Buildingforce Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Har begynt å trene sprinttrening 2 dager i uken!:cool: Legger opp treningen slik at etter oppvarmingen, fullfører jeg 4stk 60m sprint m/6min aktiv hvilepause (jogging) imellom hver sprint. Har lest at man skal ha 1min aktiv hvilepause for hver 10m man sprinter:bookworm: . Noen formeninger om hva man får ut av treningen om man trener på 60m sprint, fremfor 100m sprint? Hva får man mest ut av, sånn kondisjonsmessig + gå ned i vekt? Lurer på om noen har erfaringer med denne form for trening, og kanskje noen tips til hvordan løpestilen burde se ut for å bli så rask som mulig, ev. andre tips til denne formen for trening? Begynte med dette for å komme i bedre kondisjonsmessig form, i tillegg til å forbrenne litt fett, men om det er andre metoder/former for kondisjonstrening dere vet om som fungerer bedre for å komme "fort" i god form, vil jeg veldig gjerne høre om dette! (PS: Trener styrketrening 3x i uka. Er ikke på 4x4 intervall nivå enda, bare så det er sagt). Setter pris på alle svar! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13423-60m-eller-100m-sprint/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ustedalen Skrevet 16. oktober 2012 Del Skrevet 16. oktober 2012 Sikker på at du ikke er på 4x4 nivå? Husk at 4x4 ikke har en gitt fart, men at du skal jobbe deg opp mot så høy puls som du klarer. Ser ikke for meg at du klarer å nå makspuls på 60/100m sprints. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13423-60m-eller-100m-sprint/#findComment-519973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten P Skrevet 18. november 2012 Del Skrevet 18. november 2012 4x4-intervallnivå er vel alle på? er jo individuelt hvor fort man må løpe for å oppnå ønsket pulssone under intervallene. hvis du er på jakt etter bedre utholdenhet, vil jeg anbefale forskjellige former for intervalltrening (4x4, pyramideintervaller, 3x6, 45sek løp/15sek pause osvosv). en og annen langkjøring (1 time f.eks) er også bra for variasjonen sin del, eller så kan du varme opp og løpe det du er kar til i 30 min. viktigste er variasjon. når det gjelder sprinttrening, er dette veldig bra trening. kanskje ikke beste for å bygge god utholdenhet, men bra for styrke og eksplosivitet. jeg har drevet med friidrett (sprint) i 5 år. da vi trente 60msprint, pleide vi som regel ha pause i form av gåpause tilbake til start, for deretter å utføre ny 60m. dette gjentok vi f. eks 6 ganger, før det var pause. kjørte alt fra 2-4 serier á 6 sprinter. når det gjelder løpestil, er dette noe alle sprintere fokuserer mye på, og som er litt vanskelig å forklare. det beste er å ha en trener som kan vurdere løpestilen din. å oppnå en god sprintløpestil er ikke noe som skjer over natten, og krever mange timer/treninger med fokus på teknikk. noen kjøreregler for forbedret sprintløpeteknikk: 1. løp bakkesprintintervaller. dette tvinger deg til å løfte lårene mer, og høye kneløft i løpestilen er et must for en sprinter. 2. prøv å tenke at armer/bein (spesielt armer, da mange har en tendens til å la de gå alle andre steder) skal peke rett frem under sprintene. hvor vil man? fremover! da skal ting peke i den retningen! 3. bruk armbevegelsen godt, la armen jobbe frem og tilbake, men ikke overdriv. 4. fokusér på å trekke foten fort opp igjen fra bakken etter hvert steg, og ikke la den slenge langt bak deg før du trekker den fremover igjen. håper dette hjalp deg Buildingforce 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13423-60m-eller-100m-sprint/#findComment-568224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.