Eyila Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Etter for mange timer foran en pc har jeg klart å få senebetennelse ("musesyken") i høyrehånden. Det er spesielt området rundt tommelen som er vondt, og å holde rundt/løfte ting funker dårlig. Det er til og med vondt å løfte vannglasset, eller holde en penn for å skrive når det er på det verste.. Så dagens utfordring, noen smarte øvelser (for overkropp) der man ikke trenger å holde rundt, eller løfte ting? På trening på lørdag tok jeg markløft - det fungerte greit så lenge jeg har tommelen på samme side som resten av fingrene og bare lar stangen 'hvile' i fingergropen. Samme med nedtrekk - istedet for å klemme hardt rundt stangen lot jeg den bare ligge under fingrene liksom. (Det hadde kanskje vært bedre å droppet disse øvelsene også, men noe trening må jeg jo få gjort ). Det største problemet var ved bicep/tricep, og en arms roing. Push-ups var heller ikke spesielt behagelig - men det kan ha noe med at det var den siste øvelsen - og hånden allerede var veldig vond/sår. Nå har jeg ikke trent siden lørdag, eller sittet med en pc (før nå) så hånden er allerede mye bedre - men vil jo helst ikke at det skal komme tilbake igjen heller.. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12579-alternative-%C3%B8velser-ved-senebetennelse-i-h%C3%A5nden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole-Mats Moskvil Skrevet 24. september 2012 Del Skrevet 24. september 2012 Etter for mange timer foran en pc har jeg klart å få senebetennelse ("musesyken") i høyrehånden. Det er spesielt området rundt tommelen som er vondt, og å holde rundt/løfte ting funker dårlig. Det er til og med vondt å løfte vannglasset, eller holde en penn for å skrive når det er på det verste.. Det du bekriver der er ikke veldig typisk for musearm, da sitter smertene på utsiden av albuen og ned over underarmen. Smerter i tommelen og problemer med å holde ting er veldig typisk for karpal tunell syndrom hvor nervene til hånda klemmes av under et bånd i håndleddet, eventuelt ved en senebetennelse i en av senene til tommelen. Førstnevnte har vi ikke veldig mye god behandling for, sett bortsett fra opeasjon, senebetennelsene har vi ofte god behandling mot. Det er vanskelig å finne gode alternative øvelser hvor du ikke holder rundt noe. Man kan komme utenom noe ved å bruke apparater, men det er jo hverken moro eller noe særlig godt alternativ. Eventuelt kan du jo bruke reimer for å avlaste grepet litt. Anbefaler deg uansett å få det undersøkt skikkelig så du kan få rett behandling, og ihvertfall unngå de tinga som provoserer. Om det er en senebetennelsesrelatert plage du har kan de fort bli betydelig mer langvarige og smertefulle enn nødvendig om du ikke tar de på alvor fra børjan av. Eyila og Kristin Charm 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12579-alternative-%C3%B8velser-ved-senebetennelse-i-h%C3%A5nden/#findComment-487552 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyila Skrevet 24. september 2012 Forfatter Del Skrevet 24. september 2012 Det du bekriver der er ikke veldig typisk for musearm, da sitter smertene på utsiden av albuen og ned over underarmen. Smerter i tommelen og problemer med å holde ting er veldig typisk for karpal tunell syndrom hvor nervene til hånda klemmes av under et bånd i håndleddet, eventuelt ved en senebetennelse i en av senene til tommelen. Førstnevnte har vi ikke veldig mye god behandling for, sett bortsett fra opeasjon, senebetennelsene har vi ofte god behandling mot. Det er vanskelig å finne gode alternative øvelser hvor du ikke holder rundt noe. Man kan komme utenom noe ved å bruke apparater, men det er jo hverken moro eller noe særlig godt alternativ. Eventuelt kan du jo bruke reimer for å avlaste grepet litt. Anbefaler deg uansett å få det undersøkt skikkelig så du kan få rett behandling, og ihvertfall unngå de tinga som provoserer. Om det er en senebetennelsesrelatert plage du har kan de fort bli betydelig mer langvarige og smertefulle enn nødvendig om du ikke tar de på alvor fra børjan av. Takk for svar! Grunnen til at jeg kaller det "musesyke" er fordi det bokstavelig talt kommer pga bruk av mus på jobb. Men jeg aner ikke om det egentlig faller under definisjonen av musesyke. Vi fikk nytt utstyr for noen uker tilbake, og den nye musen er for stor for mine hender, så allerede etter første uken måtte jeg slutte å bruke den fordi det gjorde kjempe vondt. Men selv om jeg har byttet tilbake til en gammel (og mindre) mus så har jeg dager der det er veldig vondt igjen, mistenker at det er treningen som gjør vondt verre. Så jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet og la hånden få en ordentlig pause fra treningen også Så får jeg gå og få det undersøkt om det likevel ikke blir bedre.. Rart hvor sykt lysst man får til å trene når man vet man ikke kan/bør hehe Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/12579-alternative-%C3%B8velser-ved-senebetennelse-i-h%C3%A5nden/#findComment-487807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.