Gå til innhold

Vekta står stille, men blir sterkere! Positivt for muskelvekst?


H.W.

Anbefalte innlegg

Jeg er litt forvirret! De siste mnd har vekta stått helt stille, men jeg har blitt sterkere i samtlige basisøvelser. Siden sist uke har jeg til og med gått ned med 100 gram, men perset så og si i alle basisøvelser samme uka. Det jeg lurer på er om dette er positivt dersom målet er å få økt muskelmasse? Jeg har ikke helt forstått om det er maten du spiser eller styrkeøkningen som gir deg muskelmasse? Kan jeg anta at jeg har legger på meg muskelmasse siden styrken øker eller er det slik at jeg ikke gjør det, siden vekta står stille/går ned?

Jeg håper dere skjønte hva jeg mente, det var litt vanskelig å forklare! Men det jeg egentlig spør om er om det er vekta eller styrkeøkningene man skal bruke som en pekepinn på at man legger på seg muskelmasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom fettprosenten går ned og vekta står stille så legger du på deg muskelmasse. Står fettprosenten stille og vekta går opp så legger du også på deg muskelmasse.

Styrkeøkninger er et godt tegn på at du legger på deg muskelmasse. Men styrkeøninger kan også skje pga nevrale tilpasninger og også gjennom bedre teknikk. Uansett er det jo et veldig bra tegn når styrken går opp. Og ikke minst vil du gjennom at du da stadig løfter tyngre gi større signaler for å stimulere til muskelvekst.

Bruker du kombinasjonen av vekt, målbånd, fettklype og endringer i styrke så har du ganske gode mål på om muskelmassen øker.

Så sannsynligvis har du økt i muskler, men for å være sikker må du også prøve å anslå endringer i fettprosenten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom fettprosenten går ned og vekta står stille så legger du på deg muskelmasse. Står fettprosenten stille og vekta går opp så legger du også på deg muskelmasse.

Styrkeøkninger er et godt tegn på at du legger på deg muskelmasse. Men styrkeøninger kan også skje pga nevrale tilpasninger og også gjennom bedre teknikk. Uansett er det jo et veldig bra tegn når styrken går opp. Og ikke minst vil du gjennom at du da stadig løfter tyngre gi større signaler for å stimulere til muskelvekst.

Bruker du kombinasjonen av vekt, målbånd, fettklype og endringer i styrke så har du ganske gode mål på om muskelmassen øker.

Så sannsynligvis har du økt i muskler, men for å være sikker må du også prøve å anslå endringer i fettprosenten din.

Ja det var det jeg tenkte meg! Jeg har aldri målt fettprosenten min før, har hørt at de de testene man får på elexia og sats ikke er noe bra!

Så da bør jeg egentlig ikke ha noen mål om å gå opp i vekt dersom fettprosenten står stille og styrken går opp? Vil man legge på seg muskler raskere dersom vekta går opp i tillegg til at man har gode styrkeøkninger? Eller kan man bygge muskelmasse like effektiv på vedlikehold som man kan på et kalorioverskudd?

Takk for svar forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et annet spørsmål og vil nok også være individuelt. Men de aller fleste vil bygge muskler raskere om man tillater at vekta går oppover, dvs har et lite kalorioverskudd.

Å holde vekta stabil mens man bygger muskler blir normalt anbefalt dersom man har lite muskler og relativt høy fettprosent, men fremdeles normalvektig. For noen vil det likevel være bedre strategi å få muskelmassen opp først (helst uten å legge på seg enda mer fett) og så deffe etterpå.

Hva er hovedmålsetningen din, mer muskler eller lavere fettprosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et annet spørsmål og vil nok også være individuelt. Men de aller fleste vil bygge muskler raskere om man tillater at vekta går oppover, dvs har et lite kalorioverskudd.

Å holde vekta stabil mens man bygger muskler blir normalt anbefalt dersom man har lite muskler og relativt høy fettprosent, men fremdeles normalvektig. For noen vil det likevel være bedre strategi å få muskelmassen opp først (helst uten å legge på seg enda mer fett) og så deffe etterpå.

Hva er hovedmålsetningen din, mer muskler eller lavere fettprosent?

Det er nettopp det da! Jeg er som du sier normalvektig, men har relativ høy fettprosent! Så hovedmålsettingen min er vel egentlig å legge på meg noe muskelmasse, for så å deffe mot sommeren! Om jeg har forstått det riktig så er det ikke noe vits å deffe uten å legge på seg noe muskelmasse ettersom at man bare kan ende opp med å bli en mindre versjon av seg selv. Men samtidig har jeg heller ikke lyst til å gå på en "blod bulk" ettersom at det kan føre til at deffen bare blir lengre, slik at jeg risikerer å miste muskelmasse på den måten også! Tips tas i mot med et stort takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme båt selv. Kommet ned på normalvektig etter en lang diett. Men har fortsatt relativt høy fettprosent og skulle gjerne hatt mer muskler.

Hva som fungerer best for deg må du nesten prøve deg fram med. Noen har kjempebra resultater av å bare ligge på vedlikehold eller et moderat underskudd og kan bygge muskler på dette i nokså bra tempo. Selv har jeg ikke klart å bygge noe særlig uten å ha overskudd, men klarer å unngå å legge på meg mer fett ved å bygge på et moderat overskudd, i praksis lar jeg sultfølelsen styre matinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i samme båt selv. Kommet ned på normalvektig etter en lang diett. Men har fortsatt relativt høy fettprosent og skulle gjerne hatt mer muskler.

Hva som fungerer best for deg må du nesten prøve deg fram med. Noen har kjempebra resultater av å bare ligge på vedlikehold eller et moderat underskudd og kan bygge muskler på dette i nokså bra tempo. Selv har jeg ikke klart å bygge noe særlig uten å ha overskudd, men klarer å unngå å legge på meg mer fett ved å bygge på et moderat overskudd, i praksis lar jeg sultfølelsen styre matinntaket.

Jeg tror også jeg må være på overskudd for å bygge! Men det kan jo hende jeg har lagt på meg muskler på vedlikehold, men det kan jeg jo ikke se på grunn av fettprosenten, så må nesten bare prøve å bruke styrken og vekta som en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer frem mye bra i diskusjonen her! Det som riktignok bør nevnes, er at disse prinsippene kun kan applikeres over lengre tidsperioder hvis drøftingen skal ha noen særlig verdi.

Man kan ikke se på én uke av gangen og analysere hvordan man kan ha gått ned 100g samtidig som man har økt i styrke i baseøvelsene. Du veide kanskje 100g mindre fordi du hadde 100g mindre mat i magen enn forrige uke, eller 100g mindre vann i kroppen. Det trenger ikke ha noe som helst med muskelmasse å gjøre – for alt du vet har du lagt på deg 200g muskler og hadde 300g mindre mat i magesekken da du veide deg! Likeledes kan marginale økninger i baseøvelsene ha med dagsform, teknikk og nevrale tilpasninger å gjøre.

Én ting er ganske sikkert: styrke og muskelvekst henger tett sammen. Og selv om det ikke er noe 1:1-forhold, kan du være rimelig sikker på at du i det minste har fått bittelitt større muskler hvis du har blitt sterkere, og blitt bittelitt sterkere hvis du har fått større muskler. Så du gjør helt klart noe riktig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...