Gå til innhold

Smerte i ben under knebøy


Nemolo

Anbefalte innlegg

Hei!

I forrige uke begynte jeg å kjenne litt smerter i venstre bein under knebøy, spesielt når jeg står med bred beinposisjon og peker føttene litt utover til sidene. Kjenner det mest i nedre del av lysken og på utsiden av låret (se bilde for bedre forklaring), samt at jeg er litt øm på toppen/øversiden av kneet. Det er ikke så vondt at jeg ikke greier å utføre øvelsen, men fortsatt ganske ubehagelig.

Er ganske sikker på at dette kommer av at jeg til tider ikke greier å løfte helt symmetrisk med beina - under løftet er det som om det venstre beinet blir forskjøvet litt utover til siden og fremover i forhold til det andre. Har forøvrig også merket noe lignende når jeg svømmer, der jeg har vansker med å få helt symmetriske beinspark.

Uansett, det jeg lurer på er om jeg bare burde kutte helt ut knebøy til jeg ikke kjenner noe mer smerter, eller om noen har noen tips til hvordan jeg kan forebygge/unngå disse smertene?

post-130-14440823964768_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan virke som at du har bilaterale forskjeller. Enkelt forklart kan dette bety at det domninante beinet (det som er sterkest) tar over for det svake beinet. Om man fortsetter å trene knebøy vil forskjellen i styrken kunne forsterkes ytterligere.

Det vil som FrkHoel sier kanskje være en fordel om du trener øvelser med ett bein av gangen. Eksempel på dette vil være

Ulike utfallsvarianter, ettbeins strake markløft, osv.

Jeg sliter selv med samme problem (at jeg er betraktelig sterkere i den ene foten). Årsaken er at jeg røk et leddbånd på innsiden av høyre kne. Dette gjorde venstre fot veldig sterk, og høyre tilsvarende svak. Jo tidligere du korrigerer for problemet, jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklaring og hjelp! :)

At jeg har en styrkeforskjell i beina virker svært sannsynlig - har merket dette gjennom mange år med fotballspilling.

Men vil bulgarske utfall i så fall være en fullgod erstatter til knebøy, eller bør jeg supplere med andre øvelser? Trener for tiden 5x5-programmet med autoregulering, der jeg kjører knebøy hver eneste økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklaring og hjelp! :)

At jeg har en styrkeforskjell i beina virker svært sannsynlig - har merket dette gjennom mange år med fotballspilling.

Men vil bulgarske utfall i så fall være en fullgod erstatter til knebøy, eller bør jeg supplere med andre øvelser? Trener for tiden 5x5-programmet med autoregulering, der jeg kjører knebøy hver eneste økt.

Ja det vil jeg påstå. Man kan bli meget sterk i beina av den øvelsen. Jeg dør nesten hver gang jeg utfører bulgarske utfall.. helt sykt slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...