Gå til innhold

Spørsmål ang vekt/fett% nedgang --> utregning

Anbefalte innlegg

Gjest Ukjent666

Har et par spørsmål ang utregning(bare om det stemmer osv)

Hvis man har en hvileforbrenning/forbruk per dag på: 2200kcal

Daglig inntak: 1400kcal

Daglig underskudd: 800kcal

Ukentlig underskudd: 5600kcal

Mnd Underskudd: 22400kcal

Nedgang i kg/fett: (22400/7000) 3,2kg

3mnd med denne typ:= 9,6kg i fett/vekt nedgang

Vil dette stemme i så fall?:) Eller tar jeg helt feil når det gjelder "teorien"? Hvilken garanti har man for at en teori stemmer?

Man har jo de som går på PSMF.. Går vel på 1000kcal underskudd per dag stort sett.. = 1kg fett i uken=4kg i mnd.. Vil dette stemme?(vil man kunne se det på vekten f.eks?)

Litt inspirert av den artikkelen som ligger ute. Men er det så "enkelt" at hvis man ligger i underskudd.. Så vil man til "slutt" uansett, få vekk fett%? La oss si man har 25% og da har 15kg fett= 4-5mnd med denne type underskudd: Vil dette da gi resultater i form av fett% på 7-10%?

Fortsetter under...

Energi likningen vill stemme. Men når du kutter stort så vill kroppen kompansere med blant annet å bevege seg mindre ( skjer en del andre ting også ). Det kommer også ann på fettprosenten din. Umulig å si på forhånd

Gjest Ukjent666
Energi likningen vill stemme. Men når du kutter stort så vill kroppen kompansere med blant annet å bevege seg mindre ( skjer en del andre ting også ). Det kommer også ann på fettprosenten din. Umulig å si på forhånd

Ok. "hvileforbrenning" er vel hvileforbrenning?:) Det er IKKE vedlikehold på et visst treningsnivå osv... Det er hvileforbrenning, forandrer den seg etter hva man spiser også?...

Edit: hvis man klarer å sette seg mål om 3-5 styrketrening per uke.... og holde dette igjennom hele tiden? I teorien skal jo energi behovet være 2200kcal for en kar på 80kg og 174 i så fall?:)

Ok. "hvileforbrenning" er vel hvileforbrenning?:) Det er IKKE vedlikehold på et visst treningsnivå osv... Det er hvileforbrenning, forandrer den seg etter hva man spiser også?...

Edit: hvis man klarer å sette seg mål om 3-5 styrketrening per uke.... og holde dette igjennom hele tiden? I teorien skal jo energi behovet være 2200kcal for en kar på 80kg og 174 i så fall?:)

Mulig jeg tar helt feil, men mener å huske at også hvileforbrenningen synker, ikke mye men litt. Var bare for å poengtere at du ikke kan behandle kroppens om et lukket system. De forskjellige formlene for energibehov er ikke eksakte, de er kun ment for å gi en pekepinne.

Personlig syns jeg du har litt stort underskudd. La merke til at du skrev i en annen tråd at du var litt av og på psmf. Kanskje et moderat underskudd og en mer tolmodig tilnerming vill fungere bedre for deg? :)

Gjest Ukjent666
Mulig jeg tar helt feil, men mener å huske at også hvileforbrenningen synker, ikke mye men litt. Var bare for å poengtere at du ikke kan behandle kroppens om et lukket system. De forskjellige formlene for energibehov er ikke eksakte, de er kun ment for å gi en pekepinne.

Personlig syns jeg du har litt stort underskudd. La merke til at du skrev i en annen tråd at du var litt av og på psmf. Kanskje et moderat underskudd og en mer tolmodig tilnerming vill fungere bedre for deg? :)

Hehe. Joda! Tingen min er at jeg er vanvittig vinglete: skal jeg prøve øke i styrke, eller gå ned i fett%?.. Men måtte bare se litt på teorien ang fett%! Litt interessant!;)

Ifølge Fleskedynamikkens læresetninger - Fitnessbloggen

Så var det jo "bare" å bevege seg mye, samtidig å senke inntak litt, men klare å holde aktivitet oppe. Så "skal" man jo kunne få fett% no matter what når det gjelder styrke/masse... Så dermed: teorien: vil man gå ned i fett% med "såpass" underskudd, så lenge man tenker på mye aktivitet per dag:

Nytt spørsmål:

Eks: gutt 80kg 174cm(mitt eks)

Min 4styrkeøkter til 6styrkeøkter per uke

3-4timer gåing(5-6km/t) i uken..

Og la oss si da:Ekstremt kosthold

PSMF eller mellom 1300-1600kcal per dag!

Vil man uansett gå ned i fett% da:) Så lenge man klarer dette?

PS: Vil ikke ha noe type "dette er for drøyt" osv.. Det er BARE et eksempel på tankegangen! Om det FUNKER eller ikke, hehe!

Hvileforbrenningen står ikke nødvendigvis stille dersom du gjør endringer i vanene dine: dersom man øker muskelmassen økes hvileforbrenningen, dersom du slanker deg hardt nok til at muskelmasse forbrenner vil hvileforbrenningen minke og dersom du ligger på veldig lavt kaloriinntak over tid vil stoffskiftet ditt begynne å gå saktere.

Å beregne energiinntak kun på høyde/vekt vil ikke være helt nøyaktig. Og; jada, kaloriunderskudd vil resultere i vektnedgang - det er helt sikkert det - men så må du tenke på om det er alt du vil eller om du vil bevare/øke muskelmasse, beholde energinivået ditt og ikke minst beholde resultatene dine når du er ferdig slanket.

1400 kcal i døgnet for en voksen mann er for lite..ifølge tns kalkulatorer er vedlikeholdsenergiinntaket for en person på 80 kilo 2640 (33 kcal pr kilo kroppsvekt), og de sier også at en må prøve seg fram fordi det ikke er helt eksakt - men at det gir en viss pekepinn. Anbefalt inntak (samme kalkulator) tilsier at du skal ha 28 kcal pr kilo når målet er sunn vektnedgang som ikke går ut over muskelmassen. Det betyr for deg 2240. Jeg ville ikke lagt meg noe under dette, annet enn hvis du har gjort dette 2-3 uker uten målbart resultat.

PSMF er en ekstremdiett og selv om en blir kvitt endel fett blir en kvitt endel annet også. Har forsøkt den selv og besvimte på fjerde dagen. Første og eneste gangen jeg har besvimt. Ikke å anbefale:)

Annonse

Gjest Ukjent666

Har hatt psmf i samlet 2,5mnd.. 3uker+3uker... Så vet hva PSMF er. Og det er ikke "hva jeg skal gjøre" som er poenget er:

Poenget er utregning osv.. 7000kca=1kg fett? Klarer man 7000kcal ila 1 uke så SKAL man ned 1kg fett? Eller?

Osv osv osv.. Om man gir FAEN i muskelmasse/styrke osv... Så lenge man klarer det underskuddet per uke i teorien så SKAL man klare det?:)

Er ikke for å være vanskelig, men er jo et svar man kan svare på ihvertfall! Hehe!

Kan jo ta Fleskedynamikkens læresetninger - Fitnessbloggen som eks:. han skriver han ville tatt 1år, hell no.. så et annet tidsperspektiv,, hell no.. og 100++dager.. Det var godkjent.. Han klarte gå ned i fett%, men mistet masse/styrke... Om jeg så LØPER 2timer per dag+ 3styrkeøkter i uken, spiser 1000kcal.. Så SKAL jeg få resultater uansett liksom? Thats my point?

Og nok en gang 1kg fett = 7000kcal eller 7500kcal.. Hvis man klarer dette, blir det utelukkende fett? Eller?:) På la oss si 1 eller 2 uker?:) Eller er det noe "maks" forbrenning av fettvev?

Har du stort underskudd vill du kunne gå ned mye om du har mye fett å ta av. Som det også er nevnt i artikkelen sparebluss er bare tull, forbrenningen senker seg aldri så mye at du ikke vill miste fett lenger.

Og siden du sier det ikke er "hva du skal gjøre som er poenget her," så kan jeg jo bare gjenta svaret mitt ovenfra. Det er umulig å si hvor mye du vill miste på forhånd. Du kan vertfall ikke regne deg frem til det eksakt. Du kan sette opp et regnestykke slik som i artikkelen, og bruke fleskebanken som motivasjon, bare husk at tallene aldri vill være helt eksakte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...