Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har slitt med kyssesyken i en lengre periode nå, og sitter igjen helt utslitt - og alt grunnlag jeg hadde bygd meg opp før jeg ble syk er borte for lenge siden. Jeg rakk såvidt å bli interessert i tung styrketrening før jeg ble syk - og kan dermed ikke så mye om det enda, så jeg lurer på om noen har noen råd med tanke på det å starte opp igjen med litt trening slik at kroppen er forberedt på å begynne med tyngre styrketrening igjen rundt omkring desember.

Akkurat nå har jeg planer om å gå litt ned i vekt - omtrent 5 kilo - noe jeg planlegger å få til gjennom kostholdsendring og gåturer nå i begynnelsen, ettersom å løpe rett på gymmet å løfte vekter ikke er noe jeg klarer å gjennomføre slik formen er nå.

I første omgang; Har noen noen tips til hvordan jeg kan legge om kosten for å gå ned de 5 kiloene på kortest mulig tid uten at det dreper resten av musklene jeg har igjen? Jeg har mer eller mindre vært låst til huset under sykdomsperioden, så det er ikke mye å skryte av igjen lenger - jeg vil derfor begrense muskeltapet mest mulig.

I andre omgang; Fastleger og diverse andre "eksperter" har ikke vært veldig behjelpelige med tanke på aktivitet etter kyssesyken - har noen erfaring med eller råd og tips om hvordan man skal sette i gang med tung styrketrening etter sykdommen? Jeg er som sagt helt utslitt, men jeg har et sterkt behov for å trene psykisk og fysisk og har lyst til å sette i gang litt etter litt nå framover. Akkurat nå må jeg jobbe opp igjen kroppen til et normalt nivå - men hvordan gjøre det på mest mulig hensiktsmessig måte mens jeg enda har mén etter sykdommen? Det er veldig, veldig viktig for meg å ikke ryke på en smell og overbelaste eller slite meg totalt ut. De nærmeste 3 ukene tror jeg det er nok med en gåtur dagen - men etter det vil jeg trappe opp med litt lett styrketrening som kan forberede meg på den tyngre styrketreningen jeg ønsker å begynne med.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/13127-trening-etter-kyssesyken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Nina! Velkommen til FB :)

Du bør absolutt sørge for at legene hjelper deg med å legge opp en plan. Du har krav på den hjelpen, og selv om du selvfølgelig skal være veldig, veldig forsiktig i opptreningsfasen, må du jo starte en gang.

Jeg tror du bør gjøre som du selv sier. Start med en veldig kort gåtur om dagen først. Ikke stress deg selv, og hold deg innenfor grensen hvor det fremdeles er komfortabelt og ikke tungt. Når du kjenner at de begynner å gå lettere kan du gå litt lenger, eller litt fortere. Det vil nok ta en stund før styrketrening føles mulig, men når den dagen kommer - start på de laveste vektene. Finn et helt vanlig, godt styrkeprogram (fullkropp, 3 ganger per uke, f.eks.), og gjennomfør det på vanlig vis, men med så lav vekt, gjerne kun kroppsvekt, som mulig. Det er nok lurt å velge et program uten for mange øvelser i starten.

Husk at dersom du tar det rolig nå, vil du takke deg selv for det senere. Da vil fremgangen kunne være konstant, fremfor at du pusher for hardt og faller et steg tilbake igjen, og da må starte forfra.

Tusen takk!

Jeg har akkurat byttet fastlege ettersom min nåværende presterte å si at "kyssesyke gjør vi ingenting med - ikke drikk alkohol, jeg kan ikke hjelpe deg mer enn det". Det tok forsåvidt også 5 leger for å diagnostisere mononukleose forsåvidt - og det var på mitt initiativ. Forhåpentligvis blir det bedre med ny fastlege. :)

Jeg har alltid vært veldig lett-trent så jeg tror det kommer til å gå ganske fort opp igjen. Problemet blir nesten å ikke starte for hardt, så jeg er nødt til å sette grenser for meg selv på det området.

Men har du noen forslag til en diett eller kostholdsplan som kan kombineres med gåturene? Det hadde jo vært allright å ha et fint grunnlag før jeg begynte med styrketreningen også - og jeg er ikke komfortabel med hvordan kroppen kjennes nå. Ønsker å rense opp litt og bli kvitt litt ekstra. Kunne PSMF vært et alternativ? Kjørte litt lavkarbo før jeg ble syk,og det gikk fint, men alt gikk litt av sporet når jeg ble dårlig, og det har blitt mye brus og usunn flytende ferdigmat, ettersom ting ble litt vanskeligere og demotiverende.

Jeg vil gjerne kjøre på noe som gir raske resultater og deretter gå tilbake til et vanlig sunt kosthold etterpå. Poteter, ris og pasta har jeg aldri vært en fan av, så det blir lite av det til vanlig - mye kjøtt og grønnsaker derimot. =)

Hei

Her har du all min sympati, ettersom kyssesyken er omtrent det verste og enda verre enn det jeg noensinne har hatt. Jeg vil heller føde barn i seteleie enn å oppleve noe sånt igjen (og heldigvis opplever man ikke noe sånt mer enn en gang). Det er dessverre ingenting man kan gjøre med kyssesyken annet enn å la den gå sin gang, siden det er ett virus og det uten kjente behandligsmetoder. Det eneste legene kan gjøre er evt. smertelindring og advare mot nettopp alkohol og kontaktsport siden det kan få fatale følger.

Om leveren og milten din har normalisert seg passelig og at verdiene på prøvene dine ser fine ut er det strengt tatt ikke store faren når du gjør noe, om du da orker, det er litt verre om det forsatt er hovent og du har forhøya prøver, for da burde du være litt forsiktig.

Jeg lå på sofa i tre måneder når jeg hadde kyssesyken, og det mener jeg bokstavelig talt. Bare det å skulle vaske seg visste seg å bli en fleretimersjobb, siden jeg måtte sove mellom å vaske håret og vaske kroppen. Man føler seg litt som ett råttent lik når man endelig begynner å føle seg bra nok til å bevege seg, men ikke har overskudd til å gjøre så mye. Når det er sagt så er det kroppen som er rammet av ett kraftig virus, det er ikke du, og kroppen sier fra når den er bra nok til å gjøre noe.

Å begynne å trene igjen er vanskelig. Du føler deg bra, men du er det ikke. Kroppen trenger tid å bygge seg opp igjen og bli vant til bevegelser, og dermed bør du ikke gønne på med vektene du brukte før du ble syk. Start med lave eller ingen vekter og jobb deg opp, gjerne over tre-fire uker. Det krever tålmodighet, men kroppen vil også takke deg med å la være å kjøre på en smell. Jeg startet selv med de rosa 2kgsmanualene første treninga, følte meg litt pinglete, men jeg pesa og svetta som en gris og måtte sove 4 timer etterpå ;)

Kosten er ganske enkel. 5 kg ned tilsvarer 37500 kalorier. Disse må du ta ut av energiinntaket ditt for å gå ned i vekt. Deler vi dette på de anbefalte 500 kaloriene i underskudd så blir det 75 dager. Det har vi da strengt tatt ikke tid til, så enten må du øke treningsmengden eller minke energimengden du tar inn. Bare ikke overdriv med ett lavt inntak av kalorier siden det faktisk kan ha en del negative konsekvenser både på allmenntilstanden din nå, og for diverse hormoner i kroppen. Kroppen din trenger næring for å bli raskere restituert etter ett så kraftig angrep.

Kosten din kan fordeles sånn her

1,5-2,5 ganger din egen kroppsvekt i protein

1g fett pr kroppsvekt ELLER (dersom 1g fett pr kroppsvekt gjør at du overstiger ditt daglige anbefalte inntak) minimum 10 gram fett pr måltid - og husk at 10-20 av dagens fett bør være omega3fettsyrer.

Resten kan du fylle opp med smarte karbohydrater

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...