en økende interesse for kroppsbygging og annen styrketrening, som har spredt doping fra organisert konkurranseidrett til privat trening og trening i helsestudioer og lignende lokaler.

litt ot - tror dere kroppsbygging hadde blitt mer allment akseptert om utøverne hadde vært dopingfrie? og vil vi det?

Først til ditt hovedinnlegg. Det testes MYE mer i styrkeløft enn i en del andre idretter. Jeg har vært i organisert idrett siden jeg var 8 år gammel. Først som styrkeløfter møtte jeg min første dopingtest, og i løpet av det siste året har jeg blitt testet to ganger (mind you, jeg er en glad amatør), både utenfor konkurranse da de kom på besøk i klubben, og på konkurranse (NM). I tillegg er det slik at det er ganske mange vanlige mosjonister som også trener i styrkeløftklubber. De står registrert som medlemmer, men konkurrerer aldri, siden det ganske mange steder er styrkeløftklubben som er det eneste stedet det går an å trene.

Uansett, det gjøres et kontinuerlig antidopingarbeid, både i form av holdningsskapende arbeid og i form av testing og et godt samarbeid med ADN.

Så til ditt OT: Det er freakshowet som selger kroppsbygging. Hvorfor skulle folk være interessert i å se på mindre og dvaskere utøvere? I tillegg ville det nok være en trist dag for mange som levde av å selge diverse kosttilskudd om de ikke kunne bruke grovdopede utøvere til å selge proteinpulveret sitt. Det er jo (såvidt meg bekjent) ingen kroppsbyggere som er i nærheten av å være ærlige rundt sitt dopingbruk, annet enn kommentarer som "alle doper seg i alle idretter" som jeg vil tro er det nærmeste man vil komme en innrømmelse av at man selv bruker diverse.

I EM i kroppsbygging tester de jo, og er jo en del som blir tatt hvert år. Samtidig er det jo en vits da det ikke er testing utenfor konkurranse, og da er det jo fritt fram til å hive innpå off-season

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en saksopplysning.

I styrkeløft ble det i 2010 foretatt 107 dopingtester. Det var 762 betalte lisenser (konkurrerende utøvere) i 2010. Det er en test per 7,5 utøver caca.

I håndball ble det gjennomført 167 dopingtester. Det var 105 180 aktive utøvere. 2/3 er under 17, så hvis vi trekker fra det så sitter vi fortsatt igjen med bortimot 35 000 aktive voksne utøvere, og omtrent en test per 200. utøver :)

Da synes jeg det blir feil å konkludere som man gjør, hvis man tar utgangspunkt i de dommene man har tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra noen kan legge fakta på bordet og belyse saken litt mer nyansert enn bare å slenge ut noen tall og utsagn :)

Forøvrig er denne artikkelen på Iform verdt å merke seg:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=2122

(Er det eventuelt dumt/brudd på regler å legge ut linker til konkurrerende forumer?)

EDIT: Så nå at den lå her : http://fitnessbloggen.no/andre-nilsen-erkjenner-misbruk-av-dopingmidler/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være et rasshøl, men doping blant sprintere og olympiske svømmere er like vanlig som det er blant styrkeløftere. Derimot er det ikke like godt dokumentert.

Har satt pris på om du refererer til en troverdig kilde etter slike uttalelser. Har du ikke det, blir dette rett og slett synsing, og et respektløst utsagn som kan oppfattes som et angrep mot de idrettene du her drar inn i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt pris på om du refererer til en troverdig kilde etter slike uttalelser. Har du ikke det, blir dette rett og slett synsing, og et respektløst utsagn som kan oppfattes som et angrep mot de idrettene du her drar inn i diskusjonen.

Er ikke et anngrep mot de overnevnte idrettene mer enn det er et anngrep på styrkeløft. Er mange sprintere som bruker det for å kunne løpe fortere eller Tour de France-syklister som bruker det for å stimulere produksjon av røde blodceller. At en person er fysisk større enn en annen, betyr ikke nødvendigvis at han putter i seg mer hormoner.

Edit:

http://www.toptenz.net/top-10-sports-figures-steroids.php

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_doping_cases_in_cycling

http://www.cagepotato.com/mma-steroid-busts-definitive-timeline/

Er flest personer som blir tatt for steroidebruk i Major League Baseball, om jeg ikke husker feil ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det greit, og har dere respekt for en som vinner Tour de France, eller sprint etc. dersom dere visste at vedkommende bruker dop (herunder prestasjonsfremmede ulovlige midler)? Jeg tror egentlig ikke det - enkelte idretter for ikke å snakke om idrettsstjerner ønsker man så 'hvite' som mulig.

Mange av de samme menneskene (meg inkludert) lar seg allikevel imponere av bodybuildere som er et produkt av steroider fordi vi (ikke alle) ønsker freakshowet (litt sånn 'dame med skjegg' på sirkus) og det ekstreme :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke WADA eller ADN for dette, alle på internett vet at alle doper seg.

Helt seriøst skjønner jeg hvor argumentasjonen kommer fra. Det er lett å tro at når pengene og prestisjen øker (dette utkrystalliserer seg gjerne voldsomt i friidrett) så blir man også "flinkere" til å jukse. Heldigvis har man svært flinke mennesker som driver med antidopingarbeid, og vitenskapen rundt dopingtester går fremover hele tiden. I tillegg blir man stadig flinkere til å teste utenfor konkurranse, også i land som tidligere har hatt mye doping. Selvfølgelig har man alltid en jobb å gjøre igjen, og man skal aldri ligge på latsiden i antidopingarbeid, men jeg blir oppriktig trist når jeg leser innlegg der man nærmest anklager verdens samlede toppidrett for å dope seg. Jeg leser også indisier om at dopingprøver til populære utøvere blir "borte" og at man godtar doping for å tekkes publikum og dette er også bare piss (husker vi Marion Jones?). For ordens skyld, ikke rettet mot et bestemt innlegg, men en generell utblåsning fra min side.

For å bruke "rasshøl"betegnelsen littegrann jeg også, så koker dopinganklager ofte ned til dette. Det er snakk om idretter der utøverne gjør prestasjoner andre doper seg for å oppnå og/eller har fysikker folk doper seg for å oppnå. Klarer man ikke å oppnå disse resultatene uten doping selv, så kan heller ingen andre gjøre det, og da blir alle sprinterne, svømmerne,langrennsløpere, syklister, styrkeløfterne, vektløfterne (kunne fortsatt en stund) også stemplet som dopere. Utrolig fortvilende for rene utøvere, men sånn er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det greit, og har dere respekt for en som vinner Tour de France, eller sprint etc. dersom dere visste at vedkommende bruker dop (herunder prestasjonsfremmede ulovlige midler)? Jeg tror egentlig ikke det - enkelte idretter for ikke å snakke om idrettsstjerner ønsker man så 'hvite' som mulig.

Mange av de samme menneskene (meg inkludert) lar seg allikevel imponere av bodybuildere som er et produkt av steroider fordi vi (ikke alle) ønsker freakshowet (litt sånn 'dame med skjegg' på sirkus) og det ekstreme :blush:

Har fremdeles respekt for både Usain Bolt og Lance Armstrong – som begge er/var like fulle av steroider som Arnold i sin tid var. En ting er at samtlige IFBB-byggere bruker steroider, en annen ting er at de ikke hadde vært der de var om de ikke trente hardt. Derfor ser også mange svært bra ut etter at de legger opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...