Gå til innhold

60m, eller 100m sprint?


Buildingforce

Anbefalte innlegg

Har begynt å trene sprinttrening 2 dager i uken!:cool:

Legger opp treningen slik at etter oppvarmingen, fullfører jeg 4stk 60m sprint m/6min aktiv hvilepause (jogging) imellom hver sprint. Har lest at man skal ha 1min aktiv hvilepause for hver 10m man sprinter:bookworm: .

Noen formeninger om hva man får ut av treningen om man trener på 60m sprint, fremfor 100m sprint? Hva får man mest ut av, sånn kondisjonsmessig + gå ned i vekt?

Lurer på om noen har erfaringer med denne form for trening, og kanskje noen tips til hvordan løpestilen burde se ut for å bli så rask som mulig, ev. andre tips til denne formen for trening?

Begynte med dette for å komme i bedre kondisjonsmessig form, i tillegg til å forbrenne litt fett, men om det er andre metoder/former for kondisjonstrening dere vet om som fungerer bedre for å komme "fort" i god form, vil jeg veldig gjerne høre om dette!(y)

(PS: Trener styrketrening 3x i uka. Er ikke på 4x4 intervall nivå enda, bare så det er sagt).

Setter pris på alle svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

4x4-intervallnivå er vel alle på? er jo individuelt hvor fort man må løpe for å oppnå ønsket pulssone under intervallene. hvis du er på jakt etter bedre utholdenhet, vil jeg anbefale forskjellige former for intervalltrening (4x4, pyramideintervaller, 3x6, 45sek løp/15sek pause osvosv). en og annen langkjøring (1 time f.eks) er også bra for variasjonen sin del, eller så kan du varme opp og løpe det du er kar til i 30 min. viktigste er variasjon.

når det gjelder sprinttrening, er dette veldig bra trening. kanskje ikke beste for å bygge god utholdenhet, men bra for styrke og eksplosivitet. jeg har drevet med friidrett (sprint) i 5 år. da vi trente 60msprint, pleide vi som regel ha pause i form av gåpause tilbake til start, for deretter å utføre ny 60m. dette gjentok vi f. eks 6 ganger, før det var pause. kjørte alt fra 2-4 serier á 6 sprinter. når det gjelder løpestil, er dette noe alle sprintere fokuserer mye på, og som er litt vanskelig å forklare. det beste er å ha en trener som kan vurdere løpestilen din. å oppnå en god sprintløpestil er ikke noe som skjer over natten, og krever mange timer/treninger med fokus på teknikk.

noen kjøreregler for forbedret sprintløpeteknikk:

1. løp bakkesprintintervaller. dette tvinger deg til å løfte lårene mer, og høye kneløft i løpestilen er et must for en sprinter.

2. prøv å tenke at armer/bein (spesielt armer, da mange har en tendens til å la de gå alle andre steder) skal peke rett frem under sprintene. hvor vil man? fremover! da skal ting peke i den retningen!

3. bruk armbevegelsen godt, la armen jobbe frem og tilbake, men ikke overdriv.

4. fokusér på å trekke foten fort opp igjen fra bakken etter hvert steg, og ikke la den slenge langt bak deg før du trekker den fremover igjen.

håper dette hjalp deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...