Gå til innhold

Hvordan gjøre oppskrifter sunne?


SaraM

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er fullstendig forrelsket i noe så fantastisk som bananbrød! Utrolig godt! Problemet mitt er bare at oppskriften min ikke er direkte sunn... bruker mye sukker og smørr. Derfor lurte jeg på om det er noen som har peiling på hvordan man kan gjøre forskjellige oppskrifter sunnere ved å bruke andre ingredienser? Jeg er ikke på lavkarbo eller noe sånt, så har veldig lyst til å kanskje bruke sammalt hvete evt litt mandelmel osv, men vet liksom ikke hvor mye jeg skal bytte ut og slikt! (jeg er en veeldig uerfaren baker når det kommer til sunn bakst og generelt det å endre på oppskrifter. Skal prøve å droppe mye av sukkeret og smørret, men vil gjærne ha noen råd fra dere først! )

Bananbrød oppskrift: ovn på 180 grader

3 moste bananer

2 egg

100g smeltet smør

1,5 dl sukker

4,7 dl hvetemel

1,5 ts bakepulver

1/4 ts salt

1 ts kanel

evt valnøtter

Ingrediensene blandes, legges i en brødform og stekes midt i ovnen til brødet er brunt på toppen (ca en time)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brødet høres veldig godt ut da! Det må jeg prøve:) Men ville gjerne byttet ut noen av ingrediensene ja:

3 moste bananer

2 egg

100g smeltet smør - (kan godt beholdes om du vil gjøre brødet om til en mer lavkarbo-variant, eller byttes ut med olje eller flytende margarin. )

1,5 dl sukker - (dette kan byttes ut med sukrin, som er 0 kalorier i. og/ eller reduseres sukkeret og gjøre brødet litt mindre søtt)

4,7 dl hvetemel - (kan både byttes ut med havregryn, sammalt mel, spelt mel, rugmel osv. for å gjøre det mer næringsrikt. du kan også bruke mandelmel, fiberhusk hvis du vil ha en lavkarbovariant)

1,5 ts bakepulver

1/4 ts salt

1 ts kanel (er sunt, så lenge du bruker typen av merke Hindu, resten er ikke ekte kanel)

evt valnøtter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100g smeltet smør - (kan godt beholdes om du vil gjøre brødet om til en mer lavkarbo-variant, eller byttes ut med olje eller flytende margarin. )

Like mye fett i olje som i smør, og margarin er ikke særlig sunt. Altfor mye omega 6 i margarin.

Ville heller byttet ut mesteparten av smøret med mager kesam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mager kesam kan bytte helt ut smør. I både kake og brød! Ellers synes jeg sukker er unødvendig i brød (kake skal jo være søtere, så da får du helle bytte ut med sukrin, eventuelt annen frukt, det er mye søtt i en banan f.eks!)

Hvetemelet ville jeg byttet med havregryn og fibra, eventuelt mandelmel osv.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mager kesam kan bytte helt ut smør. I både kake og brød! Ellers synes jeg sukker er unødvendig i brød (kake skal jo være søtere, så da får du helle bytte ut med sukrin, eventuelt annen frukt, det er mye søtt i en banan f.eks!)

Hvetemelet ville jeg byttet med havregryn og fibra, eventuelt mandelmel osv.

:)

Så 100 g mager kesam for 100 g smørr?

og hvor mye havregryn og mandelmel skal jeg bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 100 g mager kesam for 100 g smørr?

og hvor mye havregryn og mandelmel skal jeg bruke?

Ja, prøv deg frem! Jeg bruker kesam i smuldre deig, og ser til den får passe konsistens. Jeg er noob når det gjelder mål og vekt, slumper på alt, hehe:) Samme gjelder havregryn og mandelmel, prøv deg frem til riktig konsistens! Eneste som er greit å ha i bakhodet er at havregryn trekker litt vann, så om du lar det stå, vil den trekke til seg en god del:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøv deg frem! Jeg bruker kesam i smuldre deig, og ser til den får passe konsistens. Jeg er noob når det gjelder mål og vekt, slumper på alt, hehe:) Samme gjelder havregryn og mandelmel, prøv deg frem til riktig konsistens! Eneste som er greit å ha i bakhodet er at havregryn trekker litt vann, så om du lar det stå, vil den trekke til seg en god del:)

Skal deigen ha ca samme kosistens som den ellers ville hatt? Og skal jeg lage "havregrøt" av havregrynene først eller går de i oppløsning av seg selv?

haha, beklager mange spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...