Gjest Skrevet 6. september 2012 Del Skrevet 6. september 2012 Jeg sliter veldig med å få aktivisert venstreside av rumpa, noe som også synes ved at jeg er godt fornøyd med høyreside, mens venstreside ser det ut som jeg aldri har trent. Jeg har prøvd aktiviseringsøvelsene superdog, glutebridge (og glute bridge med en fot), et beins knebøy og et beins strake mark. Jeg synes aktiviseringsøvelsene gir meg mer kontakt når jeg gjør disse øvelsene (spes. knebøy), men øvelsene som gjør etterpå (knebøy, markløft, bulgarsk utfall, o.l.) føler jeg ikke noe videre kontakt. Jeg har lest at stølhet ikke skal si noe om treningseffekten, men jeg pleier veldig ofte å bli godt støl i høyre del av rumpa, mens i venstre er det sjeldent jeg er støl. Jeg har pleid å kjøre 2 aktiviseringsøvelser (15 rep) før jeg begynner på treningsøktene, hvor jeg pleier å kjøre 8 x 3. Jeg har også over sommeren prøvd å bruke superdog/glute bridge som akt. øvelser, og heller ha mer et beins øvelser i håp om at dette skulle hjelpe. Men fremdeles er det ikke merkbar forandring. Jeg synes alle øvelsene tar like godt på lår, men ikke rumpe. Eks. Bulgarsk utfall så kunne jeg fortsatt laaangt over 8 rep på venstre bein (og da prøver jeg så godt jeg kan å gå langt nok ned for å prøve å få til litt aktivisering og gjøre det like korrekt som på høyre), mens på høyre bein klarer jeg akkurat 8, med veldig god kontakt. Vedrørende bulgarsk føler jeg at jeg kanskje fleksibilitet ikke strekker helt til, kan dette være en årsak? Er det noen annet jeg kan gjøre for å få gjort noe med den svake siden min? Eller: Hva gjør jeg galt? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11927-hvordan-f%C3%A5-aktivisert-den-svake-siden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ouroboros Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Jeg sliter veldig med å få aktivisert venstreside av rumpa, noe som også synes ved at jeg er godt fornøyd med høyreside, mens venstreside ser det ut som jeg aldri har trent. Jeg har prøvd aktiviseringsøvelsene superdog, glutebridge (og glute bridge med en fot), et beins knebøy og et beins strake mark. Jeg synes aktiviseringsøvelsene gir meg mer kontakt når jeg gjør disse øvelsene (spes. knebøy), men øvelsene som gjør etterpå (knebøy, markløft, bulgarsk utfall, o.l.) føler jeg ikke noe videre kontakt. Jeg har lest at stølhet ikke skal si noe om treningseffekten, men jeg pleier veldig ofte å bli godt støl i høyre del av rumpa, mens i venstre er det sjeldent jeg er støl. Jeg har pleid å kjøre 2 aktiviseringsøvelser (15 rep) før jeg begynner på treningsøktene, hvor jeg pleier å kjøre 8 x 3. Jeg har også over sommeren prøvd å bruke superdog/glute bridge som akt. øvelser, og heller ha mer et beins øvelser i håp om at dette skulle hjelpe. Men fremdeles er det ikke merkbar forandring. Jeg synes alle øvelsene tar like godt på lår, men ikke rumpe. Eks. Bulgarsk utfall så kunne jeg fortsatt laaangt over 8 rep på venstre bein (og da prøver jeg så godt jeg kan å gå langt nok ned for å prøve å få til litt aktivisering og gjøre det like korrekt som på høyre), mens på høyre bein klarer jeg akkurat 8, med veldig god kontakt. Vedrørende bulgarsk føler jeg at jeg kanskje fleksibilitet ikke strekker helt til, kan dette være en årsak? Er det noen annet jeg kan gjøre for å få gjort noe med den svake siden min? Eller: Hva gjør jeg galt? Ujevnheter (i styrke, fleksibilitet og lengde/størrelse) er veldig vanlig, spesielt i underkropp. Det som funker er som du allerede er inne på, øvelser på ett bein. Forsøk å få inn progresjon også her, istedenfor bare aktiviseringsøvelser. Kanskje kan du begynne med pistol-squats/ettbeins knebøy til fullt dyp, eller ett-beins markløft og lignende. Med tiden jevner dette ut seg. En annen ting som kan være verdt å se over er teknikken i knebøy. Mange er skeive på vei ned/opp, eller kompenserer med en dominant side. Dette kan du gjøre på egen hånd med mobilkamera og appen Coaches Eye, eller med en kamerat/PT som vet hva han skal se etter. Oppdager du feil i teknikken, har du noe mer konkret å jobbe med. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11927-hvordan-f%C3%A5-aktivisert-den-svake-siden/#findComment-463118 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Tusen takk for svar:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11927-hvordan-f%C3%A5-aktivisert-den-svake-siden/#findComment-463354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fitplease Skrevet 7. september 2012 Del Skrevet 7. september 2012 Ohh jeg elsker ettbeinspress! Den tar skikkelig godt på stumpen og hjelper nok med å utjevne forskjellene! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11927-hvordan-f%C3%A5-aktivisert-den-svake-siden/#findComment-463378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 8. september 2012 Del Skrevet 8. september 2012 Ohh jeg elsker ettbeinspress! Den tar skikkelig godt på stumpen og hjelper nok med å utjevne forskjellene! Jeg liker den også, men fremdeles merker jeg forskjell på den også. Venstre beinet ikke noe problem, men høyre - kjempe tungt. Jeg går ut i fra at det er tyngre på høyre fordi det er mer aktivisering i musklene, men på høyre føles det ut som jeg ikke kan komme så langt ned pga jeg ikke er tøyelig nok? Venstre er dette ikke noe problem.. hm. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11927-hvordan-f%C3%A5-aktivisert-den-svake-siden/#findComment-465163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ouroboros Skrevet 10. september 2012 Del Skrevet 10. september 2012 Jeg liker den også, men fremdeles merker jeg forskjell på den også. Venstre beinet ikke noe problem, men høyre - kjempe tungt. Jeg går ut i fra at det er tyngre på høyre fordi det er mer aktivisering i musklene, men på høyre føles det ut som jeg ikke kan komme så langt ned pga jeg ikke er tøyelig nok? Venstre er dette ikke noe problem.. hm. Alle har forskjeller mellom høyre og venstre del av kroppen, store og små. Nesten alle har dessuten et bein som er litt lenger enn det andre. I noen fall kan også dette være avgjørende for teknikkfeil og lignende, men oftest er det flere faktorer som spiller inn. Blant annet bevegelighet, som du nevner, men også styrkeforhold. Gi det litt tid og vær progressiv med ett-beinstrening så skal det nok gå helt fint. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11927-hvordan-f%C3%A5-aktivisert-den-svake-siden/#findComment-466891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.