Gå til innhold

USA - Tips til handling og resturanter?


Blondina

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet til USA. Her skal jeg bo i et år, men er redd for å fylle to flyseter på veien hjem. Noen som har erfaringer med maten her? Hva er greit å kjøpe? Hvor bør man handle? Hvor finner man ting som tilsvarer norsk?

Jeg kjøpte low fat cottage cheese.. Det var forferdelig.

Jeg er i utgangspunktet ikke utrolig fan av Cottage Cheese, men sammen med f.eks eple og kanel er det kjempegodt! Som en dessert!

Roomien min var ute og hanla brød og fant til sin forskrekkelse ut av det inneholder dobbelt så mye kcal som i Norge. Er det mulig? Alt oppgis pr. serving, og jeg har ikke peiling på oz. Noen som har noen tips?

Hvor er det greit å spise ute her? De lister jo opp kcalorier på alt her, så det er klart man greier å følge med hvis man vil. Håper Norge adopterer det etterhvert.

På skolen har de alt du kan tenke deg. Fra Burger King til Sushiresturant, men det er jo dyrt å kjøpe seg mat hver dag, selv om det tilsvarer prisen på en dårlig norsk kantinelunsj, så jo ikke det noe man kjøper seg i Norge hver dag. Det må nok bli matpakker etterhvert.

Setter pris på alle svar! Kom også med andre tips ang. USA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg flyttet nettopp til USA selv, for ett semester. Hvor i USA skal du bo?

Når det gjelder maten har jeg ikke hatt noe problem med å finne sunne og ganske tilsvarende norske matvarer. Jeg handler det meste av maten min på Safeway hvor det er en stor frukt og grøntavdeling og ganske greit med kjøtt (men lite fisk).Noen ting er selvsagt litt annerledes, men alt i alt er det ganske greit å finne sunne ting. Så lenge man holder seg til råvarer, og leser litt på hva ting inneholder, så klarer man seg bra. De reklamerer mye med "low fat", men ikke like mye med "low sugar" så sjekk at ting ikke er stappa full med sukker i stedet (som f. eks. brødet). Brød eller rundstykker er forøvrig veldig enkelt å bake selv med grove ingredienser.

Hva du bør handle er litt opp til deg selv, men det finnes en haug med bra oppskrifter osv. her på forumet, så du får søke litt rundt. Jeg vil si at råvarer alltid er best, da vet du hva du får. Kyllingfilet i USA er jo ikke særlig forskjellig fra kyllingfilet i Norge.

Når det gjelder oz. har det gjort meg også litt forvirra, men en god del ting har også mengden oppgitt i gram (gjerne i parentes et eller annet sted på boksen). Og hvis du lager maten din selv er det bare å regne om hvis mengden er viktig. Hvis ikke er det jo bare å slenge ting sammen. :)

Spiser sjelden ute her så vet ikke, men så lenge du ikke er på diett og vet hvordan du skal spise sunt er det vel ikke noe problem.

Hvis du er usikker på hva du kan spise på skolen anbefaler jeg å kjøpe Tupperware bokser og lage f.eks. eller ta med resten av middagen fra dagen før.

Og, bare som et lite PS: så lenge du er i nok aktivitet og vet sånn halvveis hva du putter i munnen tror jeg ikke du vil ha noe problem med og få plass i flysetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg flyttet nettopp til USA selv, for ett semester. Hvor i USA skal du bo?

Så bra! Jeg er i California og koser meg i varmen. Hvor er du? Går på UCSD. Hva tar du utveksling fra?

Når det gjelder maten ....

Nei, jeg ser jo de rene greie matvarene og vet at det bare er å kjøpe dem, men så fort jeg skulle hatt noe som er behandla på en eller annen måte, som cottage cheese eller kunstig søtning, så blir jeg usikker. Det står liksom ikke sånn veldig i klartekst. Hvordan spiser du til vanlig?

Når det gjelder oz. har det gjort meg også litt forvirra, men en god del ting har også mengden oppgitt i gram (gjerne i parentes et eller annet sted på boksen). Og hvis du lager maten din selv er det bare å regne om hvis mengden er viktig. Hvis ikke er det jo bare å slenge ting sammen. :)

Spiser sjelden ute her så vet ikke, men så lenge du ikke er på diett og vet hvordan du skal spise sunt er det vel ikke noe problem.

Hvis du er usikker på hva du kan spise på skolen anbefaler jeg å kjøpe Tupperware bokser og lage f.eks. eller ta med resten av middagen fra dagen før.

Jeg burde gå på diett, men jeg vet ikke om jeg får det til. Reiser sammen med en diger gjeng som alltid skal ut og spise, men tupperware må absolutt investeres i :)

Og, bare som et lite PS: så lenge du er i nok aktivitet og vet sånn halvveis hva du putter i munnen tror jeg ikke du vil ha noe problem med og få plass i flysetet.

Hehehe, det er ikke meg jeg har bilde av på avataren min altså :p Jeg kobler somregel ut hjernen når jeg putter noe i munnen, men jeg håper jo på at så fort jeg får timeplanen i ordren og får inn noen lunde rutiner at jeg skal greie å skjerpe meg (fantastisk hvordan det alltid finnes unnskyldninger..) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Jeg er i California og koser meg i varmen. Hvor er du? Går på UCSD. Hva tar du utveksling fra?

Nei, jeg ser jo de rene greie matvarene og vet at det bare er å kjøpe dem, men så fort jeg skulle hatt noe som er behandla på en eller annen måte, som cottage cheese eller kunstig søtning, så blir jeg usikker. Det står liksom ikke sånn veldig i klartekst. Hvordan spiser du til vanlig?

Jeg burde gå på diett, men jeg vet ikke om jeg får det til. Reiser sammen med en diger gjeng som alltid skal ut og spise, men tupperware må absolutt investeres i :)

Hehehe, det er ikke meg jeg har bilde av på avataren min altså :p Jeg kobler somregel ut hjernen når jeg putter noe i munnen, men jeg håper jo på at så fort jeg får timeplanen i ordren og får inn noen lunde rutiner at jeg skal greie å skjerpe meg (fantastisk hvordan det alltid finnes unnskyldninger..) ;)

Er i California selv, tar et semester med sosiologi gjennom utvekslingsprogrammet NTNU har med Berkeley. :)

Ikke overtenk ting! Når jeg ikke er sikker på ting sjekker jeg som regel ingrediensene og velger bort det som ikke passer med tanke på det jeg ikke skal ha. Så det må du vel finne ut av først. Vil du for eksempel ned i vekt er det en masse guider på hva du bør/ikke bør spise her på forumet også, sjekk det ut hvis du er usikker. :) Hvis du derimot ikke er på diett gjelder det vel å spise sunt og varier, med mye protein, grønnsaker og en bra miks av gode karbohydrater - og fettkilder. Så lenge ikke vennegjengen din bare drar på Burger King eller andre fast food restauranter er det vel ikke noe problem å spise ute?

Jeg spiser som regel havregrøt (enkel, usukret, plain havregryn med melk, rosiner, proteinpulver) til frokost, omelett med egg, løk og andre grønnsaker, tunfisk osv. til lunsj, kjøtt, kylling, fisk osv. med grønnsaker, ris eller lignende til middag. Enkelt og greit å både handle og lage. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i California selv, tar et semester med sosiologi gjennom utvekslingsprogrammet NTNU har med Berkeley. :)

Såppas, spennede da. Da går du på hele ranking nr. 9 over verden beste universiteter ifølge Times Higher Educations nyeste ranking! Det kan du ta med deg videre ;) Jeg lover å komme innom hvis jeg skal nordover =)

Jeg spiser som regel havregrøt (enkel, usukret, plain havregryn med melk, rosiner, proteinpulver) til frokost, omelett med egg, løk og andre grønnsaker, tunfisk osv. til lunsj, kjøtt, kylling, fisk osv. med grønnsaker, ris eller lignende til middag. Enkelt og greit å både handle og lage. :)

Nå ble jeg inspirert her. Planlegger omelett til forkost, og satt igang og stekte en kyllingfilet + brokkoli, salat og rødløk som skal i en boks til lunsj :D I morgen skal jeg møte min personlige trener igjen, så skal vi diskutere fremtidens mål og planer. Det blir jo spennede. Jeg har faktisk overtalt han til å bli med meg på butikken og handle mat, så jeg ser hva jeg skal velge. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare poster det jeg skrev som svar til en annen for ca et år siden:

Jeg var utvekslingsstudent i Arizona skoleåret 10/11.

I butikkene har de utrolig mye god frukt, grønnsaker, smakfult kjøtt (anbefaler ground turkey i stedet for ground beef - det blir på en måte kyllingkjøttdeig vs kjøttdeig, det var bare de to typene jeg kom over der i hvert fall). Kylling, kalkun, biff, egg... Ellers finnes det litt fisk, tunfisk og reker er genialt dersom du liker det. Laks er ofte dyrere og ikke alltid så lett å få tak, men det er fullt mulig! Havregryn fåes kjøpt, brown rice, whole wheat pasta, poteter/søtpoteter. Det er egentlig ikke vanskelig dersom man bare "tenker seg litt om".

Typisk handleliste for meg i USA:

Frukt, Bær

Grønnsaker, Avocado

Tunfisk, Reker, Laks, Hvit fisk

Kylling, Kalkun, Kalkunkjøttdeig

Egg

Cottage Cheese (lowfat)

Melk (nonefat eventuelt lowfat), Almond/Rice milk

Havregryn (old fashioned oats)

Brun ris (brown rice), fullkornspasta (whole wheat), potet, søtpotet

Diet Coke/Diet Pepsi

Skinke, ost osv

(+ tyggis, mørk sjokolade (man kan få helt opp til 99%), is eller annet "godt" som fristet der og da).

Når det gjelder brød i USA så synes jeg at det var bedre å leve uten, men etter å ha gjort litt research da jeg kom hjem så fant jeg ut at ezekiel bread er et ok alternativ om du får tak i det!

Det kryr av fantastiske sushi og andre restauranter. De fleste utesteder har kylling og grønnsaker + ris på menyen, så lenge det ikke er noe typisk fast food sjappe, så det å gå ut med venner burde ikke være noe problem så lenge du bare velger riktig på menyen.

Prøv å ikke stress så mye, få i deg næringsrik mat, men unn deg også noe i blant. Jeg selv lot det gå altfor langt da jeg var der og ble spiseforstyrret :-/ I stedet for å gå opp 10kg som de fleste gjør, gikk jeg ned 10+ unødvendige. Jeg er heldigvis så og si frisk nå og vekten er tilbake der den skal være.

Ønsker deg et supert år, kos deg masse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Amerika og vekter og målinger og sånn;

Av en eller annen tragisk grunn så bruker amerikanerne the Imperial system, hvor ting måles etter volum, ikke vekt.

Dette er spesiellt bedritent når du skal bake/lage mat,da det er vanskelig å ta hensyn til tetthet.(Derfor, bruk vekt og gå etter vekt, eurostyle<3)

1 inch = 2.5 cm

1 ouce=ca 28 gram(du kan runde opp til 30 eller runde ned til 25 om du vil være sikker på at du får nok/for lite alt ettersom)

1 lb = 1 pound = 450 gram.(en quarterpounder blir følgelig et kvart pund,eller 112.5g)

1 foot = ca 30 cm

3 feet = ca 90 cm = 1 yard

1760 yards = 1 mile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ser bra ut den pakka der, selv fan av ON sine produkter

CLA er i og for seg bortkastede penger samt at noen vil si frie aminosyrer/bcaa også kan sløyfes, men siden en er i statene og kosttilskudd er grisebillig i forhold til her hjemme er det bare å gønne på og fylle opp skapet så en skulle tru en var hjemme hos Lance Armstrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...