Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du trener annenhver dag vil et fullkroppsprogram med ikke altfor mye volum være en god løsning

Hva som er best kommer litt ann på dine andre forutsetninger og hva du ønsker å oppnå samt hva du har gjort tidliggere.

Jeg trener nå etter 5x5 men har stagnert litt og lurer på hva jeg skal gjøre videre...tenker at grunnen til stagneringen er at jeg har gått ut for hardt og for ofte. Dette programmet skal trenes 3 dgr i uka, men jeg har jo ikke klart å holde meg til det da! Derfor er jeg ute etter et program jeg kan trene oftere, men som fortsatt inneholder baseøvelsene og tunge vekter/få reps.. Men helst ikke splitte opp for mye, i tilfelle jeg må stå over treningen pga jobb/barn/uforutsette ting som alltid skjer!

Blir glad for konkrete tips!

Ps. Målet er å bli sterkere og definert i muskulaturen :-) dvs "to look good naked" he he he!!

Du kan jo trene en 2-splitt...overkropp/underkropp kanskje, da kan du trene 4 ganger i uka f.eks. man, tir, tor, fre. Det kan jo legges opp til annenhver dag også, eller du kan variere dersom du ikke rekker å trene en dag er det ikke krise å bare ta økta neste dag... F.eks. mandag over, onsdag under, fredag over, søndag under...så kan du også variere med å ha en tung og en lett dag på overkropp og bein i uka.

Akkurat nå foretrekker jeg også å trene litt oftere og heller ha kortere økter. Jeg (prøver å) følger Fra 0 til 9 pullups på 12 uker - Fitnessbloggen det er jo et greit program med over/under splitt, også for noen som kanskje ikke har som mål å klare 9 pull-ups :) det har kanskje mer reps enn du er ute etter - men det er jo lov å justere litt selv. :) Ellers finnes det jo mange andre ferdigoppsatte programmer å velge mellom her på fitnessbloggen finner du sikkert et som er tilpasset deg ift. erfaring og ønsket mengde/målsetninger. Ferdigoppsatte treningsprogram ut fra treningserfaring | Fitnessbloggen Forum

Annonse

Så du vil trene annenhver dag, men du sier samtidig at du ikke klarer å holde deg til å trene tre ganger i uka? ;)

Hmm, er det jeg som tenker feil? Hvis man trener man-ons-fre, så er jo det tre ganger den uka.. Da tenker jeg at man venter til neste mandag igjen... Og da er det jo ikke trening hverken lør eller søn. Jeg liker mer sånn man-ons-fre-søn-tirs-tors-lør. Men nå er ikke jeg super i hverken matte eller logistikk!

Hvor lenge har du trent 5x5?

Skriv gjerne hvordan de siste 3 øktene har vært også (vekt, reps og sett). Så kan vi hjelpe deg bedre.

De tre siste øktene har jeg løftet flere repetisjoner med lettere vekter, for å prøve å komme forbi stagneringen.

Sånn har det sett ut:

Dag 1:

Benkpress: 20 kgx10 rep x2 for oppvarming

25 kgx8 repx 5 sett

Foroverbøyd roing: 20 kg x10 reps x2 oppvarming

25 kg x8 rep x5 sett

Bøy: 20 kg x10 x2 oppvarming

30 kg x8-9 x5

Dag 2:Lik som den over

Dag 3:

Markløft: 20 kg x10 oppvarmingx2

30 kg x8 ca x 5

Bøy: 20 kgx10x2 oppvarming

30 kg x8-9 x 5

Militærpress: 16 kg oppv

18 kgx 8x 5

Før stagneringen så det ca slik ut:

Dag 1:

Benkpress: 22,5-25-27-30-35

Roing: 32,5/35/37,5/40/42,5

Bøy:40/45/47/50/52,5/55

Dag2:

Bøy:32/36/37,5/40/44 (ca 20% mindre vekt)

Mark: 30/40/45/47,5/50/55

Militærpress:18/20/22,5/20/20

Dag 3: som dag 1 ca..

Hmm, er det jeg som tenker feil? Hvis man trener man-ons-fre, så er jo det tre ganger den uka.. Da tenker jeg at man venter til neste mandag igjen... Og da er det jo ikke trening hverken lør eller søn. Jeg liker mer sånn man-ons-fre-søn-tirs-tors-lør. Men nå er ikke jeg super i hverken matte eller logistikk!

Går greit å gjøre det med 5x5 oppsettet også.

Du bør ikke kjøre 5x5 hver dag på 5x5. Kjør heller 1x5 dag 1, annenhver 1x5, 5x5 mark på dag 2 og 5x5 på dag 3. Da vil det være lettere å øke vektene over tid. Husk også at ikke alle øktene skal kjøres helt til utmattelse, ha litt i reserve på de fleste så du trener på overskudd.

Men kikket litt i loggboka di. Ser du har kjørt 5x5 ganske lenge. Så det er ingenting i veien for å kjøre en periode med litt høyere reps. Du kan gjerne bruke samme øvelser som i 5x5, men kjøre litt lettere volum på baseøvelsene og legge til litt isolasjonsøvelser med høyere repetisjoner. Evt kjøre en 2 splitt tsutsu anbefaler.

Husk også at det er viktig med nok mat for å ha god framgang på 5x5 :)

Går greit å gjøre det med 5x5 oppsettet også.

Du bør ikke kjøre 5x5 hver dag på 5x5. Kjør heller 1x5 dag 1, annenhver 1x5, 5x5 mark på dag 2 og 5x5 på dag 3. Da vil det være lettere å øke vektene over tid. Husk også at ikke alle øktene skal kjøres helt til utmattelse, ha litt i reserve på de fleste så du trener på overskudd.

Men kikket litt i loggboka di. Ser du har kjørt 5x5 ganske lenge. Så det er ingenting i veien for å kjøre en periode med litt høyere reps. Du kan gjerne bruke samme øvelser som i 5x5, men kjøre litt lettere volum på baseøvelsene og legge til litt isolasjonsøvelser med høyere repetisjoner. Evt kjøre en 2 splitt tsutsu anbefaler.

Husk også at det er viktig med nok mat for å ha god framgang på 5x5 :)

Tusen takk for oppfølgingen og konkrete tips! Dette gjør det lettere å fortsette :-)

Jeg har mye å takke alle dere "fitnessbloggere" for!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...