Oddis Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Ser det blant annet i Dietmat programmer er populært å variere mellom nakkebøy og styrkebøy. Er det noen fordeler å trene nakkebøy om styrkebøy er den måten man vanligvis løfter på? Kjørte selv nakkebøy før og har godt over til styrkebøy og eneste jeg kan tenke meg er at man sparer korsryggen litt spesielt på høyreps siden man kan holde en litt høyere rygg. Treffer vel kanskje litt mer forside lår også med nakkebøy, men de blir jo godt nok aktivert uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Synes nakkebøy er et deilig avbrekk da det oftest er enten lettere vekter og/eller færre sett. Samt det er ofte med stopp i bunn eller til boks. Blir en helt annen sliten i lårene av den, men så står jeg relativt bredt i styrkebøy så overgangen er ganske stor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marwes Skrevet 10. oktober 2012 Del Skrevet 10. oktober 2012 Kan en av dere forklare forskjellen på nakkebøy og styrkebøy? At stanga ligger forskjellig er klart, men hvor høyt opp ligger den i nakkebøy v. styrkebøy? Har en av dere et forklarende bilde? Woop woop, innlegg nummer 100. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 marwes 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 10. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2012 Fint å google litt også innimellom Ser Nick Tumminello svarer på endel av det jeg spør om her (og viser forskjellen på dem) Performance U. Fitness Continuing Education | | Back Squats: What’s the Best Bar Placement? High Bar vs. Low Bar Position Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2012 Synes nakkebøy er et deilig avbrekk da det oftest er enten lettere vekter og/eller færre sett. Samt det er ofte med stopp i bunn eller til boks. Blir en helt annen sliten i lårene av den, men så står jeg relativt bredt i styrkebøy så overgangen er ganske stor Ser Dietmar har dager på nakkebøy med ekstra bred beinstilling også, men dette er kanskje litt for at utøverne i startfasen skal få prøve litt forskjellige teknikker for å finne sin stand? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DannyGrind Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Det er ikke bare stangplasseringen som er annerledes. Low bar (styrkebøy) så settes øvelsen i gang med høftene, mens olympisk stil/high bar (nakkebøy) startes med at knærnebøyes. Det er gjerne når man blander disse stilene at vondt/skader oppstår. Jeg kjører low bar to ganger i uken og high bar en gang i uken, og ganske fornøyd med det. Det beste er jo å blande litt. En annen forskjell på de to er jo at low bar tar mye mer bak på beina (hams, glutes), mens high bar tar endel mer på fremsiden (quad). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jester Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Ser Dietmar har dager på nakkebøy med ekstra bred beinstilling også, men dette er kanskje litt for at utøverne i startfasen skal få prøve litt forskjellige teknikker for å finne sin stand? Har ikke spesifisert beinstilling, men føler det naturlig å bøye smalere med høy stang for en litt mer "oppreist" stilling, mens styrkeløftbøyen blir bredere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
matre Skrevet 11. oktober 2012 Del Skrevet 11. oktober 2012 Ser Dietmar har dager på nakkebøy med ekstra bred beinstilling også, men dette er kanskje litt for at utøverne i startfasen skal få prøve litt forskjellige teknikker for å finne sin stand? Da har det vel vært med stopp som regel og? Bred stand og stopp gir jo veldig mye rompeaktivering til tross for lave vekter. Høres fjernt ut å tro at det er for å få nye utøvere til å finne "standen sin". Dette finner man ut av på si eller av får beskjed om av trenere. Styrkeløftbøy er ikke nødvendigvis low-bar bøy. Det er vel lik den bøyen du bruker i konkurranse(mange norske utøvere bruker relativt høy stangplasseringer her), men det blir som oftest en litt annen teknikk da man i nakkebøy prøver sitt ytterste å holde en så rett som mulig overkropp og kanskje lar knær falle mer frem som i en frontbøy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.