Gå til innhold

hjelp til et sunt og godt kosthold! :)


MatsEinar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 24 år, som nå har forstått at jeg kanskje skal spørre om litt hjelp når det kommer til det å sette opp og strukturere et godt kosthold ;P

Jeg er 177cm høy og veier 80,5 kg..

Jeg er ganske aktiv og en normal uke består av en 8-9 treningsøkter (Fotballtreninger, fotballkamp, håndballtreninger, håndballkamp, volleyballtrening, styrketrening)

Har den siste tiden mistet litt motivasjon i styrketreningen, men har til gjengjeld meldt meg inn i TRX gruppe på treningsstudioet en gang i uken.

Jeg jobber som vernepleier i skolen, noe som betyr arbeidstid fra 8-16/17, noe som igjen betyr at jeg er avhengig av et par måltider i arbeidstiden.. Disse måltidene har jo da lett for å bli rask mat som f.eks en pakke boller og en sjokomelk osv osv... Dog hender det at jeg slår til med en skyr m/musli + frukt..

Grunnen til at jeg nå søker etter hjelp, er at jeg rett og slett merker at jeg ikke har overskudd og/eller kunnskap nok til å strukturere kostholdet mitt nå når hverdagen er så hektisk som den er.

Mitt mål er å redusere fettprosent, samt bygge mer muskler (ikke type bodyfitness), men enkelt og greit en veltrent kropp..

Håper på masse svar og gode tips! Alt taes imot med stor takknemmelighet! :)

Spør selvsagt om det er noen annen informasjon som kan være av interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :) Du trener noe helt utrolig mye, og med all jobbingen i tillegg må det være tøft på kroppen! Men du føler at det går fint? Tror absolutt du bør ta godt tak i kostholdet for å sørge for å ha mest mulig energi til å takle hverdagen, så bra du tar initativ til det :) Du bør nok legge mer fokus i styrketreningen dersom målet er mer muskler. Kjører du noe program i dag? Hvor ofte kan (og orker!) du å trene styrke i uka?

I forhold til kostholdet: Hvordan mat liker du å spise, når liker du å spise (frokostmenneske? ikke?), hvordan er mulighetene for måltider, liker du store eller små måltider? Fortell litt detaljert, så er det lettere å hjelpe deg :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går ganske fint, men det er jo en årsak til at jeg nå endelig tar steget og spør om hjelp her inne.. Det er dager jeg kommer hjem fra jobb og bare sovner på sofaen.. så jeg forstår jo at kroppen har sendt signaler en stund om at her må det mer strukturert og næringsrik matinntak til! :)

Som sagt ovenfor så har jeg nå mistet litt motivasjonen i styrketreningen, men følger i utgangspunktet RYP sitt "maksimal muskelvekst" program, som går over 3 dager i uka.. Dog hender det at det blir en fjerde økt også, men det kommer an på hvordan aktivitetsnivået er ellers i uka.. Nå er jo fotballsesongen over, mens håndballsesongen er igang for fullt.. Aktivitetsnivået vil vel derfor være nogenlunde det samme i antall timer iløpet av uka..

Når det kommer til kostholdet er jeg egentlig svært åpen for det meste.. Spiser "alltid" frokost (hender det blir travelt om morgenen), og da går det som regel i brødskiver med div pålegg.. Lunsj er et måltid jeg må innta på jobb, og kan til tider bli veldig impulsivt.. Kan bli boller og sjokomelk, kan være skyr m/musli og frukt.. Til middag bruker jeg fisk, kylling, strimlet svinekjøtt, wokgrønnsaker, div supper, og så hender det selvsagt at jeg skeier ut i travle tider med frossenpizza og annen "fastfood".. Kveldsmat består igjen som regel av brødskiver med div pålegg..

Alt i alt vil nok det beste for meg være flere små måltider, da jeg som regel er på farten og ikke alltid har tid til å lage meg det gode næringsrike måltidet.. Trener som sagt en hel del på egen hånd, men er også fotballtrener, så det går noen timer der også iløpet av uka..

Vet ikke helt hva mer jeg skal si.. Men kort sagt vil det beste for meg (tror jeg) være et godt strukturert kosthold delt opp i flere små måltider.. Har også en del proteinpulver av typen starnutrition - whey 80 stående, men det blir ikke brukt nå da jeg har fått så mange ulike råd og tips om hvordan jeg skal/ikke skal bruke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du trener så mye, MÅ du få i deg mer mat. Ta utgangspunktet i proteinrik mat som kjøtt, egg, melkeprodukter osv. Kjør på med karbohydratvarer som frukt, grønnsaker, poteter, ris osv, og fettkilder som nøtter, frø, avokado, melkeprodukter osv.

Ditt problem er ikke å begrense inntaket vil jeg tro, på mange måter. Angående hva du spiser av ditt forrige oppsett, er det utrolig individuelt. Om du tåler kornvarer, er det ingen problem å fortsette med det, i og med at du trenger energien. Det er imidlertid mange som KAN bli slapp på dette (derav meg), men det betyr ikke at det gjelder deg ;) Jeg ville uansett fått i meg 3-4 egg til frokost i tillegg!

Samme med lunsj, spis egg, midddagsrester osv. Litt plnalegging, så har du en mye bedre niste, OG sunnere, enn alle andre!

Personlig liker jeg godt å spise etter biorytme prinsippet.Biorytme diett - Gå ned i vekt uten å oppgi alt det gode Dette betyr at du spiser fett og protein tidlig på dagen, og karbohydrat og protein etter trening, og til dagens siste måltid. Jeg har mer stabil energi over hele dagen, og jeg er ikke den eneste dette gjelder.

Jeg spiser da f.eks omelett til morgenen, litt avhengig av når jeg trener, blir det som regel et måltid med kjøtt osv, grønnsaker og litt potet, og siste måltid blir en stor porsjon med havregrøt og proteinpulver.

Dette er selvsagt individuelt, men det er MANGE som reagerer bra på dette kostholdet. Ellers anbefaler jeg også børge fagerli sin artikkel om health and fitness concept:Health & Fitness Concept - Kosthold - MyRevolution

Her tas egentlig alt opp a det du lurer på, og det er samme om du skal gå opp i vekt, ned i vekt eller whatever. det er snakk om livsstilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...