Gå til innhold

Mange repetisjoner vs få?


Rabiosa

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen fortelle meg litt om hvilken forskjell det utgjør å ta mange og litt lettere repetisjoner med vekter i forhold til å ta få men skikkelig tunge (altså XXkg x 4 vs XXkg x 14 for eksempel)?

Hørte at mange repetisjoner gir større muskler og få og tunge gir mer styrke, men jeg (uerfaren som jeg jo er) tenker at styrke = større muskler???

Vil lære så mye som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

-Antall repetisjoner uavhengig av motstand vil være en tid muskelen er i arbeid (f eks om en tar 10rep og bruker 3sek ved hver repetisjon har muskelen vært i arbeid i 30sek)

-Motstand(mekanisk drag) sammen med repetisjoner og sett vil gi forskjelligere signaler til muskulaturen.

For å regne ut det totale volumet(pr muskelgruppe/øvelse) ganger en:

kg x reps x sett

>5-6repetisjoner stimulerer til styrke

>15repetisjoner stimulerer til muskelvolum/hypertrofi

>20repetisjoner stimulerer til muskulær utholdenhet (om man skal velge å kalle det det - personlig har jeg vanskeligheter for å skille hypertrofitrening og muskulær utholdenhet fra hverandre i praksis..)

Det spørs hva en er ute etter, men jeg vil anbefale å variere såfremt en ikke trener mot en spesifikk idrett. Likevel er det viktig å uansett trene "så tungt som teknikken tillater", ellers vil du i verste fall bare ha vedlikeholdt formen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...