Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå ned i vekt og har da forstått det slik at det er lurt å spise mest proteiner og minst karbohydrater.

Jeg er veldig glad i kyllingfilet, men er ikke noe flink når det gjelder ulike måter å lage det på.

Blir kylling og ris liksom (og ris bør man vel ikke spise)

Har du er supergod oppskrift med kyllingfilet som du vil dele?

Fortsetter under...

Kyllingcurry:

2 løk

2-10 fedd hvitløk

1-2 chilli

5 gram smør

Surres i panna i 5 minutt til løken blir myk

2 kyllingfileter

1 ts garam masala

1 ts jeera (spisskummen)

1 ts extra hot chilipulver (om du liker sterk mat)

1 dryss salt

1 dryss pepper

2 kyllingfileter

1 boks hakkede tomater

100 gram kokosmelk (kan droppes om du vil redusere fett)

2-3 ss matyoghurt

Tilsett krydderet og kyllingfilene i biter og stek til kyllingbitene er stekt på alle sider. Tilsett tomatene og kokosmelk og la det koke i en gryte i 1 time. Tilsett yoghurt de siste 5 minuttene.

Kan gjerne spises med ris, men er bra uten også. Ha f.eks en brokkolimos ved siden. Du kan også ha sopp i gryten om du vil. Brokkoli, gulrøtter eller andre grønnsaker kan også tilsettes de siste 5 minuttene av koketiden.

Om du lager en lomme i kyllingfiléten, fyller den med chevre eller annen valgfri ost (Philadelphia går også, veldig godt om man lager en blanding av Philadelphia og pesto) og surrer bacon rundt den før du ovnssteker den så lover jeg at du aldri kommer til å synes kyllingfilet er kjedelig igjen.

Du kan også bare ta en hel kyllingfilét, dyppe den i eggehvitte og så rulle den rundt i parmesan før du steker den.

Stikkordet er altså ost. Og bacon.

Om du lager en lomme i kyllingfiléten, fyller den med chevre eller annen valgfri ost (Philadelphia går også, veldig godt om man lager en blanding av Philadelphia og pesto) og surrer bacon rundt den før du ovnssteker den så lover jeg at du aldri kommer til å synes kyllingfilet er kjedelig igjen.

Du kan også bare ta en hel kyllingfilét, dyppe den i eggehvitte og så rulle den rundt i parmesan før du steker den.

Stikkordet er altså ost. Og bacon.

Med andre ord, tilfør den magre kyllingfileten fett for å få den til å smake bedre (og jeg er så enig)

Annonse

Men seriøst:

Skal du ha en ultramager variant:

Kok opp vann med kyllingbuljong i, litt hele pepperkorn og et par laubærblader.

legg kyllingen oppi, skur av varmen (men la kjelen stå på den varme platen) og dekk med lokk. La trekke i 10-15 minutter. Ta fileten ut av vannet og la den hvile noen minutter.

Mens kyllingen trekker kan du lage en dressing av mager kesam med salt, pepper, estragon (nydelig urt til kylling), litt hvitløk, fersk chili.

Evt en sennepsvinaigrette: i passende glass, f eks tomt tomatpureglass eller tilsvarende, 2 deler rapsolje (jomfru seff) til ca 1 del balsamicoeddik (husk å smak til slik at disse balanseres), knivsodd salt, litt pepper, 1 teskje disjonsennep, sett på lokk og rist som faen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...