Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å trene for en tid tilbake, gikk fra null trening til å trene 2-3 ganger i uken. Vekten har økt med et par kilo, og det er jo mulig muskler og mulig feil kosthold.

Jeg føler ofte at jeg mangler energi, samtidig som at magen ikke er helt velvillig. Jeg leser og leser om kosthold, og kjenner at jeg blir mer og mer forvirret. Skal jeg være ærlig ser en typisk dag for meg slik ut:

- Frokost: musli (Energi fra AXA) m/ ekstra lett melk eller typ biola, tyrkisk yoghurt eller cultura med litt honning og bær + en cappuccino m/ ekstra lett melk

- Lunsj: Et rundstykke med smør og nøkkelost eller annet pålegg

- Middag: Lite matlyst da, og lett for å ta et eller to rundstykke med smør og pålegg/egg eller Fjordland

- Kvelds: Lett for å bli ferdig mat, eller baguette o.l.

Jeg har begynt med frokost for noen måneder siden, før dette kunne jeg gå 10-12 timer uten å spise. Jeg har ikke en utpreget sultfølelse etter litt små-anorektiske tendenser som ung. Jeg blir derimot sulten og fysen til kvelds. Kjenner at jeg ofte ikke har tid eller ork til å lage middag etter jobb. I tillegg er jeg kresen og syns ofte at grønnsaker ikke er spesielt stas, kan spise "bakt brokkoli med smør" eller kokte mandelpoteter, revne gulrøtter, litt wok grønnsaker og slikt. Men er ikke videre "fan".

Av kosttilskudd tar jeg vitaminbjørn på jobben ;) og en proteinshake de dagene jeg trener tung styrke.

Er det noen som har noen råd/tips? Gjerne på rask, sunn mat. Om det er noen tips når magen bærer preg av stress?

I tillegg blir jeg ofte litt ekstra fysen på noe godt på kvelden, og sprekker gjerne på en sjokolade eller annet søtt.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13319-hva-er-sunt-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel definisjonen på et "sunt kosthold" kommer an på hvilke personer du spør og svarene vil variere en del.

Det jeg ser på som et bra kosthold er mest mulig basisvarer som:

Rene stykker av kjøtt, fisk, fugl. Og matvarer som:

Egg

Frukt

Grønnsaker

Poteter

Ris

Hele kornsorter som Havre

Nøtter

Altså mat som man kan enten slakte, samle eller sanke og trenger minimal tilbereding for å kunne spise.

Ikke at jeg mener at annen mat som brød (jeg elsker brød), pasta osv er usunn mat, men jeg har ikke mye til overs for f.eks fiskepinner som for ofte inneholder lite ren fisk og mye tilsatte varer.

Så mat som ligger nærmest kilden til det det opprinnelig var og ikke har vært gjennom en lang prosess for å lage et blandingsprodukt hvor mye av næringsverdien har forsvunnet.

Og på tips på rask og sunn mat så er jeg nok ikke den beste, men om du liker egg så tar det ikke lang tid å mekke en omelett eller koke flere egg så du har til samme dag eller neste dag. Men ja, om man har lyst å spise litt "skikkelig" så må man nødvendigvis bruke litt tid på å tilberede noe mat. Det er en grunn til lettvint mat (f.eks grandiosa) ikke blir sett på som sunn, men her igjen har vi Fjordland produkter som kan falle under matvarene jeg nevnte øverst.

Du nevnte at du sprekker gjerne på kvelden og spiser noe sjokolade og jeg kan si at jeg elsker sjokolade selv og trykker gjerne i meg store mengder om anledningen byr seg, siden litt sjokolade er kjipt, men MYE er digg.

Ellers kan jeg anbefale å lese diverse artikler på denne siden om kosthold og mange av de vil gi pekepinner på hva man "bør" spise mtp. hva man vil oppnå.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13319-hva-er-sunt-kosthold/#findComment-515989
Del på andre sider

Og ja, det å få lyst på noe godt på kvelden er et kjent fenomen og det er som oftest den tiden på døgnet man overspiser. De fleste har fri fra jobb/skole og er ikke så opptatt og blir gjerne sittende foran pc/tv og man kjenner at det hadde vært digg med noe å spise på og da blir det fort noe slikt som sjokolade, chips eller noe annet lettvint.

Jeg selv foretrekker å spise mesteparten av matinntaket mitt på kvelden da jeg har god tid og kan tilberede noe skikkelig og virkelig nyte maten. Og om valget da står mellom en pose chips eller store mengder laks/kylling/biff med poteter og salat så blir det et enkelt valg for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13319-hva-er-sunt-kosthold/#findComment-515997
Del på andre sider

- Frokost: musli (Energi fra AXA) m/ ekstra lett melk eller typ biola, tyrkisk yoghurt eller cultura med litt honning og bær + en cappuccino m/ ekstra lett melk

- Lunsj: Et rundstykke med smør og nøkkelost eller annet pålegg

- Middag: Lite matlyst da, og lett for å ta et eller to rundstykke med smør og pålegg/egg eller Fjordland

- Kvelds: Lett for å bli ferdig mat, eller baguette o.l.

Da må jeg spørre deg: hvordan synes du selv kostholdet ditt er, kan noe av det være grunnen til at du føler deg tom for energi? Hva ville du ha endret på selv?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13319-hva-er-sunt-kosthold/#findComment-516139
Del på andre sider

Da må jeg spørre deg: hvordan synes du selv kostholdet ditt er, kan noe av det være grunnen til at du føler deg tom for energi? Hva ville du ha endret på selv?

Jeg syns ikke kostholdet mitt selv er bra, og jeg kunne nok for det første brukt litt mer tid på middagen, om så det ikke blir salat, men f.eks lage meg laks med fullkornris og brokkoli, wok, fiskeboller med revede gulerøtter m.m. Det ville jo vært et skritt fremover :) Frokosten er vel det måltidet jeg føler at fungerer, fordi jeg har egentlig god konsentrasjon tidlig på dagen og våkner "raskt" og holder meg gående fint frem til lunsj.

Men igjen, jeg mister energi ved lunsj-tid og det er kanskje et tegn på at jeg burde spise annerledes til lunsj slik at jeg holder meg gående til middag.

Til kvelds burde jeg vel nøye meg med f.eks to brødskiver eller to knekkebrød. Hadde en periode hvor jeg laget meg smoothie eller spiste kesam med bær og det fungerte jo i grunn fint.

Men det var et veldig godt spørsmål Aslak, og ja.. jeg tror jeg ser noen feller selv der når du spør som du gjør :) :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13319-hva-er-sunt-kosthold/#findComment-516356
Del på andre sider

Vel definisjonen på et "sunt kosthold" kommer an på hvilke personer du spør og svarene vil variere en del.

Det jeg ser på som et bra kosthold er mest mulig basisvarer som:

Rene stykker av kjøtt, fisk, fugl. Og matvarer som:

Egg

Frukt

Grønnsaker

Poteter

Ris

Hele kornsorter som Havre

Nøtter

.........

Kuttet litt ned på innlegget din, siden det var litt langt ;)

Men jeg er forsåvidt enig med deg. Syns du har mange gode poenger, og ja. Det er nok det å kome seg tilbake til den "rene" maten hvor ikke alt er halvfabrikata eller helfabrikata. Når det gjelder pasta og ris, liker jeg faktisk best fullkornsvarianten. Og velger alltid det om det er mulig. Men kan jo kanskje være en start å finne ut hvilke matvarer som er "sunne" og bruke det som basis for resten av kostholdet :) Er jo ofte slik at det ikke tar lenger tid å lage f.eks laks med fullkornsris og litt grønnsaker kontra en pizza. Men har ofte litt lite energi etter jobb, som gjør at det blir den letteste utveien som gjerne velges :)

Men takk for godt innspill! :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13319-hva-er-sunt-kosthold/#findComment-516367
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke kostholdet mitt selv er bra, og jeg kunne nok for det første brukt litt mer tid på middagen, om så det ikke blir salat, men f.eks lage meg laks med fullkornris og brokkoli, wok, fiskeboller med revede gulerøtter m.m. Det ville jo vært et skritt fremover :) Frokosten er vel det måltidet jeg føler at fungerer, fordi jeg har egentlig god konsentrasjon tidlig på dagen og våkner "raskt" og holder meg gående fint frem til lunsj.

Men igjen, jeg mister energi ved lunsj-tid og det er kanskje et tegn på at jeg burde spise annerledes til lunsj slik at jeg holder meg gående til middag.

Til kvelds burde jeg vel nøye meg med f.eks to brødskiver eller to knekkebrød. Hadde en periode hvor jeg laget meg smoothie eller spiste kesam med bær og det fungerte jo i grunn fint.

Men det var et veldig godt spørsmål Aslak, og ja.. jeg tror jeg ser noen feller selv der når du spør som du gjør :) :)

Her har du vel egentlig skrevet svaret selv;) prøv det ut noen uker, og spør igjen hvis det er andre ting du bør endre på.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13319-hva-er-sunt-kosthold/#findComment-516438
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...